Business Hi-Tech

Nici măcar RCS&RDS nu a cumpărat mobile ieftine de la Jucu

Nici măcar RCS&RDS nu a cumpărat mobile ieftine de la Jucu

Autor: Adrian Seceleanu

02.10.2011, 19:55 4524

Cota de piaţă a Nokia în România a scăzut în ultimii ani atât pe segmentul smartphone-urilor, cât şi pe cel al telefoanelor ieftine, pe fondul competiţiei puternice din partea unor companii ca Apple, Samsung şi LG dar şi al ofertei tot mai mari de terminale low-cost produse de companii chineze precum ZTE sau Huawei, şi care sunt comercializate sub brand propriu sau sub cel al unor operatori de telefonie mobilă.

Pe segmentul smartphone, dominat mulţi ani de Nokia cu legendarul telefon pentru oamenii de afaceri Nokia Communicator, lansat în 1996, acum finlandezii au o competiţie necruţă toare. Cu un abonament la servicii de telefonie mobilă, un Apple iPhone de generaţie anterioară se vinde în România şi cu 60 de euro.

Alte câteva zeci de smartphone-uri cu sistemul de operare Google Android pot fi achiziţionate la tarife care pornesc de la câţiva euro. Chiar şi terminalele Blackberry sunt acum de găsit la tarife în scădere faţă de anii anteriori în condiţiile în care şi producătorul canadian încearcă să rămână pe piaţă.

În acest context, Nokia a pierdut primul loc pe smartphoneuri în România în prima parte a acestui an, au anunţat rivalii de la Samsung, odată cu cifra de vânzări pentru modelul Samsung Galaxy S - cotat drept cel mai puternic rival al iPhone: 50.000 de unităţi, în condiţiile în care în 2010 toată piaţa de telefoane inteligente din România a fost estimată la 400.000 de bucăţi.

Nokia nu a infirmat sau confirmat aceste date, însă compania finlandeză nu mai vorbeşte despre cota ei de piaţă din România de prin 2004-2005, când era aproximativ 38%.

Problema companiei finlandeze este însă că pe lângă competiţia dură pe segmentul unde vânzările cresc rapid şi în România (smartphone-urile), nici pe zona de piaţă în scădere, cea a telefoanelor ieftine, nu mai este atât de simplu cum era în trecut. Având în minte faptul că în România se vând anual aproximativ patru milioane de telefoane mobile, putem spune că un moment-cheie în evoluţia fabricii Nokia în România l-a reprezentat inclusiv decizia românilor de la RCS&RDS de a cumpăra peste un milion de mobile ieftine (distribuite gratuit abonaţilor) de la compania chineză Huawei şi nu de la Nokia Jucu.

În plus, de la jumătatea anului 2010, sud-coreenii de la Samsung au venit cu reprezentanţă în România, iar acest lucru s-a văzut în războaie ale preţurilor pe segmentul low-cost cu Nokia, care au adus vânzări mai mari pentru firma asiatică.

Spre exemplu, în oferta de mobile a eMag, cel mai mare retailer IT&C local, în top cele mai ieftine 10 telefoane primele 7 sunt de la Samsung, numărul 8 este de la LG şi abia ultimele două sunt marca Nokia. Conform datelor de pe pagina web a retailerului, în top 5 cele mai vândute telefoane sub 100 de lei sunt doar modele Samsung. Compania sud-coreeană susţine că anul trecut a avut o cotă de piaţă de aproape 30% în România, la nivelul întregii pieţe.

Nokia se confruntă însă cu un declin la nivel global: în iunie 2010 finlandezii aveau o cotă de piaţă de 30,3%, în timp ce în iunie 2011 aceasta scăzuse la 22,8%, conform Gartner. În acelaşi timp, compania americană Apple, care produce doar smartphone-urile iPhone şi niciun mobil low-cost, avea în al doilea trimestru din 2011 o cotă de aproape 5% din vânzările globale de telefoane mobile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO