Business Hi-Tech

McKinsey: Economia digitală a României ar putea creşte de 3,5 ori în următorii opt ani, până la 52 mld. euro, impulsionată de investiţiile în IT&C şi comerţul digital. Ponderea în PIB ar ajunge la 9,6%, de la 6% în 2021

Ovidiu Tişler, Associate Partner McKinsey&Company Bucharest

Ovidiu Tişler, Associate Partner McKinsey&Company Bucharest

Autor: Cristina Bellu

20.09.2022, 10:16 395

Economia digitală a României ar putea creşte de 3,5 ori până în 2030, la aproximativ 52 de miliarde de euro, comparativ cu 14,8 miliarde de euro anul trecut, principalii factori de creştere fiind investiţiile în IT&C şi comerţul digital, notează raportului Digital Challengers on the Next Frontier realizat de McKinsey&Company.

Astfel, economia digitală a României ar putea ajunge să însemne în jur de 9,6% din PIB în 2030, comparativ cu aproximativ 6% din PIB în 2021.

Raportul compară potenţialul a zece economii din Europa Centrală şi de Est - Bulgaria, Croaţia, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia, denumite Digital Challengers,  cu alte două grupuri din Europa: Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Ţările de Jos, Norvegia şi Suedia, denumite Digital Frontrunners şi Big 5 - grupul celor cinci mari economii europene representant de Franţa, Germania, Italia, Spania şi Regatul Unit.

În 2021, economia digitală a celor zece ţări din CEE a fost de 124 de miliarde de euro, comerţul digital reprezentând 68 de miliarde de euro, IT&C - 49 de miliarde de euro, iar cheltuielile offline pentru produse digitale - 8 miliarde de euro.

În prezent, România este a treia piaţă ca economie digitală între cele zece ţări Digital Challengers, după Polonia (44 miliarde de euro) şi Cehia (18 miliarde de euro). Valoarea este împărţită între comerţul digital (9,8 miliarde de euro), cheltuielile pentru IT&C (3,5 miliarde de euro) şi cheltuielile offline pentru produse digitale - de 1,6 miliarde de euro.

Potrivit raportului, economia digitală a celor zece ţări ar putea ajunge la 330 de miliarde de euro în 2030 în contextul în care comerţul digital - principalul motor de creştere de până în prezent - va continua să se dezvolte, iar lansarea de afaceri noi şi digitalizarea sectorului public pot accelera creşterea segmentului IT&C.

În România, investiţiile în IT&C au înregistrat o creştere anuală de 8% între 2017-2021 ajungând la 3,5 miliarde de euro.

Cu toate acestea, bugetele alocate acestui sector sunt încă reduse în comparaţie cu ţări precum Polonia (14 miliarde de euro), Cehia (9 miliarde de euro) sau Lituania (7 miliarde de euro).

Infrastructura IT&C în România este în plină dezvoltare, ceea ce poate duce la o mai mare alfabetizare digitală în rândul populaţiei. Astfel,  investiţiile în IT&C pot deveni principalul motor de creştere pentru economia digitală până în 2030, spun analiştii de la McKinsey.

În ceea ce priveşte comerţul digital, acesta reprezintă aproximativ 66% din economia digitală a României. Segmentul a înregistrat o creştere anuală de 17% între 2017 -2021, aproape dublându-şi valoarea de la 5,2 miliarde de euro la 9,8 miliarde de euro.

Dezvoltarea la scară largă a acestui sector poate fi observată şi din perspectiva IMM-urilor care vând online, procentul lor majorându-se de la 7% în 2017 la 17% în 2021.

România este a doua cea mai mare piaţă de comerţ digital din CEE, situându-se după Polonia (26,7 miliarde de euro) şi înaintea Cehiei (9,1 miliarde de euro). Cu toate acestea, cheltuiala medie pe cap de locuitor pentru ecommerce şi rata de penetrare a acestuia sunt printre cele mai mici din regiune.

Astfel, un român cheltuia în medie anul trecut în jur de 506 de euro pentru achiziţii in online- în timp ce media Digital Challengers era de 673 de euro.

În ceea ce priveşte rata de penetrare, în România segmentul digital reprezintă doar 14% din totalul pieţei de retail (68,9 miliarde euro), restul fiind reprezentat de comerţul offline (59,1 miliarde euro). Cu un procent de 14%, România are una dintre cele mai scăzute rate de penetrare a comerţului digital în total retail la nivel regional, media pentru Digital Challengers fiind de 16%.

„Rata de penetrare a comerţului digital în România (14%) trebuie să crească cu peste jumătate pentru a atinge nivelul Digital Frontrunners (23%) şi să se dubleze pentru a ajunge la nivelul liderilor mondiali precum Marea Britanie sau China (Â30%)”, afirmă Ovidiu Tişler, Associate Partner McKinsey&Company Bucharest.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO