Business Hi-Tech

Piata "cobailor" web: controverse si concurenta acerba

09.04.2001, 00:00 20



Monitorizarea comportamentului celor care navigheaza pe web este esentiala pentru companiile care activeaza in noua economie si pentru publicitatea pe Internet.

Cum aceste servicii sunt mai mult decat bine platite, nu lipsesc noii veniti care contesta metodele si statisticile "veteranilor". Scopul? Evident, o felie din piata.

Pe masura de Internetul se dezvolta in acelasi timp in care multe dintre modelele de afaceri pe web s-au dovedit complet neviabile, strangerea informatiilor despre surferi si masurarea retelei informatice mondiale devin tot mai dificile chiar si pentru institutii cu experienta.

ai totusi, doua noi firme sustin ca au cele mai bune metode de colectare a datelor si de intocmire a statisticilor despre acest vast spatiu cibernetic, relateaza Wall Street Journal Europe intr-un din editiile sale recente.

Desi puternicele companii de monitorizare a traficului pe web Jupiter Media Metrix si Nielsen/NetRatings furnizeaza analize extrem de complexe si informeaza firmele cliente cu exactitate cine, cum si cand intra pe un anumit site, nou-venitele Plurimus si comScore Network sustin sus si tare ca informatiile lor sunt mult mai cuprinzatoare si mai precise.

Scopul lor: sa smulga o felie importanta din banoasa piata a statisticilor Internet. De unde si numeroase controverse.

"De multe ori exista discrepante mari in ceea de spun diferite firme de acest gen despre un site sau altul", este de parere si David Kathman, analist in cadrul companiei Morningstar.

Cum sunt insa motivate aceste discrepante?

Jupiter Media Metrix si Nielsen/NetRatings contacteaza in mod aleatoriu subiectii studiilor pe care le efectueaza. Jupiter Media Metrix, spre exemplu, lucreaza cu un esantion de 55.000 de persoane, iar Nielsen/NetRatings monitorizeaza 70.000 de subiecti.

Noi-venitii pluseaza printr-un numar net superior de subiecti pe care-i monitorizeaza. Mesajul este: cu cat mai multi urmariti, cu atat mai precisa este analiza.

Astfel, Plurimus, care a inceput sa-si vanda rapoartele oficiale in urma cu numai o saptamana, sustine ca monitorizeaza 3,5 milioane de utilizatori prin colectarea informatiilor de la furnizorii de servicii Internet.

Serviciul netScore (oferit de compania comScore Network), lansat in ianuarie, pretinde ca urmareste peste un milion de internauti.

Cele doua servicii au reusit deja sa atraga clienti cu renume. Pe lista cu clienti a companiei Plurimus a aparut celebrul magazin online Amazon, in timp ce serviciul netScore se poate lauda cu "prinderea" vestitei American Express.

In ultimii doi ani, Plurimus si-a stabilit relatii cu mai mult de 50 de ISP-uri (Internet Service Provider) care ii funizeaza acces la informatii despre mai multe milioane de utilizatori ai web-ului de pe intreg teritoriul Statelor Unite.

Deoarece Plurimus are ca sursa ISP-urile si nu solicita utilizatorilor Internetului acceptul de a fi urmariti, compania evita astfel subiectivismul care poate distorsiona serios datele colectate, asa cum se intampla in cazul societatilor care isi recruteaza subiectii solicitandu-le acestora permisiunea de a le monitoriza comportamentul online.

Utilizatorii care stiu ca o anume companie sau institutie este "pe urmele lor" ar putea refuza sa viziteze anumite site-uri pe care in conditii normale le-ar accesa, explica Tracy Scott, presedinte si director executiv la Plurimus. In acelasi timp, compania foloseste o tehnologie de codificare a datelor astfel incat informatiile culese sa ramana confidentiale.

Intocmindu-si bazele de date pe baza informatiilor furnizate de ISP-uri, analistii de la Plurimus cred ca pot analiza comportamentele internautilor chiar pe arii mai mici decat cele corespunzatoare unui cartier.

Pentru Media Metrix o datele despre o audienta reprezentativa nu pot fi stranse decat prin alegerea aleatorie a unui numar bine stabilit de surferi carora li se solicita instalarea pe propriile calculatoare a unui software de monitorizare.

Nou venita ComScore apeleaza si ea la un esantion de utilizatori selectionati, dar marimea acestuia este mult mai mare decat in cazul Media Metrix. Pentru a ajunge insa la cifra de un milion, compania mai recruteaza subiecti prin posta si prin alte canale de distributie.

Atunci cand participantii la sondajele sale acceseaza Internetul, ComScore ii transfera pe propriile servere pentru a urmari site-urile pe care acestia le viziteaza. Datele stranse astfel pot ajuta site-urile si companiile care isi fac publicitate online sa stie exact unde pot gasi cei mai valorosi potentiali clienti.

Toate metodele au avantajele si dezavantajele lor iar un serviciu cat mai complet s-ar putea realiza pin utilizarea alternativa sau combinata mai multor modalitati de monitorizare, sunt de parere analistii.



Jupiter Media Metrix: www.jmm.com sau www.mmxi.com sau www.mediametrix.com

NetRatings: www.netratings.com sau www.nielsen-netratings.com

Plurimus: www.plurimus.com

ComScore Network: www.comscore.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO