Business Hi-Tech

Piaţa telecom mai are două luni de suspans până la deznodământul afacerii UPC

Piata telecom mai are douã luni de suspans pana la deznodamantul afacerii UPC

Autor: Adrian Seceleanu

25.04.2011, 10:36 429

Într-o singură lună, numărul de operatori de televiziune prinsatelit s-a redus de la cinci la trei, după ce Romtelecom aînghiţit. Boom TV şi AKTA Satelit. Toţii ochii rămân însă aţintiţipe jocurile cu mize mari din piaţă: cine va înghiţi peştele mare,UPC? În două luni am putea avea un răspuns.

Când Romtelecom a anunţat, prin două comunicate ce marcauînceputul şi sfârşitul lunii martie, preluarea activelor şi a celorpeste 160.000 de clienţi ai Boom TV şi AKTA Satelit, aproape că nua mai tresărit nimeni în industrie. Pe o piaţă de 5,7 milioane deplătitori de servicii TV, cu o valoare anuală de aproximativ350-400 de milioane de euro, cele două tranzacţii nu schimbăfundamentele industriei, chiar dacă, statistic vorbind, Romtelecomşi-ar putea pune în vitrină două victorii de palmares. După cinciani de luptă pe satelit, şi revenirea în lupta de gherilă din piaţade cablu cu achiziţii şi oferte la limita profitabilităţiiîmpotriva rivalilor, compania ar putea fi noul lider pe piaţa deteleviziune pe satelit şi este aproape sigur noul număr doi pepiaţa TV.

Cele două tranzacţii erau însă aşteptate de luni de zile, iardeznodământul lor - foarte probabila pierdere de către UPC apoziţiei secunde de pe piaţa TV din România - nu surprinde, maiales că firma americană a semnalat foarte clar încă din 2008 călupta sa pentru abonaţi se mai duce doar în interiorul graniţelorexistente ale reţelei, extinse în perioadele de exuberanţă, cândLiberty Global încă avea planuri mari pentru piaţa locală. Fărănicio achiziţie a vreunei reţele de cartier în ultimii ani şi fărăniciun plan concret de face acest lucru, atacată furibund deRCS&RDS şi, mai nou, şi de compania de cablu a Romtelecom,NextGen, UPC ar fi produs o mare surpriză dacă nu ar fi cedat loculdoi.

Un exemplu al asaltului la care a trebuit să reziste UPC: atâtRCS&RDS, cât şi NextGen aveau în vara anului trecut - în plinăcriză - oferte ţintite către baza de clienţi a companiei, prin careclienţii UPC primeau nu doar tarife mai mici dacă schimbaufurnizorul, ci şi servicii gratuite până la expirarea contractuluicu filiala locală a firmei americane. Culmea cinismului, laRCS&RDS oferta era valabilă doar dacă utilizatorii făceaudovada că au contract cu UPC.

La aproape un an distanţă, piaţa telecom, dar şi cea media sunttensionate la maxim după ce, la finele lunii februarie, în spaţiulpublic exploda ştirea bombă că RCS&RDS, operator controlat deomul de afaceri din Oradea Zoltan Teszari (41 de ani), este la unpas de a-şi cumpăra rivalul UPC, fostul Astral, cu care se bate depeste 15 ani pe piaţa de cablu, într-o tranzacţie care s-ar ridicala 300 de milioane de dolari.

Miza achiziţiei este una enormă: dacă ar prelua UPC, companiaRCS&RDS ar avea peste 4 milioane dintre cei 5,7 milioane deplătitori de servicii TV şi ar închide practic lupta pe aceastăpiaţă, având o putere de negociere enormă cu furnizorii de conţinutsau echipamente şi un avans chiar mai mare pe piaţă faţă deRomtelecom.

Vrând-nevrând, americanii de la Liberty Global trebuie săînghită în sec şi să se aşeze la masă cu RCS&RDS: românii s-auextins pe mai multe pieţe din Europa Centrală şi de Est, astfel căei sunt singurii parteneri cu care se poate negocia o tranzacţiecomplexă, care să vizeze mai multe ţări. RCS&RDS ar putearenunţa, spre exemplu, la unele operaţiuni pe cablu TV din Ungaria,care incomodează UPC. Poate părea însă plauzibilă ideea căRomtelecom, la capătul a cinci ani de investiţii şi eforturi de aajunge numărul doi pe piaţa TV şi internet fix, va ceda fără luptăocazia de a lua UPC? Dacă ar vrea să cumpere UPC, probabil căRomtelecom ar face rost de bani mai repede decât RCS&RDS.

Operatorul telecom controlat de Zoltan Teszari a reuşit săobţină de la un grup de bănci două împrumuturi în valoare cumulatăde 368 de milioane de dolari (206 milioane de dolari şi 125 demilioane de euro) pentru a-şi plăti o parte din datoriileanterioare şi pentru a avea bani de investiţii. RCS, cel maiagresiv jucător de pe piaţa telecom, cu afaceri anuale de peste 700de milioane de dolari, avea neapărată nevoie de aceste împrumuturipentru a merge înainte. Un grup de bănci format din ING, UniCredit,Raiffeisen, RBS, BRD - SocGen, Fortis a contribuit lasindicalizările realizate de RCS. Compania, care are acum circanouă milioane de clienţi care plătesc pentru cablu şi satelit TV,internet, telefonie fixă şi mobilă, este îndatorată şi are nevoietot timpul de finanţarea băncilor.

În schimb, Romtelecom este într-o cu totul altă situaţie:operatorul are şi cash, şi potenţialul de a lua mai repede unîmprumut. Că situaţia stă astfel am putea constata destul decurând, dacă este să dăm crezare discuţiilor care circulă pe piaţatelecom. "RCS&RDS şi Romtelecom ar putea ajunge la o înţelegeresă cumpere pe bucăţi activele UPC din România. Nu este o mişcare peplacul RCS&RDS, însă compania lui Teszari înţelege că unasemenea dosar ar fi mult mai uşor de aprobat de către autorităţilede concurenţă şi din România, şi de la Bruxelles", spune o sursă depe piaţa de comunicaţii. "RCS&RDS şi-ar consolida poziţia şiaşa foarte puternică din România, dar în acelaşi timp - lăsândRomtelecom o parte din UPC, poate spune că nu se compromite astfelideea de competiţie".

O asemenea ipoteză a prins contur în special după ceAlexandru Oprea, preşedintele RCS&RDS, şi Ovidiu Ghiman,directorul comercial şi de strategie al Romtelecom şi fostuldirector comercial al RCS&RDS, s-au dovedit mai rezervaţi laînceputul acestei luni în a intra într-o competiţie nebuneascăpentru achiziţia drepturilor de difuzare ale Ligii I de fotbal dinRomânia. Fiecare dintre cele două companii a cumpărat doar unpachet şi nu a licitat pentru celelalte cinci care erau scoase lamezat. "V-aţi înţeles", a exclamat Mitică Dragomir, şeful Ligii defotbal, arătând spre cele două companii. La fel au interpretatsituaţia şi unii manageri din piaţa telecom, care văd în atitudinea"raţională" a celor doi operatori posibilitatea unor înţelegeri şipe alte subiecte delicate, precum împărţirea în două a UPC.

Teoretic, Romtelecom nu ar trebui să asiste impasibilă cum i seînchide în nas uşa către profiturile potenţiale generate, spreexemplu, de creşterea pieţei de internet. Piaţa de date e încăsubdezvoltată în oraşele româneşti faţă de Occident, în timp ce înmediul rural - unde se află o jumătate din gospodăriile ţării -calculatoarele şi internetul sunt încă ceva exotic. Dar discuţiiledintre RCS&RDS şi UPC vin într-un moment delicat pentruRomtelecom, o companie cu trei centre de raportare şi comandă: laAtena, Bonn şi Bucureşti. La Atena se află sediul acţionaruluimajoritar - grupul elen OTE, iar la Bonn e cartierul general alcelui mai mare acţionar al OTE - Deutsche Telekom. În ecuaţie intrăşi statul român, care are încă 46% din acţiunile Romtelecom.

Un răspuns la întrebarea dacă Romtelecom poate intra în afacereaUPC ar putea veni odată cu clarificarea intenţiilor OTE/DeutscheTelekom în legătură cu piaţa din România. Statul român a cerutcelor două grupuri să spună dacă vor şi restul acţiunilorRomtelecom şi pe câţi bani. Partea greco-germană a amânat de maimulte ori răspunsul, iar cel mai nou termen este finele luniimai.

De ce au mai cerut nemţii - cei care vor spune practic da sau nupentru achiziţia integrală a Romtelecom - două luni? Variantele derăspuns sunt multiple. În aceste două luni s-ar putea afla dacă RCSface rost de bani pentru preluarea UPC şi dacă merge înainte cudosarul spre aprobare. Sau, în aceste două luni, DT şi RCS seînţeleg cu UPC să preia pe bucăţi activele din România.

Ipotezele care se nasc din tensiunea cu care se aşteaptădeznodământul "afacerii UPC" sunt alimentate şi de poziţia ambiguăa Deutsche Telekom în legătură cu România. Gesturi discrete -precum adăugarea recentă a jurnaliştilor români pe lista dedistribuţie a comunicatelor de presă ale DT sau deschiderea decătre Romtelecom a unui magazin online după modelul DT - arată cănemţii sunt interesaţi de România. De asemenea, France Telecom şiDeutsche Telekom discută o combinare a reţelelor, inclusiv înRomânia, pentru a reduce costurile. Este încă o dovadă că planurilede viitor iau în calcul şi Bucureştiul. Cheia deciziei ar putea fitotuşi în felul cum se va vinde UPC şi către cine, crede StephenWilson, analist al companiei britanice de analiză Informa Telecom& Media. "Există posibilitatea ca DT să-şi majoreze cota la OTEşi să cumpere încă un pachet de acţiuni la Romtelecom, darinvestiţia în Romtelecom e mai puţin atractivă din cauza posibileiachiziţii a UPC de către RCS&RDS."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO