Business Hi-Tech

Planurile polonezilor de la PragmaGO pe piaţa locală după achiziţia Omnicredit. Vjaceslav Lypko, PragmaGO: Vrem să creştem puternic în România în următorii ani. Ne-am propus o creştere anuală de 2 cifre, ceea ce ar trebui să ne ducă la o triplare a portofoliului de credite în 3 ani

Planurile polonezilor de la PragmaGO pe piaţa locală...

Autor: Ioana Nita

03.02.2025, 13:00 127

Omicredit a încheiat 2024 cu un portofoliu de credite în valoare de peste 10 mil. euro şi cu peste 100 de clienţi activi Principalul produs nou pe care PragmaGO îl va introduce pe piaţa locală este Merchant Cash Advance (MCA) - soluţie digitală de creditare pentru IMM-uri, complet automatizată.

PragmaGO, fintech-ul polonez care oferă servicii de finanţare pentru IMM-uri, susţinut de fondul de investiţii Enterprise Investors (EI), şi-a propus să crească accelerat pe piaţa din România prin intermediul firmei locale Omnicredit achiziţionată recent, ţinta fiind de a tripla portofoliul de credite al acesteia în următorii trei ani. La final de 2024, portofoliul de credite al Omnicredit a depăşit 10 milioane euro, compania având peste 100 de clienţi activi.

„Avem planuri ambiţioase pentru următorii ani, care vin din oportunităţile atractive de creştere  oferite de piaţa românească în segmentul finanţării IMM-urilor. Ne propunem o creştere anuală accelerată a portofoliului de creanţe, de două cifre, în perioada următoare, ceea ce ar trebui să ducă la o triplare în următorii trei ani. Ne aşteptăm la o creştere şi mai mare a numărului de clienţi, deoarece, odată cu introducerea soluţiilor de finanţare integrată, valoarea medie a finanţării per client va scădea“, a declarat pentru ZF Vjaceslav Lypko, head of international expansion, PragmaGO.

Compania poloneză a achiziţionat 89% din acţiunile Omnicredit pentru suma de 5,78 milioane euro, din care 85% au fost cumpărate de la fondul de investiţii Reconstruction Capital II Limited (RC2) şi 4% de la antreprenoarea Elisa Rusu. Tranzacţia include şi o componentă de earn-out de 445.000 euro, condiţionată de atingerea unor indicatori de performanţă agreaţi.

„România, a doua cea mai mare piaţă din regiune, după Polonia, are un potenţial substanţial de creştere în sectorul finanţării IMM-urilor. La fel ca în Polonia, IMM-urile româneşti au dificultăţi în obţinerea de finanţare, care ar crea oportunităţi pentru soluţii inovatoare. Omnicredit este un partener strategic important pentru PragmaGO, având un profil similar al clienţilor, cu accent puternic pe digitalizarea şi automatizarea proceselor de afaceri, plus o experienţă solidă în managementul operaţional şi al riscului de credit“, a punctat Jakub Kuberski, partner în cadrul fondului polonez de investiţii Enterprise Investors.

Decizia PragmaGO de a investi în Omnicredit a fost determinată de mai mulţi factori cheie: „o echipă de management solidă, cu un focus constant pe nevoile clienţilor, un istoric dovedit de creştere profitabilă pe piaţa românească, cunoştinţe aprofundate în gestionarea riscului de credit şi conformitatea cu reglementările“, potrivit lui Vjaceslav Lypko.

„Un alt factor esenţial în luarea deciziei a fost licenţa IFN deţinută de Omnicredit, crucială pentru desfăşurarea activităţilor de creditare B2B în România, o bază solidă pentru extinderea prezenţei noastre pe piaţă. De asemenea, compania este un creditor digital nonbancar profitabil, cu creştere consistentă, ceea ce a făcut ca această colaborare să se potrivească perfect strategiei noastre. PragmaGO este acum bine poziţionată pentru extinderea rapidă a portofoliului şi a bazei de clienţi, pentru dezvoltarea afacerii şi pentru noi servicii, cum sunt soluţiile de finanţare integrată (embedded finance), care au un mare succes în Polonia în marketplace-uri, platforme de plăţi sau operatori POS“, a completat Jakub Kuberski.

În ceea ce priveşte integrarea tehnologică, prioritatea imediată este menţinerea standardelor de servicii pentru clienţii actuali. „Platforma IT existentă este bine dezvoltată şi scalabilă, fiind potrivită pentru gestionarea produselor de factoring şi creditare. Pentru produsele noastre de finanţare integrată, cum ar fi Merchant Cash Advance sau buy now, pay later pentru companii, PragmaGO va furniza soluţiile sale tehnologice de ultimă generaţie şi know-how-ul operaţional necesar. permiţând astfel Omnicredit să ofere aceste produse inovatoare IMM-urilor din România. Soluţiile noastre de finanţare integrată vor fi conectate cu anumite sisteme deja utilizate de Omnicredit în domenii precum gestio­narea datelor de risc de credit, conformitate şi administrarea împru­muturilor. Având experienţă în integrarea unor soluţii similare în Polonia, nu anticipăm provocări majore în acest proces“, a adăugat Vjaceslav Lypko.

Principalul produs nou pe care PragmaGO îl va introduce pe piaţa locală este Merchant Cash Advance (MCA). „Este cea mai performantă soluţie digitală de creditare pentru IMM-uri, complet automatizată, cu un proces simplu şi intuitiv. În Polonia, acest produs s-a bucurat de un succes considerabil, fiind implementat alături de parteneri de top precum Allegro, Polskie ePlatnosci (parte a grupului Nexi) şi Przelewy24“, a menţionat reprezentantul PragmaGO - companie cu o vechime de 27 de ani care în 2023 a oferit finanţări de aproximativ 450 milioane euro, deservind peste 16.700 de clienţi şi procesând peste 384.000 de facturi în acelaşi an.

Pentru IMM-urile din România, noul produs va oferi finanţări începând de la 1.000 euro şi până la 50.000 de euro (între 5.000 lei şi 250.000 de lei), cu un proces de aprobare complet automatizat. „Vom repeta experienţa din Polonia şi vom introduce acest produs în România prin parteneri distribuitori cu poziţii puternice pe piaţă. Nu putem dezvălui nume în acest stadiu, ȋnsă sunt importanţi furnizori români de servicii de plată şi platforme e-commerce”, a spus Lypko.

“Cred foarte mult în produsele PragmaGo, în filozofia lor de business şi abordarea strategică a pieţei. Suntem deja în discuţii cu diversi parteneri potenţiali din România, pentru dezvoltarea unor noi produse, iar premisele sunt foarte bune”, a completat Elisa Rusu, acţionar şi CEO al Omnicredit.

Experienţa fondatoarei Omnicredit, Elisa Rusu, în dezvoltarea companiei în ultimii ani va juca un rol cheie şi în următoarea etapă de creştere. „Am pornit businessul Omnicredit în 2019, iar în scurt timp a venit pandemia de Covid-19, perioadă în care mulţi clienţi şi-au închis activitatea. Predictibilitatea în business este redusă, iar în ultimii ani factori externi mediului de business au creat un context de piaţă caracterizat de dinamism şi vulnerabilitate, ceea ce ne-a determinat să fim agili, adaptabili şi foarte activi“, a precizat Elisa Rusu.

Diferenţele între piaţa financiară din Polonia şi cea din România se rezumă în principal la faptul că piaţa poloneză are un avans de circa 5 ani, după cum a explicat Elisa Rusu: „Principala diferenţă dintre piaţa financiară poloneză şi cea românească este că prima are un avans în dezvoltare de aproximativ 5-6 ani, iar de aici decurg diferenţe la nivel de produse, procese, tehnologii adoptate, comportament de consum al produselor financiare. Însă printr-un efort constant şi susţinut, şi evident cu experienţa PragmaGo, vom parcurge paşii necesari pentru a avansa şi reduce din diferenţe.“

Jakub Kuberski, partner, Enterprise Investors: Ca acţionar majoritar, EI susţine expansiunea internaţională a PragmaGO prin inovaţie de produs, eficienţă operaţională şi diversificarea canalelor de vânzări. Portofoliul românesc va fi extins cu soluţiile de finanţare integrată oferite de PragmaGO, implementate prin infrastructura Omnicredit.

Elisa Rusu, acţionar şi CEO în cadrul Omnicredit: Am ales să rămân în companie cu o participaţie de 11% pentru că am găsit în PragmaGo un partener de încredere, cu care am identificat sinergii comune la nivel de produse şi calitate umană. Astfel, îmi doresc să dezvoltăm împreună această companie, să aplicăm knowledge-ul lor dintr-o piaţă mai mare cum este Polonia, şi să transformăm Omnicredit într-un lider de piaţă.

 

Vjaceslav Lypko, head of international expansion, PragmaGO: Obiectivele pentru 2025 sunt orientate către o creştere profitabilă a afacerii. Acestea vizează o creştere puternică, de două cifre, a volumelor finanţate şi a portofoliului, extinderea semnificativă a bazei de clienţi, îmbunătăţirea continuă a funcţiei de vânzări, un accent mai mare pe produse noi, precum şi finanţarea lanţului de aprovizionare şi implementarea planurilor pentru soluţiile de finanţare integrată.

La finalul anului 2024, portofoliul de credite al Omnicredit depăşea 10 milioane euro, compania având peste 100 de clienţi activi. Pentru dezvoltarea business-ului, PragmaGO investeşte în extinderea echipei de vânzări şi recrutarea de senior management care să o conducă, cu obiectivul de a acoperi toate regiunile României.

„Schimbul de experienţă între cele două echipe – PragmaGo şi Omnicredit - este deja în plină desfăşurare – membrii seniori ai conducerii lucrează împreună în toate aspectele importante, de vânzări,  produse, tehnologie şi finanţare. În domeniul factoringului, Omnicredit foloseşte deja canale digitale, de brokeraj şi vânzări directe. Totuşi, odată cu creşterea afacerii, apare nevoia de a consolida şi mai mult funcţia de vânzări pentru a valorifica pe deplin oportunităţile din piaţă şi a deservi clienţii. Investim în extinderea echipei de vânzări şi ne ocupăm de atragerea de senior management care să o conducă. Pe termen lung, directorul de vânzări va fi sprijinit de specialişti în vânzări pentru a acoperi un număr şi mai mare de oportunităţi în toate regiunile  României”, a detaliat Vjaceslav Lypko.

O decizie privind un posibil rebranding al Omnicredit sub marca PragmaGO va fi luată în a doua jumătate a anului 2025. Până atunci, compania va continua să opereze sub brandul actual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit 2025