Analiza anuală MerchantPro Compass, realizată de platforma locală SaaS de e-commerce MerchantPro pe datele înregistrate de magazine online active atât în 2024, cât şi în anul precedent, arată că piaţa de e-commerce din România a continuat să crească în 2024, cu un avans de peste 8% al valorii comenzilor faţă de anul precedent. Numărul comenzilor a crescut cu 3%, iar coşul mediu a fost mai mare cu 5,15%, indicând o tendinţă de creştere a valorii per achiziţie, au transmis reprezentanţii MerchantPro printr-un comunicat.
„Piaţa eCommerce locală evoluează stabil, dar concurenţa internaţională, mai ales din partea platformelor din China, pune presiune pe comercianţi. Diferenţierea nu mai ţine doar de preţ, ci de experienţa oferită clienţilor. Astfel, personalizarea ofertelor, integrarea soluţiilor AI pentru recomandări mai relevante şi automatizarea proceselor de gestionare a comenzilor sunt elemente-cheie pentru succesul pe termen lung", a spus Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Dinamica pieţei e-commerce pe parcursul anului 2024 a variat semnificativ de la un trimestru la altul, a mai spus reprezentantul MerchantPro. Astfel, în primul trimestru (ianuarie - martie), creşterea a fost moderată, cu un avans de 5% al valorii comenzilor şi un număr de tranzacţii mai mare cu 4%, în special datorită performanţei solide din februarie (+9,5%).
Analiza MerchantPro Compass arată că trimestrul al doilea (aprilie - iunie) a înregistrat cea mai bună dinamică, cu o creştere de peste 12% a valorii comenzilor, cu un vârf în luna aprilie, în care avansul faţă de aprilie 2023 a atins 28%. Iar în trimestrul al treilea (iulie - septembrie), piaţa a continuat să crească într-un ritm stabil, cu un plus de 11%, influenţat pozitiv de creşterea numărului de comenzi din septembrie (+8,5%).
„Pe fondul alegerilor din noiembrie şi al incertitudinii economice, ultimul trimestru al anului (octombrie - decembrie) a fost marcat de o creştere mai modestă, de sub 5% a veniturilor şi o stagnare (+0,1%) la numărul tranzacţiilor. Deşi sezonul de sărbători debutase cu luna octombrie cu o creştere de 10% la valoare, noiembrie şi decembrie au înregistrat o creştere minimă de 4%, respectiv 1%, pe fondul incertitudinii politice şi unei scăderi a apetitului de cumpărare, precum şi a unei planificări mai atente a bugetelor de către consumatori şi retaileri.”
De altfel, performanţa eCommerce-ului în 2024 a variat semnificativ în funcţie de domeniu, arată analiza MerchantPro Compass. Astfel, categoria Auto & Moto a fost cea mai dinamică, cu o creştere de peste 50% a valorii comenzilor şi un avans de 90% al numărului de tranzacţii.
„Segmentul Beauty a continuat să crească, cu un avans de 12,87% în vânzări, deşi numărul comenzilor a avut o creştere mai lentă. Fashion-ul a rămas sub presiune, înregistrând o contracţie de 6,7%, iar Home & Deco a avut o scădere de 9,39% în valoarea comenzilor. Articolele sportive au înregistrat un avans de 16%.”
Pe segmentul Electronics, performanţa a fost mixtă, cu o creştere modestă a valorii comenzilor (+2,58%), dar o scădere a numărului de tranzacţii (-4,66%), ceea ce sugerează o tendinţă de achiziţii mai puţine, dar cu o valoare mai mare per comandă, potrivit sursei citate.
Produsele alimentare (Groceries) s-au menţinut pe un trend pozitiv, cu o creştere de 25% a valorii vânzărilor, reflectând o adopţie constantă a cumpărăturilor online pe acest segment. Pe verticala B2B, piaţa a rămas relativ stabilă, cu o creştere de 5,91% a valorii comenzilor şi o adopţie progresivă a soluţiilor digitale.
„Pe verticale, piaţa e-commerce a avut o dinamică neuniformă, cu industrii care au crescut semnificativ şi altele care au stagnat sau s-au contractat, demonstrând că strategiile comercianţilor trebuie să fie adaptate specific fiecărui segment de piaţă. Automatizarea şi AI vor continua să redefinească piaţa eCommerce, optimizând operaţiunile şi reducând erorile. Comercianţii din eCommerce vor trebui să adopte strategii flexibile, axate pe personalizare, tehnologii emergente, extindere omnichannel şi dezvoltare cross-border, pe pieţele din regiune. În 2025, succesul va aparţine celor care îşi păstrează agilitatea, inovează constant şi creează experienţe personalizate pentru clienţi, în timp ce adaptabilitatea va fi o condiţie sine qua non pe o piaţă într-o continuă transformare. Investiţia în tehnologie şi optimizarea proceselor vor deveni factori critici pentru creşterea sustenabilă", a mai transmis Arthur Rădulescu.