Business Hi-Tech

Nokia contraataca: mai multe modele clamshell si flexibilitate

23.06.2004, 00:00 70



Nokia a anuntat cinci noi telefoane mobile si cateva masuri strategice in vederea recuperarii procentelor din cota de piata la nivel mondial pierdute in ultimele luni. Noutatile au fost prezentate intr-un decor futurist, amenajat intr-o veche fabrica de cabluri a Nokia, in cadrul evenimentului anual Nokia Connection 2004 desfasurat recent la Helsinki.



"Suntem increzatori ca vom reveni pe directia cea buna", a spus Jorma Ollila, presedinte si director executiv al Nokia. Compania finlandeza a inregistrat o cota de piata la nivel mondial de 28,9% in primul trimestru al anului, ceea ce inseamna o scadere cu 5,7% fata de aceeasi perioada a lui 2003, conform unui raport al companiei de cercetare Gartner. Nokia ramane insa liderul mondial, urmat de Motorola, cu 16,4% din piata, si Samsung, cu 12,5%, se arata in raportul Gartner.



Estimarile Nokia nu sunt atat de pesimiste. Conform lui Matti Alahuhta, vicepresedinte executiv, Nokia a obtinut mai mult decat apreciaza Gartner: 32% din piata mobilelor la nivel mondial pe primul trimestru al anului, pe intreaga piata fiind vandute aproximativ 141 de milioane de telefoane mobile.



Jorma Ollila, presedintele Nokia, a anuntat in cadrul conferintei de saptamana trecuta ca se asteapta la o piata totala de peste 600 de milioane de telefoane mobile vandute pana la sfarsitul acestui an, ceea ce ar reprezenta o crestere de 20% fata de 2003. Totodata, el a spus ca isi mentine obiectivul de a obtine 40% din aceasta piata, insa nu a precizat nici un termen limita pentru atingerea obiectivului. El a anuntat totusi ca pana la sfarsitul acestui an compania sa va lansa aproximativ 35 de produse noi.



Piata se afla in continua crestere, a spus Matti Alahuhta. In prezent, penetrarea telefoniei mobile la nivel mondial a atins 24%, anul trecut fiind inregistrati aproape 1,4 miliarde de abonati. Nokia estimeaza ca in anul 2007 se va atinge pragul celor 2 miliarde de abonati in toata lumea.



Raspunzand criticilor analistilor, care au acuzat Nokia de lipsa de initiativa si de flexibilitate in conditiile in care in Europa modelele clamshell (cu clapeta, tip "scoica") sunt din ce in ce mai cerute, Jorma Ollila a anuntat trei noi modele de telefoane clamshell, destinate tuturor categoriilor de pret, precum si un nou model compatibil cu retelele de telefonie 3G, al treilea din portofoliul de produse al companiei.



Chestionat de ziaristi asupra importantei reducerilor de pret in politica Nokia pentru recuperarea cotei de piata, Ollila a spus ca "se vor face unele reduceri de pret bine orientate pe niste segmente cheie de piata, insa nu va fi vorba de compromisuri uriase".





Recuperarea cotei de piata, inca sub semnul intrebarii



In ciuda lansarii noilor produse Nokia, unii analisti sunt de parere ca producatorul finlandez va continua sa aiba probleme in competitia cu principalii sai rivali de pe piata mondiala. Jurnalistul Nic Hopkins de la cotidianul britanic The Times citeaza opinia unor analisti conform carora oferta de noi produse Nokia este "sub asteptari" si nu va putea opri tendinta descrescatoare pe care se afla Nokia, in comparatie cu competitori precum LG si Samsung.



Acelasi ziar il citeaza pe analistul Per Lindberg, de la compania germana Dresdner Kleinwort Wasserstein, care este de parere ca intarzierea in comercializarea efectiva a noilor produse anuntate de Nokia va costa compania finlandeza noi procente din cota de piata la nivel mondial.



"Daca Nokia ar incepe sa distribuie noile modele astazi, ar vinde mai multe unitati. Problema este ca nu incep sa le vanda de astazi, si in consecinta vor mai pierde din cota de piata", spune analistul citat.



Ben Wood, reprezentant al institutului de cercetare a pietei Gartner, este mai putin radical.



"Noua strategie a Nokia este un pas in directia cea buna, insa ei sunt in continuare cu cativa pasi in urma competitorilor", a spus Wood, citat de The Times.



Insa prezentarea celor cinci noi modele la Helsinki, lansarea altor 30 de telefoane mobile pana la sfarsitul anului, precum si modificarile de strategie ar putea aduce inapoi cota de piata pierduta de Nokia in ultimele luni.





Piata romaneasca, mai interesata de telefoanele ieftine



Primele doua modele anuntate de Nokia sunt si cele care ar putea sa reprezinte un mare succes in Romania. Nokia 2650 si 2600 reprezinta primele telefoane entry-level (destinate celor care nu vor sa cheltuiasca mult) cu ecran color. Modelul 2650 este de tip clamshell, sustinand declaratiile oficialilor Nokia care au spus ca vor extinde acest design pentru toate categoriile de cumparatori.



Mesajele de tip MMS (Multimedia Messaging Service), aplicatiile si jocurile Java, precum si calendarul inclus vor face din modelul 2650 un telefon destul de potrivit pentru cumparatorii care nu dispun de bugete mari.



"2600 si 2650 vor avea succes, pentru ca in Romania pretul este un criteriu foarte important", a spus Attila Der, Nokia Marketing Manager pentru Romania si Ungaria.



Modelul 2600 va costa aproximativ 100 de euro, iar 2650 va fi comercializat la un pret in jur de 120 de euro, insa pretul final de pe piata romaneasca ar putea varia in functie de contractele incheiate cu dealerii. Vanzarile vor incepe in cursul trimestrului al treilea al acestui an.



Piata romaneasca este importanta pentru Nokia, pentru ca prezinta o evolutie mai putin rapida decat cea din Ungaria, ceea ce inseamna ca pastreaza un potential bun de dezvoltare, a mai spus Der. El a adaugat ca o lansare de noi produse Nokia va contribui la consolidarea bunei imagini pe care producatorul o are in ochii romanilor, chiar daca multi dintre acestia nu isi vor permite sa cumpere decat modelele mai ieftine.



Intrebat despre posibilitatea ca Nokia sa deschida fabrici si in Romania, Attila Der a spus ca "variantele pentru locatiile viitoarelor fabrici sunt monitorizate in permanenta", dar nu a precizat daca o astfel de eventualitate este realista. In Ungaria exista o fabrica Nokia inca din anul 1998, in care au fost investiti recent aproximativ 50 de milioane de euro, conform lui Der.



Totalul investitiilor Nokia in cercetare si dezvoltare s-a ridicat anul trecut la suma de 3,6 miliarde de euro, adica aproximativ 12% din totalul incasarilor pe 2003 a precizat Pertti Korhonen, vicepresedinte executiv si responsabil cu tehnologia pentru Nokia.



Mai mult de jumatate din investitii s-au facut pentru crearea de noi produse, in timp ce restul banilor s-au indreptat catre dezvoltarea de platforme software. Korhonen nu a precizat sumele exacte cheltuite pentru fiecare dintre aceste segmente, insa a spus ca "ponderea investitiilor este dinamica si se poate modifica in functie de cerintele pietei".





Extinderea laboratoarelor de cercetare si dezvoltare in Europa Centrala si de Est ramane o optiune demna de luat in considerare, "avand in vedere competenta specialistilor IT din aceasta zona", a mai comentat Korhonen.





Cel mai mic telefon 3G



Un alt model prezentat in conferinta de la Helsinki a fost noul Nokia 6630. Modelul 6630, un smartphone despre care Nokia spune ca este cel mai mic telefon 3G fabricat vreodata, se adreseaza segmentului de piata high-end (performante ridicate si pret mare).



Conexiunea la Internet de mare viteza va fi unul din principalele atuuri ale lui Nokia 6630, download-ul putand atinge viteze de pana la 384 kbps. Telefonul este echipat cu o camera de 1,3 megapixeli, care produce atat fotografii cat si capturi video. Acestea vor putea fi stocate intr-o memorie cu o capacitate de 74 MB.



"De ce avem nevoie de 3G? Pentru ca ofera viteza mai mare, calitate mai buna si cost mai redus", a spus Juha Putkiranta, senior vicepresident pentru departamentele Imaging si Multimedia.



El a facut si o demonstratie comparativa a transmiterii unui e-mail de 200 kilobiti prin tehnologie bazata pe retele 2G, respectiv 3G. Fisierul a fost transmis in 53 de secunde in cazul retelei 2G (tehnologie GPRS), respectiv in 12,5 secunde pentru reteaua 3G (tehnologie WCDMA).



Pe durata celor 53 de secunde in care pe ecranul telefonului 2G era afisat un mesaj prin care utilizatorul era rugat sa astepte, Putkiranta a intrebat audienta: "Va simtiti cumva nerabdatori? Nici eu nu vreau sa astept atat de mult timp". Rezultatul unei astfel de comparatii intre retelele 2G si 3G nu poate fi decat unul singur, a spus el. "Dorinta de a trece imediat la 3G!"



"Avem un feedback foarte bun din partea operatorilor de telefonie mobila", a spus Jorma Ollila despre noul model 3G Nokia 6630, care suporta in plus videoconferinte, acces rapid si securizat la retelele interne ale companiilor (VPN) si la serviciile de e-mail, precum si un sistem navigational in care pot fi integrate harti ale oraselor. Telefonul va fi destinat in principal oamenilor de afaceri si va fi pus in vanzare pe pietele din Europa, America si Asia spre finalul lui 2004, la un pret de aproximativ 500 de euro.





Clapeta care se deschide si se... roteste



Un alt model destinat pietei high-end este si Nokia 6260, care, in schimbul a 400 de euro, va oferi posesorului facilitati precum e-mail, VPN, viewer de documente si prezentari multimedia, camera VGA, conectivitate prin Bluetooth (tehnologie de comunicare cu dispozitive compatibile, prin unde radio). Telefonul va fi disponibil in trimestrul al treilea al acestui an, pe pietele din Europa, America, Africa si Asia-Pacific.



Modelul 6260 se distinge printr-un design inovator pentru Nokia: este vorba de un clamshell a carui clapeta se inchide, dar se si roteste in jurul propriei axe. Astfel, daca doreste sa isi faca o fotografie tip portret, utilizatorul poate urmari imaginea foarte usor, intorcand clapeta cu ecran incorporat catre el. Aparitia acestui model arata clar intentia Nokia de a contracara smartphone-ul produs de rivalul Samsung, SGH-D700, care prezinta un design asemanator.



Modelul 6260 va fi unul dintre telefoanele Nokia care suporta tehnologia "push to talk" (apasa si vorbeste). "Aceasta tehnologie permite utilizatorului sa foloseasca telefonul ca pe un walkie-talkie inteligent", a explicat Ville Jaaskelainen, Marketing Manager la divizia Nokia Networks, divizie care a obtinut profituri de peste 5 miliarde de euro anul trecut, ceea ce reprezinta aproape 20% din profitul Nokia pe 2003.



Nu in cele din urma, noul Nokia 6260 este compatibil cu un alt produs anuntat saptamana trecuta. Este vorba de Nokia Wireless Keyboard, o tastatura cu dimensiuni de 26,2 x 8,7 centimetri care cantareste 190 de grame si se poate "impaturi" in doua, pentru a-si reduce dimensiunile la jumatate atunci cand nu este folosita.



Un model destinat pietei middle-range (pret si performante medii) este noul Nokia 6170.



Ecranul telefonului este color, iar dimensiunile sunt mai mari decat in cazul modelelor anterioare middle-range ale producatorului finlandez (128 x 160 milimetri).



Nokia 6170, de asemenea un model clamshell, suporta si tehnologia "push to talk" si va costa aproximativ 250 de euro. Lansarea pe piata este prevazuta pentru ultimul trimestru al anului in curs.





Smartphone-ul, un telefon care poate sa invete



Modelele destinate pietei high-end (Nokia 6630 si 6260) fac parte din categoria "telefoanelor inteligente" (smartphones). Acestea reprezinta o piata "care, desi este relativ mica in acest moment, va avea una dintre cele mai rapide cresteri in urmatorii ani", a spus Matti Alahuhta, vicepresedinte executiv.



"Ce il face pe un telefon inteligent sa fie atat de inteligent? Faptul ca poate sa invete!", a spus Juha Putkiranta.



Smartphone-urile, spre deosebire de telefoanele mobile clasice (numite si "feature phones"), functioneaza pe un sistem software deschis, care poate fi imbunatatit chiar de utilizatorul final prin descarcarea de aplicatii, programe si jocuri realizate de terti producatori. Acest lucru da o mare libertate posesorului telefonului, care nu mai depinde de sistemul de operare proprietar sau de software-urile produse exclusiv de fabricantul telefonului mobil.



Astfel, smartphone-urile aduc avantaje atat pentru utilizatorii finali, cat si pentru operatorii de telefonie mobila. Acestia pot profita de numeroasele facilitati software ale telefoanelor mobile pentru a imbunatati oferta de servicii destinate consumatorilor finali, a explicat Putkiranta.



Aparitia smartphone-urilor afecteaza serios pozitia dispozitivelor PDA (Personal Digital Assistant), este de parere Matti Alahuhta. PDA-ul este un mini-computer de tip organizator personal, care nu are insa facilitatile unui telefon mobil. Combinate, cele doua tipuri de dispozitive au inregistrat o crestere a vanzarilor de 40% pe primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, insa asta in conditiile in care vanzarile de smartphones aproape s-au dublat, iar cele de PDA-uri au ramas practic pe loc, arata un studiu Canalysis efectuat in iunie 2004.





Nu toate ideile sunt bune



Un smartphone care nu s-a dovedit o initiativa prea reusita pentru Nokia, cel putin deocamdata, este modelul 7700. Oficialii companiei au surprins audienta, spunand ca 7700, care fusese anuntat in octombrie anul trecut, a fost "tras pe dreapta", urmand ca lansarea sa sa se faca abia probabil in anul 2005. Modelul 7700 este un telefon de tip "media phone", cu un ecran color mare, care va fi capabil sa redea nu doar fisiere MP3 si radio FM, ci si filme digitale si chiar transmisie TV.



Asemenea miscari de retragere a unor produse fac parte din riscurile pe care Nokia si le asuma, a spus responsabilul cu tehnologia, Pertti Korhonen. "Probabil ca in unele situatii riscam prea mult", a recunoscut el. "Insa acesta este singurul mod pentru a ne descoperi limitele. Daca din 100 de modele, unul sau doua nu au succes, tot inseamna ca suntem pe drumul cel bun".



Un alt produs care ridica unele semne de intrebare pentru cei de la Nokia este si modelul N-Gage, optimizat pentru jocuri. Matti Alahuhta recunoaste ca "vanzarile au fost mari, insa nu atat cat ne asteptam noi". Ofensiva Nokia se va face insa simtita si la acest nivel: Alahuhta a anuntat ca pana la Craciun oferta de jocuri a modelului N-Gage s-ar putea dubla, de la 20 cat este in prezent pana la aproximativ 40 de jocuri.





Trecerea de la fix la mobil



Un alt domeniu cu potential pentru afacerile Nokia este tendinta din ultimii ani de trecere de la liniile telefonice fixe la cele mobile, sunt de parere oficialii companiei.



"80% din veniturile operatorilor de telefonie mobila vin din serviciile de voce", a spus Mikko Salminen, director al departamentului "Fixed to Mobile Substitution" din cadrul diviziei Nokia Networks. De aceea, serviciile de voce sunt foarte importante pentru acesti operatori, care incearca sa obtina o bucata cat mai mare din piata abonatilor la telefonia fixa.



"Convorbirile se efectueaza tot mai mult pe telefonia mobila. In 10 sau 15 ani de acum inainte, telefonia clasica fixa, asa cum o stim in prezent, va disparea", crede Salminen. Pentru a exemplifica, el a facut o comparatie cu inlocuirea cailor de catre tractoare in agricultura. Numarul cailor folositi in agricultura in tarile industrializate a fost invers proportional cu cel al tractoarelor, care le-au luat locul rapid.



In anul 2003, un sfert din totalul minutelor vorbite la nivel mondial au fost mobile, a spus Salminen. Pentru anul 2007, el se asteapta ca procentul sa creasca la 31%, in timp ce obiectivul pe termen lung este de 50%.



In prezent, aceasta evolutie de la fix spre mobil inregistreaza un paradox, a spus Salminen: tarile din Europa Centrala si de Est sunt mai avansate in acest proces decat cele din vestul Europei. Spre exemplu, procentul utilizatorilor de telefonie mobila din Ungaria (45% din totalul celor care folosesc servicii de telefonie) este mai mare decat cel din Spania (30%) sau Marea Britanie (25%). Unul dintre motive, a explicat Salminen, este starea mai proasta a retelelor fixe din centrul si estul Europei, care ii determina pe oameni sa treaca la serviciile mobile fara mari regrete.



Oficialul Nokia a identificat cateva motive pentru care aceasta trecere este recomandata. El a spus ca, pe termen lung, utilizatorul final face o economie de aproximativ 20% (convorbirile mobil-mobil sunt mai ieftine decat cele fix-mobil), iar companiile inregistreaza o crestere de 10-20% a eficientei. De asemenea, un avantaj al migrarii spre telefonul mobil este si imbunatatirea stilului de viata, a mai spus Salminen.



El a identificat si unele explicatii pentru care aceasta substituire in preferintele publicului nu se face mai rapid. Una dintre ele este perceptia oamenilor cum ca o convorbire in reteaua mobila este scumpa, iar o alta este calitatea uneori mai redusa a unei convorbiri pe telefonul mobil, in comparatie cu telefonia fixa.



Intrebat daca telefonia mobila va putea face fata competitiei cu tehnologia VoIP (telefonie prin Internet, la preturi reduse), Salminen a spus ca de multe ori costurile convorbirilor mobile depind de operatori. El a dat exemplul Danemarcei, care are cele mai mici tarife pentru convorbiri mobile din Europa. "Daca treceti granita, in Germania veti plati de trei ori mai mult pentru acelasi pachet de minute", a spus el. "Si nu in ultimul rand, trebuie sa nu uitam de avantajul logic pe care telefonia mobila il va avea intotdeauna: mobilitatea".





In concluzie...



Nokia a revenit in forta pe piata mondiala, cu o serie de noi aparate si accesorii, precum si noi concepte despre viitorul comunicatiilor mobile.



De urmarit va fi insa si reactia principalilor rivali ai Nokia, printre care Motorola, LG sau Samsung, care s-au remarcat pe primul trimestru al anului prin cresteri usoare ale cotelor de piata detinute la nivel mondial.



Producatorul finlandez are sanse sa recupereze procentele pierdute din cota totala de piata, insa acest lucru ramane de vazut mai degraba pe termen mediu, decat pe termen scurt.





Push to talk



Comunicarea "push to talk" este de tip half-duplex: o persoana poate fie sa vorbeasca, fie sa asculte la un moment dat. Un utilizator invita unul sau mai multi interlocutori sa ia parte la discutie. Dupa ce grupul a fost stabilit, oricare dintre membri poate sa apese un buton lateral al telefonului mobil si sa vorbeasca, iar toti ceilalti il vor auzi. Invitatia de a participa la conferinta se poate transmite fie printr-un clasic apel telefonic, fie prin SMS.



Serviciul "push to talk" se indreapta in principal catre doua categorii de clienti, a spus Jaaskelainen. Companiile vor prefera acest serviciu, exemplele cele mai la indemana de posibili utilizatori fiind angajatii firmelor de paza si protectie sau lucratorii din constructii. A doua categorie este reprezentata de adolescenti, adica utilizatorii care vor alege acest mod de comunicare in principal pentru ca este mai distractiv decat cel clasic, a explicat reprezentantul Nokia.



Insa "push to talk" nu este doar mai distractiv, ci si mai simplu de folosit decat apelul telefonic clasic, este de parere Jaaskelainen. Utilizatorul isi poate pre-defini grupuri de persoane cu care vorbeste de obicei, si apoi, printr-o simpla apasare de buton, el transmite un mesaj care este receptionat instantaneu de toti membrii grupului. "O invitatie la fotbal dupa orele de curs se face mult mai usor cu push to talk", a adaugat el.





"The Next Big Thing": Lifeblog



Care este conceptul viitorului, ideea care va cuceri piata IT peste cativa ani? Raspunsul este "comunicarea de amintiri", a spus Christian Lindholm, director al departamentului Nokia Multimedia Applications.



Inca de la inceputurile fotografiei, oamenii au incercat sa surprinda momentul si sa il imortalizeze apoi pe hartie. Calitatea fotografiilor a devenit tot mai buna, in timp. Locurile unde oamenii au pastrat fotografiile s-au schimbat si ele de-a lungul vremii, de la banala cutie veche de pantofi pana la albume foto si, mai nou, computere.



Insa organizarea fotografiilor digitale lasa mult de dorit, este de parere Lindholm. "Dupa ce descarc fotografiile in computer, sunt mari sanse sa nu ma mai uit niciodata la ele, pentru ca de obicei nu sunt decat o insiruire de fisiere cu nume de genul pict120.jpg care nu imi ofera nici un fel de context despre fotografiile respective", a spus el.



Nokia incearca sa atace aceasta problema, anuntand o aplicatie numita "Lifeblog". Este vorba de un software care organizeaza nu numai imagini, ci si text, filme sau clipuri audio sub forma unei axe a timpului.



"Lifeblog va va permite sa va inregistrati propria viata", a spus Lindholm, dupa care a cerut publicului prezent in sala sa se ridice in picioare si sa ridice mainile sus. El a realizat apoi o fotografie cu cei prezenti in sala, pe care a incarcat-o pe site-ul sau personal si a prezentat-o audientei, totul desfasurandu-se in mai putin de doua minute. Lindholm a mai prezentat apoi o fotografie cu copilul nou-nascut al unui prieten, si un clip video cu propria sa fiica mergand pe bicicleta, toate acestea fiind integrate in jurnalul sau de tip Lifeblog.



Aplicatia Lifeblog va fi compatibila cu telefonul Nokia 7610 si cu sistemul de operare Windows pentru PC-uri. Data de lansare nu a fost inca anuntata.



mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO