Business Hi-Tech

Piaţa de electronice şi electrocasnice primeşte un impuls după Black Friday şi ar putea trece de 2 miliarde de euro

Piaţa de electronice şi electrocasnice primeşte un...

Autor: Alina Botezatu

18.11.2018, 09:53 405

Afacerile comercianţilor de electronice şi electrocasnice pot depăşi, în acest an, 2 miliarde de euro (9,5 miliarde de lei), o creştere de 14%, faţă de anul trecut, pe fondul apetitului românilor pentru achiziţii cu ocazia Black Friday şi a sezonului de shopping de Crăciun, potrivit KeysFin.

Anul trecut, cifra de afaceri din acest sector a crescut cu 21% faţă de anul anterior şi cu 120% faţă de cea înregistrată în urmă cu cinci ani, până la 8,35 miliarde de lei, se mai scrie în analiza realizată de KeysFin.

„Sărbătoarea cumpărăturilor (n.red. - Black Friday) a prins excelent în România, devenind deja o tradiţie. În 2018, pe fondul creşterilor salariale şi al extinderii gamei de oferte, estimăm un maxim al cifrei de afaceri sectoriale”, se mai arată în analiza KeysFin.

Analiza KeysFin, care a luat în calcul evoluţia firmelor al cărui domeniu principal de activitate îl reprezintă comerţul cu amănuntul al articolelor şi aparatelor electrocasnice, în magazine specializate (CAEN 4754), arată că această piaţă este una extrem de concentrată, existând cinci firme care generează 93% din totalul cifrei de afaceri la nivel naţional.

„Comerţul de electronice şi electrocasnice este unul foarte bine închegat în jurul unor investitori majori. Astfel, deşi există peste 600 de companii la nivel naţional, prea puţine dintre acestea reuşesc să reziste în faţa marilor jucători. Aşa se explică de ce numărul firmelor a scăzut anul trecut cu 8% faţă de 2016 şi cu 15% faţă de 2013. Estimăm că procesul de consolidare va continua, investiţiile majore în reţelele de magazine, în logistică în general şi mai ales în segmentul online, urmând să contribuie la coagularea pieţei”, afirmă analiştii citaţi.

Potrivit datelor din 2017, liderul pieţei este Dante International (eMag) cu o cifră de afaceri de 3,31 miliarde de lei, ceea ce reprezintă o cotă de piaţă de 39,7%, la nivel naţional, atât online, cât şi formate fizice. În topul celor mai importanţi retaileri urmează Altex România, cu afaceri de 3,28 miliarde lei (39,4%), Flanco Retail - 983 de milioane de lei (11,8%), Euro GSM Impex (113 milioane de lei, 1,4%) şi Gorenje România (77,6 milioane de lei, 0,9%).

În condiţiile în care eMag) s-a concentrat pe investiţii semnificative, anunţând recent lansarea celui mai mare depozit din România, titlul de cea mai profitabilă companie a revenit Altex România, cu un profit de 48,7 milioane de lei. Clasamentul celor mai profitabile firme din sector este completat de Domo (6,4 milioane lei), Flanco (5,2 milioane de lei), Nordic Romar (4,9 milioane de lei), Euro GSM Impex (4,3 milioane de lei). Împreună, cele mai profitabile cinci companii au generat 70,3% din profitul total al pieţei.

Analiza KeysFin arată că, din punct de vedere regional, Capitala şi Ilfovul atrag cele mai mari afaceri din acest sector, de peste 7,7 miliarde de lei în 2017. La mare distanţă urmează Cluj (127,8 milioane de lei), Botoşani (56,4 milioane de lei) şi Constanţa (50,6 milioane de lei). Împreună primele cinci judeţe au generat peste 95% din cifra de afaceri totală.

„Bucureşti-Ilfov are cea mai vastă reţea de magazine, menită să acopere o cerere incomparabilă cu cea din celelalte regiuni ale ţării. Salariile mai mari, nivelul de trai din Bucureşti şi investiţiile majore în logistică şi publicitate au influenţat semnificativ această focalizare a businessului de profil”, explică analiştii.

Forţa de muncă urmează acelaşi tipar, în Capitală fiind cei mai mulţi angajaţi. Altex este lider la acest capitol, cu 2.995 de angajaţi, urmată de Dante International (1.990 de angajaţi), Flanco Retail (1.509 angajaţi), Euro GSM Impex (245 de angajaţi) şi Nordic Romar (221 de angajaţi).

Datele statistice arată că numărul de angajaţi din acest sector a crescut cu 10,5% faţă de 2016 şi cu aproape o treime faţă de 2013, la 8.800 de angajaţi, anul trecut. Interesant este şi faptul că costul mediu per angajat a crescut mult mai rapid decât productivitatea muncii, cu 18,3% faţă de 2016 şi cu aproape 80% faţă de 2013. „În acest sector, productivitatea muncii este de circa 900.000 de lei per angajat, una dintre cele mai mari din economie, un semnal foarte clar al nivelului de eficienţă din acest sector. Iar productivitatea muncii continuă să crească, cu 10% faţă de 2016 şi cu 70% faţă de 2013”, se precizează în analiza KeysFin.

Chiar dacă este unul dintre cele mai dinamice şi active domenii ale economiei, comerţul cu electronice şi electrocasnice nu este scutit de probleme. Plăţile restante au crescut în 2017 cu 155% faţă de 2016, iar cele faţă de furnizori au reprezentat 85% din total.

Pe de altă parte, lichiditatea pieţei s-a îmbunătăţit, perioada medie de încasare a creanţelor, de 18 zile, fiind una dintre cele mai bune din economie, mult sub media sectorului de comerţ din care face parte, de aproximativ 60 de zile. În privinţa comportamentului de plată, perioada medie de plată a datoriilor este de 117 zile, puţin peste media sectorul din care face parte.

„Chiar dacă lucrurile se mişcă mai bine decât în alte sectoare, şi în acest segment blocajul financiar este la ordinea zilei. Creditul furnizor este practicat la scară amplă, cu consecinţele sale negative, iar multe companii mici se zbat la limita supravieţuirii. Nu este exclus ca 2019 să aducă o rarefiere a mediului de business, în condiţiile în care multe dintre companii sunt nebancabile, adică nu întrunesc condiţiile pentru a accesa credite. Fără resurse financiare, multe dintre aceste firme nu vor mai putea trăi doar din rulajul de marfă, iar de câştigat vor avea marii jucătorii, care îşi vor extinde şi mai mult cotele de piaţă”, estimează analiştii.

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate codul CAEN 4754 – Comerţul cu amănuntul al articolelor şi aparatelor electrocasnice, în magazine specializate. Datele au fost extrase în octombrie 2018, iar estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puţin cinci ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO