Business Hi-Tech

Miza investigaţiei Concurenţei din telecom: operatorii să nu-şi mărească profitul păstrând sus preţurile, deşi vor avea costuri mai mici

Miza investigaţiei Concurenţei din telecom: operatorii...

Autor: Adrian Seceleanu

13.08.2013, 21:51 172

Operatorii de telefonie mobilă Orange, Vodafone, Cosmote şi RCS&RDS - care îşi împart o piaţă cu aproximativ 20 de milioane de clienţi şi încasări de circa 2 miliarde de euro pe an - şi-au asumat în faţa Consiliului Con­cu­renţei (CC) obligaţia de a avea în ofertă planuri tarifare pentru toate categoriile de clienţi care să includă minute de apeluri către orice reţea, potrivit unor documente publicate marţi de autoritatea de concurenţă.

Operatorii de telefonie mobilă nu şi-au luat de bunăvoie aceste angajamente, ci în contextul în care CC a declanşat în urmă cu doi ani o investigaţie care are în vedere un posibil abuz de poziţie dominantă al fiecărui operator în propria reţea, iar companiile vor să evite sancţiuni ce ar putea ajunge şi la 10% din cifra de afaceri.

„Cei patru operatori practică tarife diferenţiate de terminare a apelurilor în funcţie de originea acestora (apeluri iniţiate şi terminate în aceeaşi reţea, respectiv apeluri iniţiate într-o reţea şi terminate în altă reţea). Diferenţa dintre tarifele pentru apeluri iniţiate şi terminate în aceeaşi reţea şi cele pentru apelurile iniţiate într-o reţea şi terminate în altă reţea este excesivă. Acest lucru poate conduce la prejudicierea consumatorilor care vor plăti tarife mai mari şi poate afecta mediul concurenţial din acest domeniu prin limitarea dezvoltării reţelelor mai mici, menţinerea artificială a cotelor pe piaţa de retail, afectarea migrării utilizatorilor către alte reţele“, explică oficialii CC motivul declanşării investigaţiei.

Având în faţă perspectiva unor amenzi de zeci de milioane de euro, cei patru operatori

şi-au asumat în scris în faţa CC lansarea unor oferte tarifare, pe lângă cele existente, care să ofere minute de apeluri către orice reţea naţională, fără discriminări între reţeaua proprie şi cea a rivalilor. Pe lângă această propunere, RCS&RDS a venit în faţa CC şi cu propunerea şoc de a reduce din proprie iniţiativă, fără o decizie a ANCOM, tariful de interconectare pe care îl practică, de la 3,07 eurocenţi/minut la 1 eurocent/minut în cazul în care angajamentele propuse nu sunt considerate suficiente de CC.

„Angajamentele sunt acum supuse dezbaterii publice. Mă aştept să vină comentarii de la companiile implicate. Ne-am bucura foarte mult să vină şi de la consumatori, dar în România acest tip de asociaţii nu este foarte puternic. Ne aşteptăm ca la finele lunii septembrie să batem lucrurile în cuie“, a explicat pentru ZF paşii următori din acest dosar Bogdan Chiriţoiu, preşedintele CC.

Dacă în iunie 2011 ofertele operatorilor care includeau minute de apeluri către orice reţea naţională erau încă rare sau scumpe, în prezent primii trei jucători de pe piaţă au fiecare în ofertă planuri tarifare cu apeluri nelimitate către orice reţea. Este acesta un rezultat al investigaţiei CC? Este posibil ca această acţiune a CC să fi contribuit, însă nu se poate spune acest lucru cu exactitate, afirmă Chiriţoiu. „Evoluţia planurilor tarifare din ultimii ani are la bază mai mulţi factori, precum reducerea tarifelor de interconectare sau schimbările de pe piaţa de distribuţie a cartelelor preplătite.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO