Business Hi-Tech

Microsoft Envision România. Tehnologiile care stau la baza unei companii pentru a rămâne competitivă în 2023: cloud, automatizarea proceselor şi inteligenţa artificială

Microsoft Envision Romania

Autor: Alexandra Cepăreanu

31.03.2023, 14:02 13066

Ultimii trei ani au adus în faţa mediului de business diverse provocări care şi-au găsit rezolvări în industria de IT&C, care a pus pe masă soluţii IT şi noi tehnologii pentru a ajuta economia să îşi continue activitatea. În prezent, companiile au înţeles că pentru a rămâne relevante în piaţă trebuie să ţină pasul cu noile trenduri şi să apeleze la digitalizare pentru a rămâne competitive, dar care sunt tehnologiile spre care trebuie să îşi îndrepte atenţia şi bugetele? Astfel, cloud-ul, soluţiile de automatizare a proceselor şi inteligenţa artificială trebuie să rămână pe lista de priorităţi a companiilor, au spus mai mulţi invitaţi în cadrul emisiunii speciale realizate de ZF în cadrul evenimentului Microsoft Envision Romania.

„Câteva motive pentru care o companie să aleagă cloud-ul Microsoft vizează disponibilitatea serviciilor IT, securitatea serviciilor IT - mai ales în contextul acesta din ultimul an în care lucrurile astea au a accelerat într-un mod negativ, mă refer la atacurile cibernetice, iar în mod evident, într-un cloud public, în special în Microsoft Azure, eşti mult mai safe – şi acces la tehnologie - nu prea este fezabil sau nu prea este posibil din punct de vedere al costurilor să o ai un data center propriu, iar aici, în special, aş merge către data warehouse, către înţelegerea datelor şi către inteligenţă artificială”, a spus Mihai Tătăran, General Manager al Avaelgo.

Andrei Savin, General Manager în cadrul BRINEL, a explicat că migrarea spre cloud oferă companiilor abilitatea de a inova continuu şi de a se diferenţia faţă de concurenţă.

„În zona de cloud, abilitatea numărul unu este posibilitatea de a consulta clienţii, de a crea o diferenţiere. Platforma cloud nu este o destinaţie, ea doar îţi oferă abilitatea de a inova în continuare. Abordarea jucătorilor, de cele mai multe ori, va trebui să fie o abordare multi-cloud. Brinel este unic poziţionat în parteneriatul nostru cu Microsoft, de a creşte zona de servicii de cloud computing şi de expertiză în zona de software development şi implementare, modernizare de aplicaţii”, a spus Andrei Savin.

Mateusz Majewski, Area VP, South Eastern Europe, UiPath, a adăugat că la fel de importante sunt şi abilităţile digitale ale celor care utilizează noile tehnologii.

„Aud des de la mulţi clienţi cu care colaborăm că sunt atenţi la setul de abilităţi digitale pe care noua generaţie le dobândeşte. Pe de altă parte, aşa cum auzim în ultima vreme, inteligenţa artificială are un impact mare, automatizarea proceselor la fel, iar combinaţia dintre aceste două elemente - abilităţi digitale şi implementarea de noi tehnologii - este foarte importantă pentru a simţi adevărata valoare a soluţiilor IT”, a spus Mateusz Majewski.

Şi Cristian Herghelegiu, VP Technology Division în cadrul Bittnet, a spus că educaţia digitală este importantă pentru continuarea adopţiei şi utilizării de noi tehnologii.

„Trebuie să ne uităm la întreaga populaţie. Avem acces foarte mare la internet – în prezent peste 80% din populaţia din România are acces la internet - însă avem cel mai mic procent de alfabetizare digitală din Uniunea Europeană – 15%. Pe de altă parte, România are un număr foarte mare de studenţi în zona de ştiinţe exacte – STEM -, dacă ne comparăm cu Europa. Însă, mare parte din colegii noştri care intră în piaţa muncii nu intră în piaţa muncii din România, se duc în afară. Deci, dacă ar fi să rezolvăm acest trend de migraţie, ar trebui să-l inversăm – să aducem românii din afară înapoi în ţară”, a spus Cristian Herghelegiu.

Mihai Tătăran, General Manager în cadrul Avaelgo

Care sunt oportunităţile aduse de digitalizare şi de cloud computing? Sunt foarte multe, noi fiind specialişti la Avaelgo în cloud, cloud Microsoft în special, chiar am făcut recent o listă cu top 10 motive pentru care să alegi cloud-ul Microsoft.

Aş enunţa câteva, precum disponibilitatea serviciilor IT – reţele şi resurse IT -, un alt motiv este securitatea serviciilor IT, mai ales în contextul acesta din ultimul an în care lucrurile astea au a accelerat într-un mod negativ - mă refer la atacurile cibernetice -, în mod evident, într-un cloud public, în special în Microsoft Azure, eşti mult mai safe. Aş mai adăuga şi altele, spre exemplu acces la tehnologie, care nu prea este fezabil sau nu prea este posibil din punct de vedere al costurilor să o ai în propriul data center, iar aici, în special, aş merge către data warehouse, către înţelegerea datelor şi către inteligenţă artificială.

Care sunt tendinţele din acest an care au şi impact în zona de business? La nivel macro vedem, într-adevăr, o instabilitate în zona economică şi poate nişte ameninţări, lucruri care se traduc şi prin scăderea unor bugete, inclusiv bugete de IT. Noi vedem lucrul acesta în anumite sectoare, iar asta pune presiune, de exemplu, pe ceea ce înseamnă optimizarea costurilor IT, nu neapărat pe scăderea bugetelor şi acesta poate să fie chiar un motiv interesant, tocmai pentru a te muta în cloud, pentru că astfel poţi să faci o optimizare de costuri. Deci, acesta este un trend: atenţie mare pe costuri. Un alt trend este creşterea fulminantă a atacurilor cibernetice - şi ca frecvenţă şi ca amploare, lucru accelerat evident anul trecut, odată cu războiul din Ucraina. Acesta este un trend, mai ales regional şi local, aş putea să spun. Există şi altele, să zic mai degrabă pozitive. Sunt multe companii, dacă e să vorbim de România, care au deja o infrastructură IT, au aplicaţii de business de foarte mulţi ani, care colectează sau au colectat foarte multe date şi acum au nevoie din ce în ce mai mare să înţeleagă mai bine datele respective, să facă predicţii şi aici iarăşi vorbim despre data warehouse, artificial intelligence, ş.a.m.d.

Cristian Herghelegiu, VP Technology Division în cadrul Bittnet

Cum a evoluat cererea de pe piaţa muncii în raport cu oferta de specialişti în ultimul an? Cred că o simţim cu toţii. Este o cerere mult mai mare decât oferta, adică există un gap (decalaj) semnificativ între numărul de oameni care intră în piaţa muncii în zona de IT şi numărul de locuri care este cerut de piaţă. Ce înseamnă semnificativ? Vorbim de peste 10.000 de oameni, de poziţii care ar putea fi ocupate mâine în România, dacă ar exista suficient de mulţi oameni care să le ocupe. Ce înseamnă în impact acest decalaj? Înseamnă undeva la 300-400 de milioane de dolari/euro pe an în Produsul Intern Brut - care ar putea fi generate suplimentar de acest sector dacă aceste poziţii ar fi ocupate.

Care sunt principalele trenduri pe care le-aţi identificat în această direcţie la început de an, cum am putea să mai reducem din acest decalaj? În primul rând, sunt multe trenduri suprapuse, deci dacă încercăm să ne uităm spre o singură direcţie, va fi greu să alegem una singură. În primul rând, este tendinţa de automatizare. Să încercăm să ducem oamenii în zona creativă, în zona cognitivă. UiPath a deschis piaţa automatizărilor de procese în urmă cu câţiva ani.

În al doilea rând, este accesul la informaţii, accesul la cunoştinţe digitale. România are un număr foarte mare de studenţi în zona de ştiinţe exacte – STEM -, dacă ne comparăm cu Europa. Pe de altă parte, mare parte din colegii noştri care intră în piaţa muncii nu intră în piaţa muncii din România, se duc în afară. Deci, dacă ar fi să rezolvăm acest trend de migraţie, ar trebui să-l inversăm – să aducem românii din afară înapoi în ţară - şi atunci am putea să rezolvăm o mare parte din problema aceasta cu forţa de muncă.

În al treilea rând, cred că trebuie să ne uităm la întreaga populaţie. Avem acces foarte mare la internet – în prezent se consideră că peste 80% din populaţia din România are acces la internet - însă avem cel mai mic procent de alfabetizare digitală din Uniunea Europeană. Deci, orice fel de efort pe care îl vom face în direcţia asta nu poate decât să ne ajute.

Ultimul din listă ar fi faptul că, companiile de tehnologie din România, în acest moment, chiar furnizează soluţii la nivel global. Dacă internalizăm, dacă readucem diaspora în România, poate reuşim să şi implementăm soluţiile româneşti în piaţa din România versus să le exportăm pe cât putem în afară.

Andrei Savin, General Manager în cadrul BRINEL

Firmele de tehnologie trec printr-o perioadă de transformare pe măsură ce modelele de AI (inteligenţă artificială) şi cloud devin componente critice în zona de digitalizare. E clar că jucătorii trebuie să aibă abilitatea de a putea consulta clienţii într-o manieră end-to-end, şi de a ajuta clienţii pentru a crea o anumită diferenţiere la nivelul pieţei.

În zona de cloud, abilitatea numărul unu este posibilitatea de a consulta clienţii, de a crea o diferenţiere. Platforma cloud nu este o destinaţie, ea doar îţi oferă abilitatea de a inova în continuare. Abordarea jucătorilor, de cele mai multe ori, va trebui să fie o abordare multi-cloud. Brinel este unic poziţionat în parteneriatul nostru cu Microsoft, de a creşte zona de servicii de cloud computing şi de expertiză în zona de software development şi implementare, modernizare de aplicaţii.

Mateusz Majewski, Area VP, South Eastern Europe, UiPath

Vorbim despre transformarea digitală iar ceea ce aud de la mulţi clienţi cu care colaborăm este că se uită la setul de abilităţi digitale pe care noua generaţie le dobândeşte. Deci, cred că organizaţiile sunt atente la îmbunătăţirea abilităţilor candidaţilor/angajaţilor. Acesta este un aspect foarte important pe care companiile le iau în considerare în prezent. Pe de altă parte, tehnologia este importantă, şi aşa cum auzim în ultima vreme, inteligenţa artificială are un impact mare, automatizarea proceselor la fel. Astfel, combinaţia dintre aceste abilităţi digitale şi implementarea de noi tehnologii este foarte importantă şi cel de-al treilea subiect probabil se va numi managementul schimbării (change management) - fiecare organizaţie trebuie să ia în considerare acest subiect şi să privească cu atenţie acest lucru.

De ce ar trebui să ţină cont orice organizaţie pentru a rămâne flexibilă şi competitivă? Era digitală este un subiect important de câţiva ani. Cred că multe companii se uită acum la datele pe care le au, pe care le-au strâns în toţi acesti ani. Iar acum, având în vedere şi contextul macro-economic, un lucru important este ca ei să găsească partenerul potrivit care să îi ajute să înţeleagă acele date, să îi ghideze prin acest context provocator pentru că ce se întâmplă acum va avea impact în timp. Trebuie să acţionăm rapid şi cred că automatizarea proceselor este unul dintre răspunsuri. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO