Business Hi-Tech

Mikaloff, despre culisele restructurarii UPC: Prima mea grija a fost sa preiau controlul proceselor si sa stabilizez compania

Mikaloff, despre culisele restructurarii UPC: Prima mea grija a fost sa preiau controlul proceselor si sa stabilizez compania
01.04.2009, 18:51 130

Schimbarile din management, centralizarea operatiunilor IT, restructurarea personalului, investitiile si contextul de piata - acestea sunt, in cateva cuvinte, elementele pe care Jack Mikaloff le considera cheia in a explica cum a reusit ca intr-un an de zile sa readuca intr-o pozitie favorabila UPC, unul dintre cei mai mari operatori telecom de pe piata locala.

"Am venit in Romania pentru ca am vrut eu sa vin", precizeaza inca de la inceput Mikaloff, care spune ca dupa 40 de ani de experienta in industria telecom nu si-a pierdut deloc interesul de a fi in centrul operatiunilor unui operator telecom, fie el si pe o piata unde preturile sunt "dramatic de mici".
In urma cu un an proprietarul UPC, compania americana Liberty Global - cel mai mare operator de cablu TV din afara SUA - il schimba pe seful operatiunilor din Romania, pe fondul unei situatii de piata dificile. UPC pierduse pozitia de lider pe principala sa linie de business, cablul TV, iar baza de clienti era in scadere.
Mikaloff povesteste ca principala sa preocupare in 2008 a fost stabilizarea companiei, iar o parte importanta a acestei operatiuni a fost completarea echipei de management, schimbari care au fost "percepute gresit", insista el.
"Nu am schimbat integral echipa de management", spune Mikaloff. "Cand eu am venit aici erau cateva pozitii-cheie care erau deschise, de exemplu directorul financiar era pe picior de plecare, nu exista niciun director tehnic. Exista un director de operatiuni, dar si el tocmai pleca de la UPC. Nu aveam niciun manager pe resurse umane. Deci aveam deja trei-patru pozitii-cheie care erau deja deschise. Iar pe masura ce am ocupat aceste pozitii, piata a perceput situatia ca si cum eu as fi schimbat automat echipa de management. Nu este adevarat. Nu am schimbat directorul de marketing, directorul IT, de pe cusotomer care, sau cei doi directori regionali. Deci schimbarile nu au fost asa de mari pe cat au fost prezentate. Am avut doar niste pozitii deschise pe care a trebuit sa le completez", explica seful UPC, care admite totusi ca pozitiile libere au fost pentru el o oportunitate.
"De fiecare data cand ai sansa de a-ti crea propria ta echipa, sa adaugi oameni noi intr-o echipa, este foarte important sa faci acest lucru. Singura persoana pe care eu am adus-o cu mine este directorul tehnic, un manager care a mai lucrat cu mine in Franta. Am adus pe cineva care era familiar cu modul meu de lucru si astfel am grabit tranzitia echipei de management."
In ceea ce priveste oprirea scaderii de pe cablul TV si inregistrarea primei cresteri nete pe acest segment de business in prima parte a acestui an, Mikaloff crede ca tendinta are mai multe explicatii.
"Exista cateva lucruri care s-au schimbat. Unul dintre ele este ca pe piata competitia a incetat sa fie irationala. Daca ne uitam la preturile pentru serviciile TV de baza, la noi, la RCS, la Romtelecom, la New Com, vedem ca suntem acum cu totii in intervalul 21-25 de lei. Pe de alta parte noi am luat anul trecut decizia de a reduce tarifele noastre pentru tv, de la aproximativ 30 de lei la 22 de lei. Am scazut tarifele pentru ca oamenii plecau din cauza diferentei prea mari de pret fata de competitori. A fost o decizie de business dificila, dar suntem in Romania pe termen lung si atunci am hotarat ca aceasta este decizia corecta", spune seful UPC.
Criza economica si devalorizarea leului in raport cu euro au determinat, pe de alta parte, si unul dintre cei mai duri competitori ai UPC, RCS&RDS, sa majoreze preturile de doua ori in trei luni - un gest neasteptat care a avut drept consecinta clasarea UPC drept cel mai ieftin furnizor CATV de pe piata. UPC si RCS&RDS au tarifele exprimate in lei. In aceste conditii, UPC a decis sa nu majoreze tarifele, asumandu-si astfel efectele nefavorabile ale aprecierii euro.
"Atunci cand criza economica a devenit o realitate, in octombrie-noiembrie noi lucram la bugetul pe 2009. Am hotarat sa nu marim preturile atunci cand clientii nostri sufera."
Decizia de a diminua tarifele si de a le pastra ulterior neschimbate s-a resimtit de altfel in rezultatele financiare ale operatorului. Veniturile UPC Romania au scazut cu 16% anul trecut, la 144,8 mil. euro, inclusiv pe fondul declinului numarului de abonamente in ultimul trimestru al anului. 
Dupa ce compania a investit anul trecut 40 mil. euro, in retea, UPC va aloca in acest an fonduri si mai mari, de 52 mil. euro cu scopul de a-si asigura baza de crestere in viitor, in special pe servicii mai sofisticate, si in acelasi timp mai scumpe.
"Eu nu incerc doar sa cresc veniturile, ci si sa pozitionez compania pentru viitor. Piata romaneasca va deveni din ce in ce mai sofisticata. Sa luam mediul actual: economia incetineste, iar oamenii au mai putini bani de cheltuit la dispozitie. Pentru UPC recorderul digital (DVR - n. red.) este un produs excelent pentru oamenii care vor incerca sa economiseasca bani stand mai mult timp acasa. Eu cred ca veti vedea acest lucru intamplandu-se din ce in ce mai mult. In mod traditional in perioade de criza, operatorii TV nu sunt imuni la situatia economiei, dar sunt intr-o oarecare masura mai feriti de contextul economic pentru ca oamenii petrec mai mult timp acasa. Iar cand oamenii petrec mai mult timp acasa ei vor sa aiba serviciile de baza, respectiv televiziunea, internetul si telefonul. Dar eu cred ca trebuie sa ne gandim inca de acum sa oferim mai multe servicii bazei noastre de clienti pe masura ce ei devin mai sofisticati."
De altfel, UPC sustine ca studiile facute pe piata locala arata ca o lansare a serviciilor de televiziune de inalta definitie sunt justificate economic.
"Se poate vedea ca romanii devin mai sofisticati. Studiile arata ca in Romania exista 500.000 de televizoare pregatite pentru televiziunea de inalta definitie. De aceea, ne pregatim sa lansam in toamna acestui an acest tip de servicii. Ca si in cazul recorderului digital, probabil ca vom fi primii de pe piata care vor lansa televiziunea HD."
Totusi, un mare semn de intrebare pentru anul curent il reprezinta serviciile internet, spune Mikaloff, in conditiile in care vanzarile de calculatoare sunt in scadere accelerata.
"Serviciile internet sunt probabil segmentul pe care il urmaresc cu cea mai mare atentie pentru ca am vazut ca estimarile pentru vanzarile de PC-uri arata o scadere considerabila fata de anul trecut. In T4 2008 vanzarile de pc-uri scazusera deja cu 20%, iar unii analisti cred ca in acest an vanzarile vor fi la jumatate in timp ce planurile noastre pe 2009 se bazau pe o crestere a vanzarilor de PC-uri. Insa deocamdata internetul este un segment unde inca suntem pe crestere. Tinta mea pentru acest an este sa crestem pe toate liniile de produse."
 
Intre "functia" de spectator si regizor in "filmul" UPC Romania
 
Ce stiati despre Romania inainte de a fi numit CEO?
 
UPC Broadband este o familie destul de mica, deci stiam destul de mult pentru ca ne intalneam de doua ori pe an cu toti directorii generali din Europa si discutam despre evolutia afacerilor. Din aceasta perspectiva, stiam destul de multe despre grup. Apoi, cand am fost in Amsterdam responsabil de divizia de business, am fost in Romania de mai multe ori, pentru ca avem operatiuni semnificative aici. Eram deci destul de familiar cu situatia din Romania, asa cum eram destul de familiar cu afacerile UPC.
 
Care a fost reactia cand vi s-a spus ca veti veni in Romania. V-ati luat cu manile de cap?
 
Nu, n-am gandit asa, in niciun caz. Sunt o persoana foarte concentrata pe operatiuni, este unul dintre lucrurile care imi plac foarte mult. Pozitia pe care o aveam atunci la Amsterdam nu era una care sa imi placa, pe care sa o fi dorit. Pentru mine, sa revin in cadrul unei operatiuni a fost ceva foarte atractiv, nu a fost o pedeapsa. Am venit in Romania pentru ca am vrut eu sa vin.
 
Ati spus ca erati familiar cu situatia din Romania. Totusi nu ati descoperit diferente intre ceea ce stiati si situatia reala, din piata?
 
Cred ca atunci cand te uiti din afara la un business este ca si cum te-ai uita la un film. Insa cand intri in "interiorul filmului" ai o perceptie diferita. In general, situatia a fost asa cum ma asteptam sa fie. Dar atunci cand intri in film si incepi sa lucrezi cu "actorii" ai o perceptie un pic diferita. Dar nu au fost niciun fel de surprize mari. Nicio mare surpriza.
 
Care a fost primul lucru pe care l-ati facut dupa ce ati devenit "regizorul" filmului?
 
Unul dintre lucrurile pe care le-am invatat din trecut este ca atunci cand cumperi o alta companie intotdeauna trebuie sa o integrezi cat mai repede posibil. La fel si centralizarea operatiunilor, trebuie finalizata rapid, pentru a fi sigur ca procesele se desfasoara la fel in toata compania. La UPC actiunea incepuse, dar nu era finalizata. Astfel ca una dintre primele mele operatiuni a fost centralizarea si stabilizarea mediului de lucru pentru toti angajatii, pentru ca fiecare om sa stie cui ii raporteaza, si pentru ca fiecare sa stie cine raspunde de un lucru sau altul. Asa am pregatit scena pentru ca sa pot incepe sa schimb compania. Pentru mine acesta a fost un lucru important, sa preiau controlul de la un nivel centralizat asupra proceselor. Aceasta a fost prima mea miscare importanta la UPC Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO