Business Hi-Tech

Polonia cucereşte lumea prin industria gamingului, fiind al patrulea cel mai mare exportator de jocuri video din lume: Cu 440 de studiouri video, creatorii polonezi de jocuri video par de neoprit, iar pandemia le dă şi mai multă energie.“Vrăjitorul” este jocul care face furori la nivel internaţional

Eroul seriei de jocuri video The Witcher (Vrăjitorul).

Eroul seriei de jocuri video The Witcher (Vrăjitorul).

Autor: Bogdan Cojocaru

13.10.2020, 23:10 2648

Cu fabulosul său debut pe bursa de la Varşovia, platforma de comerţ elec­tronic Allegro a reuşit să detro­ne­ze de pe primul loc în topul com­paniilor polo­neze listate CD Projekt, un producător de jocuri electronice. Acest lucru înseamnă că bursa de acţiuni poloneză este dominată nu de coloşi industriali, nu de giganţi financiari, ci de grupuri de tehnologie.

În timp ce epoca internetului face normal în aproape întreaga lume ca o companie de comerţ online să ajungă în topul preferinţelor investitorilor, ocuparea unei poziţii dominante de către un producător de jocuri video este o particularitate a Poloniei. Iar acest lucru reflectă un boom fără precedent în Europa de Est al industriei gamingului din Polonia.  Sectorul valorează aproape 500 de milioane de euro, potrivit unui raport al Agenţiei Poloneze pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului. Cea mai mare economie est-europeană are 440 de studiouri de jocuri video, iar la sfârşitul anului trecut a avut 9.710 de angajaţi în domeniul dezvoltării de jocuri (10% dintre aceştia lucrează pentru CD Projekt Red).

De asemenea, raportul arată că piaţa de profil a crescut cu 32% doar între 2018 şi 2019, o bună parte din ea fiind reprezentată de CD Projekt Red, creatoarea seriei de jocuri de succes The Witcher, lansată în 2007. The Witcher 3 s-a vândut în şase milioane de copii în 2019, iar seria stă la baza unui serial de televiziune cu acelaşi nume care a umplut rapid golul lăsat de The Games of Thrones. Dezvol­tătorii polonezi de jocuri se bazează mai ales pe exportarea produselor lor, 96% din veniturile totale fiind generate pe pieţe externe.

O analiză a băncii PKO BP a găsit că Polonia este al patrulea cel mai mare exportator de jocuri video la nivel mondial.

Raportul Agenţiei pentru Dezvoltarea Antre­prenoriatului atrage atenţia că CD Projekt Red nu este singurul studio de jocuri de succes din Polonia. Nume precum Techland, care a produs Dying Light, 11 bit studios, care a lansat  This War of Mine şi Frostpunk, sau Huuuge Games şi Ten Square Games, creatori de jocuri pentru smartphone-uri, contribuie şi ele la dezvoltarea industriei gamingului. Un număr de 43 de studiouri sunt listate pe bursa de acţiuni de la Varşovia. Împreună, toate studiourile de jocuri poloneze lansează circa 480 de jocuri anual. Sectorul încă nu s-a maturizat, peste 120 de studiouri închizându-se între 2017 şi 2020. Însă în acelaşi timp au apărut alte 160.

Despre dezvoltarea industriei gamingului din Polonia scrie pe larg Reuters, care arată cum Polonia s-a transformat pe tăcute într-un important exportator de jocuri video mulţumită costurilor scăzute cu forţa de muncă, tinerilor educaţi şi unei tradiţii înfloritoare a jocurilor înrădăcinată în era comunistă.

După ce succesul The Witcher al CD Projekt a pus ţara pe harta industriei de profil, investitorii străini caută cu entuziasm creatori de jocuri promiţători pe o piaţă în creştere rapidă.

„Oamenii încep să afle de Polonia“, spune Borys Musielak, partener fondator la firma de venture capital  americano-poloneză SMOK Ventures, care este în discuţii cu doi investitori asiatici pentru finanţarea companiilor locale de jocuri, iar în ianuarie a făcut prima investiţie de acest gen alături de un partener finlandez. „Au fost interesaţi până acum mai ales angel investors şi unele fonduri de capital privat, dar acum grupurile globale de capital de risc cercetează regiunea.“

PwC estimează că piaţa jocurilor video şi sporturilor conexe va urca la aproape 720 de milioane de euro în 2023. Succesul lumii medievale fantastice create de CD Projekt în The Witcher a fost un factor cheie al boom-ului acestui sector. Bazat pe o serie de cărţi poloneze îndrăgite de public, jocul, în toate seriile sale, s-a vândut în peste 40 de milioane de exemplare în întreaga lume.

Lansarea programată pentru sfârşitul acestui an a jocului de aventură futurist „Cyberpunk 2077“, creat tot de CD Projekt, va atrage probabil şi mai mult atenţia asupra unui sector cu opt companii listate pe piaţa principală a bursei poloneze între 2015 şi 2019. Pe piaţa NewConnect - secţiunea pentru companii mai mici - în aceeaşi perioadă au debutat 21 de dezvoltatori.

„Multe dintre aceste companii au ales bursa pentru a se finanţa deoarece nu existau prea multe modalităţi de a atrage capital“, a explicat Mariusz Gasiewski, şeful diviziei de jocuri şi aplicaţii mobile a Google Polonia. „Acum devine mai uşor să te finanţezi, pe măsură ce interesul din străinătate se măreşte.“ Valoarea combinată a companiilor de jocuri listate a crescut cu 82%, la peste 32 de miliarde de zloţi (7 miliarde euro) anul trecut.

