Business Hi-Tech

Mai poate creşte Apple, cel mai recent campion bursier al Americii?

Mai poate creşte Apple, cel mai recent campion bursier al Americii?

Autor: Andrei Cîrchelan

25.08.2012, 08:13 621

Apple, care deja este cea mai valoroasă companie din istoria SUA, nu şi-a atins încă plafonul de creştere, având în vedere că acţiunile ei se tranzacţionează cu discount pe Nasdaq Composite Index iar compania pregăteşte o nouă versiune a celui mai bine vândut iPhone din gama ei de produse, potrivit Bloomberg.

Investitorii evaluează preţul acţiunilor Apple înmulţind profitul anual pe acţiune cu 15,4, în timp ce pentru acţiunile altor companii de pe Nasdaq se foloseşte un multiplu mediu de 16,5, potrivit datelor Bloomberg. Acţiunile Apple au ajuns la un preţ record de 665,15 dolari pe 20 august, ceea înseamnă o capitalizare de 623,5 miliarde dolari pentru Apple, cea mai mare capitalizare înregistrată vreodată de o companie din SUA.

Dacă Apple era evaluată cu algoritmul folosit şi pentru celelalte companii de pe Nasdaq, acţiunile sale ar avea un preţ de 703 dolari. Analiştii preconizează că acţiunile Apple vor fi cotate la 736,70 dolari în următoarele 12 luni.

Profitul companiei a crescut într-un ritm mai accelerat decât preţul acţiunilor. În timp ce preţul acţiunile au crescut de peste 80 de ori în ultimii 10 ani, profitul pe acţiune a avansat la 28,05 dolari în anul fiscal trecut, de la un profit de 9 cenţi pe acţiune în 2002. Ca procent, profitul pe acţiune a crescut astel de 300 de ori. Anticiparea unor noi câştiguri reflectă convingerea investitorilor că preşedintele executiv al companiei, Tim Cook, va folosi lichidităţi de 117,2 miliarde dolari pentru a continua creşterea în pieţe precum cea de telefonie mobilă, şi pentru a intra pe noi pieţe, cum ar fi cea a televizoarelor.

Cum ar putea continua creşterea Apple

Atitudinea investitorilor faţă de Apple în următoarele luni va depinde de succesul următorului iPhone. Compania intenţionează să lanseze o variantă îmbunătăţită a terminalului pe 12 septembrie, potrivit unor surse citate de Bloomberg. Analiştii sunt de părere că noul model va vinde 250 de milioane de unităţi în total.

Pe lângă iPhone, Apple intenţionează să lanseze o versiune mai mică şi mai ieftină de iPad până la sfârşitul anului, potrivit altor surse citate de Bloomberg. Alte planuri ale companiei se referă la parteneriate cu furnizori de televiziune prin cablu, pentru furnizarea de conţinut printr-un dispozitiv Apple.

Ritmul de creştere al acţiunilor şi profitului Apple va depinde de abilitatea ei de a lansa constant produse de succes, potrivit analiştilor.

Produsele mai recente ale Apple, iPhone şi iPad, deţin o cotă de peste 60% din vânzările anului fiscal anterior, în timp ce cota iPod-ului în vânzări s-a redus la 6,9%.

O altă problemă pentru menţinerea marjei de profit ar putea fi intrarea pe piaţa televizoarelor, unde marjele sunt mai mici decât pentru alte electronice.

Apple, însă, nu se bazează numai pe noi produse. Compania a început să câştige cotă de piaţă şi printre noi grupuri de clienţi, cum ar fi corporaţiile. Numărul de iPhone-uri folosite în companiile de Fortune 500 s-a dublat, iar numărul de iPad-uri s-a triplat în ultimul an.

Cele mai mari capitalizări

Din punct de vedere al capitalizării, Apple depăşeşte următoarea clasată, Exxon Mobil Corp., cu peste 200 miliarde de dolari. Microsoft ocupă locul trei cu o capitalizare de 258,2 miliarde, chiar dacă la sfârşitul anului 1999 ajunsese la o valoare de 616,3 miliarde.

În urmă cu 10 ani, General Electric Co. Deţinea poziţia de vârf cu o capitalizare de 321,4 miliarde. De atunci şi până în prezent, compania căzut până pe poziţia a 8-a, după ce preţul acţiunilor a scăzut din cauza crizei economice.

PetroChina Co. A devenit prima companie din lume evaluată la 1.000 de miliarde de dolari, după ce preţul acţiunilor sale s-a triplat în prima zi de tranzacţionare la Shanghai, în 2007. În prezent, PetroChina ocupă locul 4 în clasament, cu o capitalizare de 253,1 miliarde dolari.