Business Hi-Tech

(P) Experţii THC.ro: numărul de magazine online găzduite, în creştere semnificativă în S1, 2020

(P) Experţii THC.ro: numărul de magazine online...

Autor: Publicitate

25.08.2020, 13:44 298

Conform unui studiu online realizat de experţii în servicii web THC.ro, anul 2020 aduce creşteri semnificative ale numărului de magazine online găzduite la firme de web hosting din România. Este în primul rând vorba despre noi proiecte e-commerce lansate pe piaţă, iar pe de altă parte mulţi antreprenori care anterior căutam servicii cât mai ieftine pe platforme externe aleg mutarea la furnizori locali, preferând data center localizat în România şi alte avantaje precum suport tehnic permanent în limba română, 24 / 7.

"În primele 6 luni din acest an, data centerul nostru din Craiova, cu uptime de obicei peste 99,99%, a ajuns să găzduiască noi magazine online din diverse domenii de retail, atât proiecte start-up, cât şi magazine online ajunge deja la dimensiuni mai mari, care aveau nevoie de servicii profesionale care să le permită dezvoltarea corectă pentru piaţa din România. Creşterea consemată este de 31% pentru S1, 2020, pe segmentul e-commerce, iar după cum se mişcă lucrurile în iulie - august, suntem foarte optimişti cu privire la păstrarea unui trend cel puţin similar pentru a doua parte a anului 2020. Este cu siguranţă un an foarte bun pentru e-commerce, iar tot mai mulţi antreprenori înţeleg acest lucru şi accelerează investiţiile online", explică reprezentanţii THC.ro, firmă românească de servicii web având o echipă cu experienţă internaţională de succes, care abordează în prezent piaţa din România.

Raportul THC.ro indică faptul că inclusiv retaileri în mod tradiţional doar offline au demarat deja investiţii pe internet sau iau în calcul să deschidă divizii online şi studiază în prezent piaţa, având solicitări de servere dedicate capabile să le susţină planurile ambiţioase. Cele mai multe proiecte e-commerce sunt găzduite pe planuri de shared hosting, dar servere SDD cu uptime minim garantat de 99,9% şi compatibil cu cele mai populare platforme de comerţ electronic precum Magento sau OpenCart, cu resurse suficiente pentru performanţă.

Totuşi, în semestrul 1 al anului 2020 a crescut cu 37% cererea de soluţii precum precum găzduire cloud VPS sau pe servere dedicate, ceea ce înseamnă o ascensiune mai mare decât cea a numărului de magazine online nou găzduite. Se observă astfel nevoia de resurse mai consistente, chiar cu preţul unor investiţii mai mari, ceea ce dovedeşte succesul înregistrat de magazinele online în ultimele luni, premizele favorabile de creştere şi pentru viitor în ceea ce priveşte volumele de vânzări.

Experţii THC.ro subliniază că trendul nu este cauzat în sine de pandemia de noul coronavirus, ci doar accelerat de acest context special în care afacerile tradiţionale sunt afectate de criza din domeniul sănătăţii publice. Astfel, anul 2020 ar fi fost oricum marcat de creşteri, însă situaţia aparte din business a determinat mulţi antreprenori şi multe companii mari să aloce de urgenţă investiţii majore pentru mediul online. Ceea ce s-ar fi putut întâmpla în 2021 se întâmplă anul acesta, iar planuri pe termen mediu şi lung devin planuri pe termen scurt, cel mult mediu.

Foarte mulţi antreprenori se uită acum spre mediul e-commerce, indiferent dacă au deja afaceri offline sau nu. Oportunităţile sunt majore în perioada imediat următoare, dar acţiunea trebuie să fie nu doar rapidă, ci cât mai solidă, cu un management care să asigure premizele succesului. Specialiştii mai sus menţionaţi spun că trebuie luate în considerare următoarele sfaturi înainte de a lansa un magazin online:

 

1. Alegerea nişei pentru e-commerce

Dacă se porneşte o afacere de la zero, cel mai important este să se stabilească domeniul de activitate al magazinului online. Magazinele generaliste necesită investiţii imense şi este mult mai dificil să gestionezi un astfel de e-shop online. Viitorul este cel al nişelor şi există o mulţime de astfel de segmente pe care se poate identifica suficient spaţiu pentru a concura cu succes.

Magazinele specializate nu prea mai au viitor în offline (sau doar în offline, fără o anexă de e-comenzi), iar acest lucru le face cu atât mai utile pe internet. Avantajul este că poţi avea un magazin specializat cu adevărat pe o nişă, recunoscut ca un expert în domeniul său, cu o mare varietate de produse pe acea zonă oricât de restrânsă. Desigur, este bine să te asiguri că nişa respectivă este una sustenabilă pe piaţa din România, să existe suficient de mult public interesat de respectivele articole comercializate.

2. Studierea concurenţei online, plan care să asigure diferenţiere

Caută să înţelegi modul în care acţionează concurenţa ta directă. Este bine să faci câteva comenzi pe website-uri concurente, să înţelegi bine toate aspectele din punct de vedere al unui client final, dar în acelaşi timp să ai şi o viziune prin prisma unui viitor manager de magazin de acelaşi tip. Te poţi inspira din lucrurile bune, ai grijă să nu fii cu nimic mai prejos, dar să identifici şi eventuale vulnerabilităţi pe care să le rezolvi în cazul proiectului tău. Mare atenţie la uzabilitatea website-ului, totul trebuie să fie simplu din punct de vedere tehnic.

3. Buget realist

Planul de afaceri trebuie să se bazeze pe un buget foarte realist. Asigură-te că incluzi suficient de multă finanţare pentru fiecare capitol, chiar şi pentru cele aparent mai puţin semnificative. Puţin cu puţin, se va ajunge la sume mai mari. Un magazin online pare ieftin de lansat, însă dincolo de website-ul propriu-zis, a opera un magazin online este destul de costisitor. Este totuşi un proiect de comerţ, un magazin, chiar dacă virtual. Tot ceea ce este în spate va fi real, la fel ca produsele pe care le comercializezi. Bugetul trebuie să includă operarea magazinului pe o perioadă de cel puţin 6 luni, pentru că va dura până când magazinul va ajunge la un nivel satisfăcător pentru a se putea susţine măcar, fără a vorbi de profit.

4. Furnizori şi parteneri

Pentru succesul unui magazin, trebuie să acorzi atenţie maximă tuturor partenerilor. Trebuie să te afiliezi unor furnizori de încredere, dar să ai mereu şi plan B şi chiar C. Asigură-ţi fluxurile de aprovizionare, caută să primeşti produse de calitate şi să ai o relaţie favorabilă şi în caz de probleme cu anumite stocuri.

Când ne referim la furnizori şi parteneri, trebuie să includem şi curieratul, un capitol extrem de important! Până la urmă, curierul este cel care finalizează un proces de shopping. Indiferent cât de bine ai gestiona procesul de comandă, curierul poate lăsa o impresie finală negativă sau pozitivă. În plus, în anumite perioade foarte aglomerate din an (în special noiembrie - decembrie), unele firme de curierat ajung chiar să refuze comenzi sau să aibă termene de livrare exagerat de mari pentru partenerii mai mici... Din nou aşadar, plan B şi C inclusiv pentru curierat.

5. Algerea domeniului web

Deşi pare un detaliu minor, domeniul web ar trebui să fie ales nu pe fugă, ci după un proces de analiză foarte intens. Ai nevoie de un domeniu web de preferat de tip .ro, dacă te dedici pieţei din România. Poţi merge pe brand, dar dacă denumirea companiei îţi este de ajutor. Domeniul web trebuie să fie simplu de citit şi reţinut, cât mai creativ, cât mai scurt, cât mai expresiv, legat de ceea ce propune magazinul online spre vânzare. Poţi merge spre o denumire mai abstractă dacă îţi permiţi investiţii mai puternice în branding. Altfel, este bine să foloseşti cuvinte cheie, te va ajuta şi la SEO. Însă nu uita că magazinul online are nevoie de un nume cu individualitate, care să nu fie confundat! Domeniul web rămâne "pe viaţă" asociat magazinului online, un rebranding care să afecteze şi domeniul web ar fi extrem de costisitor în timp şi deloc recomandat.

6. Alegerea soluţiei de web hosting

Contează planul de gazduire web, dar mai ales furnizorul. Ai nevoie de resurse consistente, uptime cel puţin 99,9%, de preferat data center localizat în România şi neapărat suport tehnic permanent. Asigură-te că lucrezi cu o companie de web hosting cu echipamente moderne, de ultimă generaţie, cu software performant şi securitate avansată. Eventual poţi să apelezi chiar la consultanţă gratuită pentru a alege de la acea firmă planul perfect pentru proiectul tău.

Un magazin online puternic va avea nevoie de server VPS sau server dedicat, dar dacă este un start-up ce nu consumă foarte multe resurse la start, se poate opta şi pentru un plan shared, mult mai ieftin. De găzduirea web depinde modul în care clienţii interacţionează cu paginile website-ului. Ai nevoie de încărcare rapidă şi mai ales de disponibilitate absolut permanentă! A pierde clienţi din cauza găzduirii web este o mare greşeală pe care, din păcate, multe e-shop-uri o fac cel puţin în prima perioadă, până când conştientizează amploarea acestei probleme...

De la firma de web hosting se poate contracta şi un certificat SSL profesional, pentru securitate certificată a website-ului. Acest lucru va ajuta în sine, plus ca imagine şi chiar la partea de SEO (Google apreciază o astfel de abordare).

7. Plan SEO alături de specialişti

A fi sau a nu fi în prima pagină Google... iată cum se aplică celebra sintagmă în mediul online. Cei mai mulţi vizitatori şi implicit clienţi ajung într-un magazin online prin intermediul motoarelor de căutare. Ai nevoie de poziţii excelente în rezultate, orice altă variantă este prea costisitoare pe termen lung şi nu poate reprezenta strategia principală de atragere de vizitatori. Ai nevoie de seo on-site, dar şi de un plan SEO cu linkuri pe alte website-uri cu mare autoritate, în special în media online şi pe bloguri care abordează subiecte legate de nişa de e-commerce pe care activează magazinul online. Există online multe sfaturi utile pentru SEO pe cont propriu, dar pentru succes deplin este indicat să se apeleze la o agenţie SEO cu experienţă, care are suficient de mult know how şi instrumente concrete de acţiune. Totul trebuie pregătit din timp, pentru start încă din ziua 1 de prezenţă online.

8. Plăţi online cu un procesator consacrat

Nu există comerţ online modern fără acceptarea de plăţi online... poate fi o formă de respect chiar pentru utilizatorii care nu doresc să plătească ramburs. Comisioanele percepute de procesatorii de plăţi sunt astăzi mai mult decât rezonabile, iar managementul cash-ului este mai bun. În plus, comenzile plătite online în avans au un risc mult mai redus de refuz sau retur. Caută să lucrezi cu un procesator de plăţi cu imagine foarte bună pe piaţă şi implementează totul din timp.

9. Marketing cu buzz puternic

Orice magazin online are nevoie de diferenţiere faţă de concurenţă, branding avansat, individualitate. Dincolo de domeniu web, ai nevoie de o abordare cât mai creativă, care să cucerească atenţia publicului. Ai grijă ce valori promovezi, în funcţie şi de nişa pe care activezi. Chiar dacă vei comunica amuzant, cool, nu uita să arăţi seriozitate şi profesionalism, pentru a câştiga încredere. Stabileşte un plan de marketing cu buzz puternic, foloseşte din plin reţelele de socializare, unde trebuie să ai pagini proprii. Şi nu doar Facebook, nu uita de YouTube, Instagram, chiar Tik Tok. Lansează campanii inedite, se pot face lucruri extrem de interesante chiar şi cu bugete foarte mici. Se pot găsi online exemple în acest sens, dar campaniile de succes sunt cu adevărat unice, pot reprezenta sursă de inspiraţie doar la nivel de creativitate generală.

10. Gândirea unui plan de fidelizare a clienţilor

Nu în ultimul rând, nu uita că în marketing fidelizarea clienţilor este un element clasic ce funcţionează întotdeauna. Clientul îşi doreşte să fie respectat, apreciat, recompensat. Caută să ai un plan generos la capitolul de fidelizare clienţi. Este mai ieftin să păstrezi clienţii valoroşi decât să cauţi mereu clienţi noi. Poţi concepe un sistem de fidelizare a clienţilor cu puncte care să se transforme în cadouri, reduceri, alte beneficii. De asemenea, poate să fie o idee bună să acorzi un statut special clienţilor de top, un statut VIP care să vină la pachet cu atenţie specială, departament dedicat de relaţii clienţi, beneficii premium, chiar şi surprize cu totul neaşteptate.

 

.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO