Business Hi-Tech

Operatorii de telefonie mobilă testează ideea lansării unor abonamente cu voce şi SMS-uri nelimitate

Operatorii de telefonie mobilă testează ideea lansării unor abonamente cu voce şi SMS-uri nelimitate

Autor: Adrian Seceleanu

23.11.2012, 00:09 3486

De la planurile tarifare din anii '90, care includeau doar câteva minute sau SMS-uri către numere din reţea, până la ofertele actuale cu sute sau chiar mii de minute de apeluri şi SMS-uri, operatorii locali de telefonie mobilă fac paşi din ce în ce mai hotărâţi spre un nou model: abonamentele cu voce şi SMS-uri nelimitate spre orice destinaţie naţională, în care diferenţa o vor face viteza şi volumul de date incluse.

Operatorii locali de telefonie mobilă au început să testeze ideea de a lansa o nouă gamă de abonamente - care să includă apeluri şi SMS-uri nelimitate către orice reţea naţională, mutare prin care companiile urmăresc să-şi protejeze pe cât posibil veniturile şi marjele de profit, apărându-se în acelaşi timp şi de ameninţarea unor rivali online precum Skype sau WhatsApp, care le oferă clienţilor alternative de comunicare la tradiţionalele SMS-uri şi apeluri de voce.

Ce au făcut până acum operatorii locali de telefonie mobilă?

Semnele de pregătire ale acestei tranziţii au apă­rut în luna iulie a acestui an, când Cosmote - numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă - lansa primul abonament de acest tip de pe piaţă, cu apeluri nelimitate spre orice destinaţie. Patru luni mai târziu şi Orange, liderul pieţei telecom, a anunţat o serie de schimbări în oferta de abonamente în care cuvântul cheie a fost "nelimitat" - însă doar pentru anumite servicii. Vodafone, al doilea jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă, nu a făcut momentan paşi vizibili în această direcţie, însă la nivelul grupului există o asemenea strategie care la un moment dat ar putea fi aplicată şi în România. RCS&RDS, cel mai mic jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă, nu are un abonament de telefonie mobilă de acest tip, însă operatorul susţine că în viitor piaţa va migra către acest tip de planuri tarifare, în care accesul nelimitat la voce şi SMS-uri va fi oferit în schimbul unei sume fixe.

Ce abonamente cu resurse nelimitate au lansat până acum operatorii şi ce planuri au anunţat?

Cosmote a lansat în iulie primul abonament de pe piaţa locală de telefonie mobilă care include apeluri nelimitate către orice reţea naţională de comunicaţii - fixă sau mobilă - la un tarif de 31 de euro pe lună (TVA inclusă). "Planul tarifar No Limit le oferă clienţilor comunicare de voce nelimitată (minute naţionale şi internaţionale în zona 1, minute în reţea, minute pentru apel video şi minute către reţeaua Romtelecom), comunicare prin mesaje nelimitată (SMS-uri şi MMS-uri în reţea) şi 500 MB trafic de date. No Limit este disponibil la 31 euro (TVA inclusă) pentru clien­ţii rezidenţiali, atât cei noi, cât şi cei existenţi eligibili pentru reînnoirea de contract, pentru o perioadă contractuală de 12 luni, până la 9 august 2012", precizau oficialii Cosmote la acea dată.

"Lansăm astăzi o ofertă (…) în premieră pentru piaţa telecom din România. Aceasta le dă clienţilor posibilitatea de a comunica oricât de mult îşi doresc, indiferent ce canal preferă - voce, mesaje text, imagini sau internet", a declarat la acea dată Panos Makris, chief commercial officer, Cosmote România. Compania nu a comunicat până în prezent care au fost rezultatele lansării acestui plan tarifar.

Un pas discret în aceeaşi direcţie - prin care operatorul pare să testeze reacţia pieţei - a fost făcut în această săptămână şi de liderul pieţei, Orange - care a lansat o nouă ofertă de abonare prin care compania pune în prim-plan nu sutele de minute sau SMS-uri pe care le pot obţine clienţii, ci accesul nelimitat la o serie de servicii - de la SMS-urile în reţea şi în afara reţelei până la internet sau serviciul muzical Deezer.

Serviciile oferite nelimitat diferă în funcţie de valoarea abonamentului, acestea pornind de la SMS-uri nelimitate în reţeaua Orange pentru abonamentele cu valoare mai mică şi ajungând până la acces nelimitat la internet, TV pe mobil şi serviciul muzical Deezer pentru planurile tarifare mai scumpe.

"Prin pachetele de servicii care includ abonament, telefon compatibil cu resursele abonamentului şi o serie de beneficii nelimitate, ne-am dorit să le oferim de sărbători clienţilor noştri mai multă libertate de comunicare, simplitate şi flexibilitate", a declarat Julien Ducarroz, chief commercial officer business to consumer.

Schimbările din oferta Orange au vizat planurile tarifare Delfin, Cangur şi Panteră. Clien­ţii abonamentelor Delfin - cele mai ieftine - au "primit" SMS-uri nelimitate în reţea, în timp ce clienţii abonamentelor "Cangur" - care se află pe un palier tarifar superior - au primit SMS-uri nelimitate către orice reţea naţională. Clienţii celor mai scumpe abonamente - din gama Panteră - au primit acces nelimitat la internet, serviciul TV pe mobil şi serviciul muzical online Deezer, care oferă acces la peste 20 de milioane de melodii.

La nivelul grupului Vodafone există o strategie de a lansa pe anumite pieţe abonamente cu voce şi SMS-uri nelimitate, a declarat într-o întâlnire cu analişti şi investitori Vittorio Colao, directorul executiv al grupului de telefonie mobilă.

Care este raţiunea operatorilor de a lansa asemenea planuri tarifare? "Oferindu-le clien­ţilor abonamente cu voce şi SMS-uri nelimitate reducem ameninţările din partea jucătorilor over the top (care îşi oferă serviciile prin internet), pentru că odată ce ai voce nelimitată şi SMS-uri nelimitate, nu mai există un avantaj uriaş de a utiliza aplicaţii precum WhatsApp sau Skype. Este o propunere foarte valoroasă din partea noastră pentru că simplifică viaţa clienţilor (...)", a explicat Vittorio Colao. Clienţii, spune şeful Vodafone, ar urma să poată alege între abonamente cu acces nelimitat la voce şi SMS-uri fără un telefon subvenţionat - caz în care preţul va fi mai redus, şi abonamente de acest tip plus un telefon subvenţionat - caz în care tariful va fi mai mare, în funcţie de mobilul ales. Pe lângă această opţiune - de a alege sau nu un telefon subvenţionat - principalul diferenţiator între planurile tarifare va fi legat de accesul la serviciile de internet pe mobil şi de tip cloud. "Toate abonamentele vor include apeluri nelimitate şi SMS-uri nelimitate, însă pachetele de internet pe mobil vor fi diferite între ele, pentru că vor exista niveluri diferite de utilizare şi diferenţieri în ce priveşte viteza serviciilor de date şi accesul la serviciile de tip cloud", a spus Vittorio Colao.

Compania RCS&RDS, liderul pieţei locale de servicii TV şi de internet fix, dar cel mai mic jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă, are momentan produse cu apeluri nelimitate doar pentru telefonia fixă, însă estimează că acelaşi lucru se va întâmpla şi pe segmentul de telefonie mobilă.

"Credem că internetul este viitorul. Trebuie să creăm produse în care apelurile de voce să fie incluse într-un produs cu un tarif fix, pentru că de acum încolo vocea se va muta pe internet", a declarat recent Valentin Popoviciu, directorul de dezvoltare al operatorului. RCS& RDS oferă un asemenea produs abonaţilor la telefonia fixă, care pot suna nelimitat în orice reţea fixă naţională, pentru un abonament de 2,5 euro pe lună.

Marele semn de întrebare în legătură cu lansarea acestor oferte va fi însă legat de tarifele care le vor fi propuse clienţilor din România şi în ce măsură piaţa le va accepta şi va migra către acest model.

Premisele nu sunt neapărat optimiste: un român plăteşte în medie 5-6 euro pe lună pentru serviciile TV şi aproximativ 7 euro pe lună pentru serviciile de telefonie mobilă. Un abonat la telefonie mobilă plăteşte în medie 13-14 euro pe lună, în timp ce un utilizator prepay alocă lunar mai puţin de 5 euro.

În schimb, planul tarifar lansat de Cosmote cu apeluri nelimitate către orice reţea naţională, care nu include însă şi SMS-uri nelimitate naţionale, are un preţ de 31 de euro. Fiind primul abonament de acest tip din România, planul tarifar al Cosmote devine automat referinţa pentru palierul în care operatorii ar putea lansa asemenea abonamente cu voce şi SMS-uri nelimitate - situaţie în care se ridică întrebarea, având în vedere puterea de cumpărare a românilor, în ce măsură va exista un grup consistent de utilizatori gata să facă pasul spre o asemenea "schemă".

Care ar fi grupul ţintă pentru acest tip de abonamente, având în vedere palierul tarifar de aproximativ 30 de euro pe lună? Un studiu Gallup publicat la finalul anului trecut arată că aproximativ 6% dintre clienţii consumer de servicii de telefonie mobilă plătesc lunar sume care trec de 100-150 de lei pe lună. În ceea ce priveşte companiile, acestea plătesc în medie un abonament de circa 25 de euro pe lună pe utilizator, potrivit aceleiaşi surse.

La finalul anului trecut în România existau 4,78 milioane de abonaţi persoane fizice la serviciile de telefonie mobilă, care aveau 6,42 milioane de cartele sim şi 740.000 de firme abonate la aceleaşi servicii, care aveau 2,94 milioane de simuri.

Însă preţul acestor abonamente şi rapiditatea cu care aceste oferte vor apărea pe piaţă depind în mare măsură şi de ritmul în care vor scădea tarifele de interconectare cu reţelele mobile, de la 3,07 eurocenţi, cât sunt în prezent. Procentul de scădere şi intervalul în care aceasta va fi operată vor fi decise de Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii din România (ANCOM). Consultările pe acest subiect se află încă la început.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO