Business Hi-Tech

Normele semnaturii electronice, aprobate la Palatul Victoria

10.12.2001, 00:00 22



Guvernul a aprobat la sfarsitul saptamanii trecute normele metodologice privind aplicarea Legii semnaturii electronice.

In conformitate cu Legea 455/2001, orice persoana aflata pe teritoriul Romaniei poate beneficia de servicii de certificare in vederea utilizarii semnaturii electronice.

* "O persoana, in baza unui contract incheiat cu un furnizor de serviciu de certificare, va obtine o pereche cheie publica-cheie privata, dobandind astfel o identitate probata printr-un certificat digital emis de acel furnizor de servicii de certificare", se arata in Normele metodologice.

* Cheia privata este un cod digital, unic generat printr-un dispozitiv hardware si software specializat iar proprietarului ii este interzis sa o instraineze. Cheia publica este realizata similar cu cea privata si este necesara verificarii semnaturii electronice.

Ea este "distribuita tertilor prin certificatul digital emis de furnizorii de certificare", mai precizeaza autorii Normelor.

* Institutiile sau companiile interesate pot primi dreptul de furnizori de certificare de la Autoritatea de Reglementare si Supraveghere, in urma respectarii unor conditii, ulterior fiind inclusi in Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare care intra in custodia aceleiasi Autoritati.

* Datele despre furnizorii de certificare inclusi in Registru vor fi publicate pe Internet, in pagina web a Autoritatii de Reglementare si Supraveghere.

Documentul mai arata ca "furnizorii care doresc sa-si desfasoare activitatea ca furnizori acreditati trebuie sa solicite obtinerea acreditarii din partea Autoritatii de Reglementare si Supraveghere".

* Pentru a obtine acreditarea un furnizor trebuie sa utilizeze dispozitive securizate de generare a semnaturii electronice omologate (fapt dovedit printr-un printr-un certificat de omologare eliberat de o agentie de omologare agreata de Autoritatea de Reglementare si Supraveghere).

* Auditul pentru acordarea acreditarii se realizeaza de catre Autoritatea de Reglementare si Supraveghere sau de catre o terta parte selectata in conformitate cu normele europene.

* Durata acreditarii este de 3 ani.

* Acreditarea poate fi suspendata daca in cadrul activitatii furnizorului se constata "nereguli de ordin tehnic sau deontologic", precum si in cazul declansarii procedurii de faliment a acestuia.

* Eliberarea certificatului digital se face similar cu alte acte de identitate. Posesorul unui astfel de certificat trebuie sa protejeze cheia privata de furturi, deteriorari, modificari ale continutului si "sa propuna un pseudonim distinct pentru identificare".

Posesorului ii este interzisa duplicarea cheii private.

* Durata verificarii informatiilor din cererea celui care doreste un astfel de certificat si perioada in care acesta trebuie eliberat nu poate depasi, conform Normelor, o zi lucratoare (pentru certificatele simple) sau 5 zile lucratoare pentru certificatele calificate.

* Un certificat este valabil maximum un an daca intre timp nu este suspendat sau revocat.

Mai multe informatii pot fi obtinute de pe site-ul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei la adresa web www.mcti.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO