Business Hi-Tech

Omul care regretă că l-a "învăţat atâtea" pe Teszari de la RCS a ajuns în insolvenţă. Atlas Telecom, de la o lansare fastuoasă în 2003 la datorii de 70 mil. euro

Omul care regretă că l-a “învăţat atâtea” pe Teszari de la RCS a ajuns în insolvenţă. Atlas Telecom, de la o lansare fastuoasă în 2003 la datorii de 70 de milioane de euro

Autor: Adrian Seceleanu

07.06.2011, 00:00 12435

Era evenimentul de lansare alprimului concurent pe telefonie fixă al Romtelecom de laliberalizarea pieţei la 1 ianuarie.

Dincolo de extravaganţa - după standardele vremii -de a aduce de la Bucureşti un avion plin de oaspeţi, Atlas Telecomatrăsese atenţia şi prin invitaţiile transmise, potrivit cărora laeveniment ar fi urmat să participe Prinţul Albert de Monaco,Prinţul Moştenitor al Arabiei Saudite, preşedintele României IonIliescu şi premierul Adrian Năstase.


Niciunul dintre prinţi şi nici preşedintele Iliescusau premierul Năstase nu au participat la eveniment, însă planurileambiţioase ale companiei de a investi 100 de milioane de euro îndoi ani pentru a lansa telefonie fixă în aproximativ 20 de oraşemari au captat atenţia pe o piaţă care era dominată de un singurjucător - Romtelecom.


Opt ani mai târziu compania condusă de PompiliuTripa, un român de 43 de ani născut în Oradea şi care s-a întors înRomânia din Statele Unite, este în insolvenţă cu datorii de peste70 mil. euro şi o cifră de afaceri de 1,4 milioane de euro în2010.

Dintrecei doi antreprenori în comunicaţii cu afaceri de anvergurănaţională care îşi au originile în Oradea, Pompiliu Tripa şi ZoltanTeszari, primul dintre ei are businessul pe mâna unoradministratori, în timp ce al doilea este acţionarul majoritar alunei companii cu afaceri de peste 400 mil. euro şi care s-a extinsputernic în regiune.



Cum s-a ajuns aici? Potrivit raportului întocmit deadministratorul judiciar, compania Global Money Recovery,problemele au fost generate atât de climatul economic, concurenţadură, cât şi de "supradimensionarea proiectului implementat prinprisma bazei efective de clienţi", care s-a bazat pe surse externe,respectiv un împrumut de la OTP Bank.

Compania a investit puternic în dezvoltarea uneireţele care în prezent numără 1.000 de kilometri de fibră optică şialţi 2.500 de kilometri de infrastructură.


Această infrastructură asigură servicii Atlas Telecomîn Sibiu, Timişoara, Arad, Oradea, Satu Mare, Cluj şi Bucureşti,precum şi legăturile între aceste oraşe şi este în acest momentunul dintre principalele active.

Vârful de dezvoltare al Atlas Telecom a fost în anul2004/2005, când compania ajunsese la aproximativ 10.000 de clienţi,însă de atunci numărul de utilizatori a scăzut "dramatic", potrivitadministratorului judiciar, care nu oferă detalii despre numărulexact de abonaţi.

"Caracteristicile comportamentale ale consumatoruluiromân în general, a cărui principală însuşire este impulsivitateaîn ceea ce priveşte selectarea ofertelor existente pe piaţă,alegând mai degrabă pe criterii strict legate de preţ, schimbândmereu furnizorii de servicii în funcţie de atractivitatea ofertelorde moment ale acestora", potrivit datelor din raportuladministratorului.

În ce priveşte clienţii business, Atlas vindeservicii către companii precum UPC, Nokia şi Cosmote.


AfacerileAtlas Telecom Network au scăzut puternic în ultimii ani, de la 4,2mil. euro în 2008 la 1,9 mil. euro în 2009 şi 1,4 mil. euro în2010.

Compania a avut pierderi de la înfiinţare până înprezent, potrivit administratorului judiciar. Totuşi, susţinreprezentanţii Global Money Recovery, compania ar avea şanse dereorganizare.


În urmă cu doi ani de zile, liderul pieţei localetelecom - Orange România - a fost interesată de achiziţia AtlasTelecom, însă negocierile au eşuat pe fondul pretenţiilor mari alefrancezilor, potrivit raportului întocmit de administratoruljudiciar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO