Business Hi-Tech

LinkedIn şi Twitter încep să se dezumfle, investitorii penalizând fără milă lipsa de rezultate

Dick Costolo, CEO-ul Twitter, este presat de investitori să livreze rezultate mai bune. AFP/Mediafax Foto

Dick Costolo, CEO-ul Twitter, este presat de investitori să livreze rezultate mai bune. AFP/Mediafax Foto

Autor: Adrian Seceleanu

04.05.2015, 00:04 581

Reţelele de socializare LinkedIn şi Twitter au pierdut fiecare, la finele săptămânii trecute, peste 6 miliarde de dolari din valoarea de piaţă, după ce rezultatele slabe pentru primul trimestru şi / sau estimările slabe pentru restul anu­lui au provocat o scădere cu peste 20% a acţiunilor pe bursă, scriu Bloom­berg şi Reuters.

Primul şoc a venit de la LinkedIn, o reţea de socializare concentrată pe utilizatorii din mediul de business, care şi-a ajustat ţintele financiare pentru anul curent sub aşteptările analiştilor, zdruncinând astfel încrederea investitorilor în ceea ce părea un plan de business solid, capabil să livreze creşteri susţinute de la trimestru la trimestru. Compania, care are peste 1,6 milioane de utilizatori şi în România, a obţinut venituri de 638 mil. dolari în primul trimestru, în creştere cu 35% faţă de anul precedent, însă a estimat veniturile anuale la 2,9 mld. dolari - cu aproape 100 mil. dolari mai mici decât estimările - şi o stagnare a veniturilor pentru al doilea trimestru la nivelul celor înregistrate în primele trei luni din 2015. În aceste condiţii acţiunile LinkedIn au scăzut cu peste 20% măturând 6 miliarde de dolari din valoarea de piaţă a companiei.

O zi mai târziu şi Twitter pierdea peste 6 miliarde de dolari din valoarea de piaţă după scăderea cu 24% a acţiunilor în contextul anunţării unor rezultate sub estimările proprii şi ale analiştilor, chiar dacă acestea indicau un avans de 74% al veniturilor până la 436 mil. dolari pentru primul trimestru. În cazul Twitter, companie care încă nu a reuşit să facă profit şi are în continuare nevoie de investiţii pentru a susţine furnizarea serviciilor, investitorii sunt îngrijoraţi şi de reducerea ratei de creştere a numărului de utilizatori activi. În primul trimestru compania a raportat 302 milioane de utilizatori activi, cu 14 milioane mai mulţi decât în trimestrul precedent. Compania a raportat pierderi de 162 mil. dolari în primul trimestru, cu 23% mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului precedent.

Reacţia investitorilor la rezultatele/estimările financiare ale celor doi giganţi online arată că sunt preocupaţi de puterea acestor companii de a menţine un ritm de creştere „viguros“ care să justifice actualele evaluări de zeci de miliarde de dolari.

„Severitatea“ cu care investitorii au penalizat chiar şi cea mai mică greşeală a companiilor de tehnologie listate la bursă ar putea anunţa o perioadă dificilă şi pentru companiile care au obţinut prin tranzacţii private evaluări de miliarde, comentează New York Times. „În fiecare zi un start-up din Silicon Valley a fost evaluat la un miliard de dolari, realimentând discuţi­ile despre existenţa unei bule în IT“.

O parte dintre analiştii de pe Wall Street au început deja să-şi reevaluzeze estimările în ce priveşte companii precum Twitter, adaugă publicaţia americană.

Facebook, cea mai mare reţea socială din lume, care are 8 milioane de utilizatori doar în România, a anunţat de asemenea rezultate uşor sub estimările analiştilor, însă acţiunile sale nu au intrat în furtuna în care au fost prinse Twitter, LinkedIn sau Yelp în condiţiile în care compania reuşeşte în continuare să-şi crească baza de clienţi şi să genereze bani din noi linii de business, precum publicitatea video.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO