Business Hi-Tech

Nokia anunta ca va pierde cota de piata in T3, determinand scaderea la bursa a titlurilor proprii si ale furnizorilor

08.09.2008, 10:04 19

Compania finlandeza Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, a anuntat ca va inregistra o scadere a cotei de piata in al treilea trimestru al anului, dupa o perioada de crestere aproape neintrerupta, scrie Financial Times.
Pretul actiunilor companiei a scazut cu 9,6% pe brusa din Helsinki, inchizand saptaamana trecuta la 14,20 euro.
Reprezentantii companiei finlandeze si-au mentinut totusi previziunile in ceea ce priveste nivelul vanzarilor pentru intreg anul. Este pentru prima oara cand oficialii Nokia recunosc faptul ca strategiile de marketing si politica agresiva in ceea ce priveste preturile practicate de concurenti ar putea afecta pozitia in piata a liderului.
Anuntul a reprezentat un motiv de uimire si pentru investitori, care considerau ca gigantul finlandez este imun la schimbarile economice globale.
Titlurile Nokia au fost tranzactionate la 14,20 euro, cel mai scazut nivel din ultimii trei ani.
Anuntul conducerii Nokia a determinat, de asemenea, o scadere la bursa a principalilor furnizori ai companiei. Astfel, titlurile STMicroelectronics s-au depreciat cu 5,5%, stabilindu-se la un pret de 8,15 euro, in timp ce pretul actiunilor Qualcomm au inregistrat o scadere de 0,8% pe Nasdaq. Texas Instruments a cazut cu 1,8% pe bursa din New York.
Rick Simonson, directorul financiar al Nokia, a refuzat sa estimeze cu cat va scadea cota de piata a producatorului de telefoane mobile, insa a precizat ca ?nu este vorba de mai multe puncte procentuale?. El a adaugat ca nivelul de profitabilitate al Nokia va fi de asemenea afectat.
Compania finlandeza nu este singura care intampina probleme. Sony Ericsson, al cincilea mare producator de telefoane mobile din lume, a avertizat de doua ori ca nivelul profitului va fi afectat de scaderea vanzarilor de terminale sub asteptarile initiale.
"?Nokia nu a adoptat strategiile agresive de pret derulate de alte companii, considerand ca impactul negativ asupra profitabilitatii va depasi orice beneficii de scurta durata pe care le-ar putea avea vanzarea unui numar mai mare de unitati", au declarat oficialii companiei.
Totusi, analistii sunt de parere ca, desi a anuntat ca se axeaza pe obtinerea unei rate ridicate a profitabilitatii, anuntul Nokia este o dovada clara a faptului ca grupul finlandez nu este imun la presiunile competitiei.
Simonson a subliniat totusi ca modelul de business practicat de concurenti nu este sustenabil pe termen lung, adaugand ca trimestrul al patrulea va aduce o revenire a vanzarilor Nokia.
Vanzarile nete ale Nokia au crescut cu 4% in al doilea trimestru, la 13,2 mld. euro, in timp ce marja profitului operational al companiei a crescut de la 11,1% la 14,7%. Pretul mediu al telefoanelor mobile produse de compania finlandeza a scazut de la 79 la 74 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO