Business Hi-Tech

Noile tehnologii si gadgeturi - libertate sau sclavie pentru angajati?

Noile tehnologii si gadgeturi - libertate sau sclavie pentru angajati?
15.08.2006, 20:08 26

Este dimineata devreme in San Jose, si Elizabeth Safran, consultant al departamentului de relatii publice al unei companii din Silicon Valley, este la a treia sa ceasca de cafea si la al zecelea e-mail.
Compania sa, formata din 13 angajati, este una virtuala: toti angajatii lucreaza de acasa si comunica intre ei prin mesageria instantanee sau prin posta electronica. Elizabeth isi face insa griji pentru echilibrul dintre cariera si viata ei si crede ca balanta a oscilat prea mult catre tehnologie: "Ne face mult mai productivi, dar fiecare lucreaza tot timpul - saptamani intregi si chiar seri. Este aproape coplesitor". Este o dupa-amiaza tarzie de vineri, iar Paul Renucci, director al companiei britanice de integrare de sisteme Danovo, isi inchide computerul. Dupa ce si-a petrecut o intreaga zi lucrand acasa, este timpul sa-si ia copii de la scoala. "Vinerea lucrez acasa", a declarat el. "Pot sa lucrez destul de asiduu, dar la 5 dupa-amiaza ma opresc din lucru si incepe week-end-ul. In trecut, trebuia sa infrunt faimosul blocaj din trafic de pe autostrada M25 si as fi ajuns acasa, cu noroc, pana la ora 7 seara."
Safran si Renucci reprezinta cazuri diferite ale unor fenomene moderne diferite: capacitatea celor mai noi tehnologii de comunicatii - posta electronica, mesageria instant si videoconferintele - de a contopi munca cu relaxarea si de a ridica intrebari importante despre natura "programului flexibil" - cand angajatii detin o libertate nemaiintalnita de a lucra oriunde si oricand doresc.
Multumita telefoanelor "inteligente" precum BlackBerry sau Palm Treo si hot spot-urilor wireless, posta electronica e omniprezenta. Si in timp ce oameni entuziasti precum Renucci protesteaza ca "intotdeauna e un buton de inchidere", aplicatiile permit o monitorizare stricta a activitatii angajatilor chiar daca acestia se afla la distanta. Informatia este chiar relativ usor de obtinut intrucat prezenta sau absenta din reteaua companiei a PC-ului angajatului nu este deloc dificil de aflat.
Astfel ca exista trei intrebari presante la aceasta data. Prima dintre ele este daca se vor simti efectele in munca individuala a proliferarii dispozitivelor portabile conectate la retea. Cea de-a doua, care este efectul acestor dispozitive asupra relatiilor de la locul de munca? Iar a treia, cum reusesc indivizii sa foloseasca aceste dispozitive fara a fi sufocati de avalansa diferitelor sisteme incompatibile?
Acesta este de altfel un domeniu care incepe sa atraga cercetari serioase. Lotte Bailyn, profesoara la o scoala de management, considera ca regulile si normele de comportament nu au fost inca stabilite: "Nimeni nu se gandeste la aceste probleme, atunci cand apare o noua tehnologie. Este greu pe de o parte sa creezi reguli si asteptari inaintea aparitiei unei tehnologii, dar sa schimbi un comportament cand acesta a devenit deja regula e aproape imposibil".
"In cadrul acestor organizatii, oamenii de top sunt cei care trebuie sa contureze comportamentul corect. Daca ei nu ofera un exemplu bun, atunci orice alta initiativa e lipsita de speranta", argumenteaza Bailyn, citata de Financial Times.
O parte din model poate fi extras din numeroasele cercetari asupra efectului tehnologiei asupra echilibrului dintre viata si cariera.
Cand sunt introduse noi tehnologii, posta electronica si mesageria instant par sa produca imbunatatiri consistente ale eficientei si satisfactiilor profesionale.
Un studiu efectuat de Visto, o companie americana de posta electronica, arata ca 80% din angajatii care petrec foarte mult timp pe teren sunt tentati sa creada ca e-mail-ul mobil "ii determina sa lucreze mult mai flexibil".
Este un punct de vedere impartasit de multi directori executivi. Roy Bedlow, executiv la Palm, admite ca e-mail-ul ii permite sa mentina controlul: "Stand la o coada lunga pentru a trece de controlul pasapoartelor pe aeroportul din San Francisco, am reusit sa evit stresul parcurgand toate mail-urile primite de-a lungul celor 11 ore de zbor".
Nick Barley, director executiv Microsoft, afirma ca "sunt o multime de avantaje in tehnologie, dar pentru multi aceasta inseamna mai multa munca, posibilitatea de a fi mereu contactat, ceea ce poate fi foarte nepotrivit (...) acesta sa fie oare pretul unui mod de viata modern, iar noi trebuie sa acceptam aceasta?".
Microsoft a descoperit ca lucrul flexibil a devenit o problema de fond pentru jumatate dintre aceste companii si ca doar o treime admit ca au o cultura "de la 9 la 5" (programul standard european de lucru). Studiul a indicat ca acolo unde flexibilitatea programului a crescut, acelasi lucru s-a intamplat si cu productivitatea si moralul angajatilor, plus un nivel redus de stres, absenteism si nemultumire a angajatilor.
Aceasta ultima descoperire este interpretabila. Compania de telecomunicatii Inter-Tel a realizat un studiu in Europa care a descoperit ca 40% din angajati nu cred ca angajatorii lor i-ar insarcina sa lucreze acasa, in timp ce restul au considerat ca o cerere pentru un program de lucru mult mai flexibil le-ar afecta cariera.
Angajatii pot suferi de stres cauzat de tehnologie, nu numai datorita jobului care intra peste timpul lor liber, ci si datorita complexitatii gadgeturilor pe care ar trebui sa le controleze.
Andy Zimmermann, managing partner la compania de consultanta Accenture afirma ca dispozitivele din generatia urmatoare ar trebui sa prezinte doua seturi de controale: cateva taste simple pe dispozitiv (fie el MP3 player sau telefon) si alte cateva functii avansate de configurare, care sa fie insa accesibile doar prin intermediul unui program instalat pe un PC.
Renucci, de asemenea, considera, de asemenea, ca timpul va oferi raspunsurile: "Copiii din ziua de astazi comunica permanent intre ei, folosind mesageria instantanee, despre lucruri care li s-au intamplat de-a lungul zilei. Odata cu intrarea lor in comunitatea de afaceri, ei se vor se astepta sa lucreze in acelasi mod".

AFACERI DE LA ZERO