CD Projekt - al cărei sediu oferă avantaje demne de Silicon Valley, cum ar fi o sală de sport, un studio de film şi birouri în plan deschis - a transformat dragostea polonezilor pentru jocurile video într-un brand global. „Am lucrat intens la a aduce CD Projekt în atenţia investitorilor străini“, a declarat pentru Reuters preşedintele companiei şi unul dintre fondatorii săi, Adam Kicinski. „Ne întâlnim cu fonduri de investiţii din întreaga lume, concentrându-ne pe pieţele occidentale, în special pe Statele Unite.“

Rundele de finanţare mai mari şi accesul la investitorii internaţionali mai facil vor ajuta companiile poloneze să concureze cu liderii industriei din ţări precum China, Japonia şi SUA.

„Datorită cunoştinţelor lor şi a bugetelor adecvate, investitorii străini ajută companiile respective să urce de la stadiul în care creează jocuri foarte bune până în cel mai înalt vârf“, a spus Stanislaw Just, fost membru al consiliului de administraţie al Asociaţiei Jocurilor Poloneze, care şi-a lansat recent propria companie.

Flying Wild Hog, un dezvoltator mai mic cunoscut pentru seria Shadow Warrior, a fost achiziţionat de Supernova Capital cu sediul în Londra în 2019, în timp ce Artificer, care la începutul anului lucra la jocul său de debut, a fost cumpărat de Good Shepherd Entertainment din Olanda.

Dragostea Poloniei pentru jocurile video îşi are rădăcinile în era comunistă, când studenţii mergeau în pieţele stradale pentru a face schimb de jocuri piratate, construind astfel reţele şi o comunitate înfloritoare.

„Pentru generaţia anterioară, Rock&Roll“ul a fost un bilet pentru lumea la care am visat cu toţii, apoi au venit jocurile şi am jucat cu toţii pentru a simţi ceea ce se întâmpla în Occident“, a spus Grzegorz Miechowski, preşedintele 11 bit studios, al cărui joc „Frostpunk“ descrie o Anglie distopică din secolul al XIX-lea.

Aproape jumătate din cei 38 de milioane de locuitori ai Poloniei spun ca sunt sau au fost jucători. Ţara găzduieşte un festival internaţional de jocuri video popular, precum şi unul dintre cele mai mari evenimente sportive dedicate jocurilor video din lume, Intel Extreme Masters, care anul trecut a atras un număr record de 232 de milioane de telespectatori. Miechowski a subliniat importanţa sistemul educaţional al Poloniei, care livrează absolvenţii în domeniul informaticii dornici să lucreze la dezvoltarea jocurilor.

Guvernul n-a rămas nepăsător, distribuind aproximativ 300 de milioane de zloţi (67 milioane euro) printr-un program finanţat de Uniunea Europeană pentru a ajuta dezvoltatorii aflaţi în stadiu incipient să decoleze cu propriile proiecte. Criza creată de pandemia de COVID-19 ar putea accelera dezvoltarea industriei gamingului din Polonia. Astfel, Drago Entertainment este una din comaniile care intenţionează să se listeze pe piaţa New Connect în viitorul apropiat. CEO-ul Joanna Tynor crede că pandemia, cu restricţiile ei, a împins mai mulţi oameni spre jocurile video, iar jucătorilor veterani le-a oferit oportunitatea să creeze o comunitate a gamerilor mai închegată. La fel de optimişti sunt şi oficialii bursei poloneze. „Multe companii care de mult timp aveau planuri să emită acţiuni se listează acum datorită cererii adiţionale puternice pentru active profitabile din partea investitorilor individuali“, spune Piotr Borowski, membru al consiliului de management al bursei de la Varşovia.

Un dezvoltator de jocuri care a cules roadele listării pe bursă este SimFabric. Compania a intrat pe piaţa New Connect în luna aprilie şi acum se află în proces de transfer pe piaţa principală datorită succesului de care s-a bucurat până acum, scrie The First News.

„Debutul de pe 7 aprilie a fost foarte reuşit, valoarea unei acţiuni a crescut cu peste 300%, de la 3,20 zloţi la 10,90 zloţi (2,4 euro) la sfârşitul primei zile“, a declarat Julia Leszczynska, CEO-ul SimFabric. „Am stabilit un plafon de 16 zloţi (3,5 euro) care ar corespunde unei capitalizări de piaţă de 100 de milioane zloţi (22,3 milioane euro), iar acesta ar fi fost un semnal pentru consiliul de administraţie să se pregătească să treacă compania pe piaţa principală a WSE“. Acest prag a fost însă depăşit în a doua zi de tranzacţionare. Œn trei luni, SimFabric a reuşit să atingă preţul istoric de 100 zloţi pe acţiune (22,3 euro), ceea ce înseamnă o capitalizare de 625 milioane zloţi (139,3 milioane euro). Œn acest fel, SimFabric a ajuns a doua cea mai mare companie de jocuri de pe NewConnect şi a 7-a cea mai mare companie de jocuri de pe întreaga bursă în ceea ce priveşte capitalizarea. „Prin urmare, mai devreme decât era planificat, am început pregătirile pentru o astfel de tranziţie şi pe 26 iunie 2020 am decis să ne mutăm la etajul principal al WSE. Sperăm că acest proces va fi finalizat până la sfârşitul acestui an.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO