• Leu / EUR4.9472
  • Leu / GBP5.8254
  • Leu / USD4.6322
Business Hi-Tech

Prezenţa online începe să devină obligatorie pentru retailerii tradiţionali. Trei milioane de români au cumpărat până acum de pe Internet

Autor: Ioana Nita, Andrei Cîrchelan, Ştefan Stan

29.10.2014, 00:06 877

„Piaţa creşte văzând cu ochii, toată lumea vrea să cumpere online. Aproximativ trei milioane de persoane au cum­părat deja din mediul online şi mai sunt încă şapte milioane până la cei zece milioane de utilizatori de internet“, a declarat Dorin Boerescu, CEO al agenţiei de marketing afiliat 2Parale.

„Online-ul are posibilitatea de a şti exact cât te costă achiziţia unui client, de a şti ce marjă îţi aduce fiecare client în parte, dar lucrul acesta e foarte complicat şi consumă foarte mult timp, nemaifiind eficient“, a completat el.

Targetarea clienţilor, personalizarea conţinutului pentru fiecare client în parte şi cuantificarea campaniilor de publicitate se pot face mult mai uşor în mediul online datorită soluţiilor software dezvoltate de diferite companii.

„Consumatorii accesează în principal magazinele online româneşti, unde consumă conţinut românesc în limba română. Avem 17 mil. profiluri de consumatori şi cunoaş­tem aproximativ 90% dintre clienţii care cumpără online în România. Iar circa 700 de site-uri contribuie la un schimb de date referitoare la consumator pe care le pot folosi pentru a-şi înţelege audienţa“, a precizat Marius Deak, fondator şi CEO al companiei GreenPixel & Avandor.

Începând din 2013, retaileri tradiţionali precum Carrefour şi Cora, şi mai recent Mob­expert şi Mega Image în parteneriat cu eMag, au decis să testeze şi modelul comerţului online pentru a se alinia tendinţelor actuale de tehnologie de pe piaţa de profil.

„Am reuşit să îmbinăm tot ceea ce înseamnă comerţ tradiţional cu comerţul online, ceea ce nu este deloc uşor. Obiectivul principal a fost să cunoaştem clientul, să vedem ce cunoaşte acesta, pentru a ne putea adresa mai mult targetat clienţilor, folosindu-ne şi de cardul Cora, valabil şi pe online. Ştim ce cumpără clientul, cum cumpără, care este frecvenţa, ştim ce produse şi-a ales fiecare client. Este greu să avem informaţii după două luni, dar numărul de comenzi a ajuns la 50 pe zi. Valoarea coşului comandat online este de 3 ori mai mare decât în hipermarket“, a menţionat Claudia Mirică, coordonator al serviciului Cora Drive.

În ceea ce priveşte parteneriatul dintre lan­ţul de supermarketuri Mega Image şi retailerul online eMag, Violeta Luca, vicepre­şedinte şi director executiv al eMag, a precizat că numărul de comenzi este de ordinul sutelor, iar majoritatea clienţilor preferă livrarea la domiciliu. Vânzările eMag au crescut anul acesta cu 50%, iar compania speră că la final de an avansul veniturilor ar putea fi şi mai mare, a declarat Violeta Luca.

 

Cătălin Creţu,

subregional manager România, Croaţia şi Slovenia, Visa Europe

Ne dorim să dispară efortul de a plăti. Dacă s-ar putea automatiza acest proces astfel încât doar clipind să plăteşti, fără să mai scoţi portofelul, cardul etc., ar fi bine.

Cu cât mai puţin efort de a plăti, cu atât mai mult succes vom avea. Asta înseamnă mai puţine bariere. Totuşi, numai cei care nu au pierdut bani niciodată vor spune că nu mai vor controale şi că vor o plată cât mai uşoară. Momentan, nivelul de fraudă aici e mult mai mic decât în afară, dar dacă va creşte, vor veni şi aici „specialiştii“ în fraudare, moment când va fi nevoie de controale.

De multe ori, clienţii şi comercianţii critică procedurile de autentificare, de securitate, care omoară experienţa cumpărăturii. Trebuie să ajungem la un echilibru între securitate şi experienţa de a cumpăra.

 

Nikolai Beckers,

CEO, Telekom România

În România avem o situaţie neobişnuită, reglementarea pe fix este la fel de bună ca pe mobil, dar comparativ cu alte pieţe, ai multe elemente care sunt într-o zonă gri a legislaţiei. Dacă s-ar aplica toate regulile pentru toţi operatorii, nu ar fi probleme. Am plătit 14 mil. euro pentru taxa pe stâlp, substanţial mai mult decât ceilalţi operatori. Telekom România a investit 170 mil. euro anul acesta şi o mare porţiune merge spre cablu, fibră optică, înlocuirea reţelei, o transformare completă. În business, conectivitatea seamless este extrem de importantă, la fel şi calitatea, iar companiile care vin în România o transformă într-un hub IT.

 

 

Jean François Fallacher,

CEO, Orange România

În această ţară, unul dintre jucători are peste 50% cotă de piaţă şi putere de piaţă uşoară, iar el nu e reglementat deloc, deci este foarte dificil să fie accesată acea piaţă.

Noi suntem reglementaţi pentru că în timpul licitaţiei pentru licenţe din 2012 a fost o cerinţă pentru noi să oferim roaming naţional pentru ceilalţi operatori. Este un dezechilibru în reglementare şi am vrea ca autorităţile să îl elimine.

 

Ravinder Takkar,

CEO, Vodafone România

Chiar dacă vedem noi UE ca pe o singură ţară, graniţele există, taxele sunt locale, deci comparaţia cu SUA, chiar dacă este interesantă, nu arată că în UE este nevoie de consolidare. Dacă Germania poate avea trei operatori, de ce nu şi România?

Concurenţa este bună, dar în realitate trebuie să te uiţi la natura concurenţei.

În România nu există concurenţă.

 

 

Robert Redeleanu,

CMO, UPC

Consolidarea şi integrarea între fix şi mobil este la început în România. Vedem concurenţă puternică în zona de cablu. Rata dintre România şi Occident, dacă ne uităm la viteză versus cost, este 1 la 4, iar între România şi alte ţări este 1 la 2. Deci, pentru aceleaşi servicii plăteşti un sfert faţă de Occident şi jumătate faţă de alte ţări în România. Piaţa de retail în zona de cablu este competitivă în România în ceea ce priveşte viteza, calitatea şi preţurile.

 

Daniel Nicolescu,

CEO PayU

Piaţa de comerţ electronic este evaluată la un miliard de euro. Din punctul de vedere al dinamicii, în ultimii cinci ani am văzut creştere de peste 30%. Trebuie să înţelegem care este cultura clientului. 20% din plăţile actuale sunt de pe dispozitivele mobile. Există un comportament diferit în funcţie de ce se cumpără. Dacă se cumpără ceva mai important, un frigider sau un televizor, se foloseşte mai mult desktopul sau laptopul.

 
 

Violeta Luca,

vicepreşedinte şi director executiv, eMAG

A fost un an foarte bun pentru eMag. Reuşim să generăm o creştere a vânzărilor de peste 50% în România, reuşim să lansăm noi produse şi mergem spre obiectivul de a fi destinaţia de shopping în care găseşti orice cu uşurinţă.

Atunci când creşti şi te dezvolţi foarte mult, există şi dureri survenite în urma acestei creşteri, ceea ce cere din partea echipei şi a partenerilor un efort susţinut, să poţi face paşi mari, rapid şi să poţi să te bucuri de exeperienţă. Aş spune că pentru a avea o creştere sustenabilă, în linie cu strategia, este nevoie de diversificare, de multă atenţie la client şi prin ochii clientului.

 

 

Dorin Boerescu,

CEO, 2 Parale

50% e un procent foarte necesar de creştere anul acesta. Piaţa creşte văzând cu ochii, toată lumea vrea să cumpere online. Nu mai există opţiunea de a nu fi online, pentru că sunt 10 mil. români online. Majoritatea competitorilor sunt online. Omul când a ajuns la tine pe site, înseamnă că a vrut să cumpere, iar dacă nu i-ai vândut înseamnă că nu ai fost suficient de bun. O rată de conversie de sub 1% înseamnă că magazinul respectiv are o problemă.

 

 

Bogdan Staicu,

executive director, Mobexpert

Mobexpert este cunoscut ca un magazin clasic, dar am intrat de curând şi pe online. Am crescut de 10 ori, dar am pornit de la un nivel de jos. Este mulţumitor, dar nu este suficient. Nu cred totuşi că vom reuşi să facem o explozie în online, ci vom rămâne primordial în zona de magazine fizice. Clienţii se vor informa în online, dar vor cumpăra din magazinele fizice. De când am început, numele atrage foarte mult, dar aria de conversie este foarte mică.

 

 

Claudia Mirică,

coordonator, Cora Drive

Pentru Cora Drive, fiind primul an, lansarea serviciului având loc în decembrie 2013, am descoperit împreună ce înseamnă comerţul online. Este uşor de confundat cu livrarea la domiciliu. Valoarea coşului comandat online este de 3 ori mai mare decât în hipermarket. Nu se vând promoţii aşa cum se vinde în offline, se vând categorii de produse mai diferite decât ce se vinde în magazin, spre exemplu categoria de Bio.

 

 

Marius Deak,

fondator şi CEO, GreenPixel/ Avandor

Creşterea GreenPixel există, este un an mai bun, suntem extrem de optimişti vizavi de ce vom face la anul.  Sunt extrem de multe lecţii pe care România le poate învăţa de la eMag, ei fiind 100% digitally-driven şi având toată miza în a-şi înţelege clienţii. Consumatorii se duc spre magazine româneşti, unde consumă conţinut românesc în limba română. Avem 17 mil. profiluri de consumatori şi cunoaştem 90% dintre clienţii care cumpără online în România.

 

Bogan Chiriţoiu,

preşedintele Consiliului Concurenţei

Lucrurile stau destul de bine în România. Dacă ne uităm în piaţă, avem patru operatori, în timp ce există ţări europene care au doar trei operatori. Preţurile sunt mai reduse aici decât în UE, iar serviciile sunt la un nivel mai înalt decât unele furnizate în UE.

Există o serie de lucruri la care stăm mai bine decât unele state membre ale Uniunii.

Avem un alt actor care ameninţă cu intrarea în România şi care a crescut în ultima perioadă. Datoria noastră este să fim deschişi la discuţii. Ne place situaţia actuală, ne-am străduit să facem loc să fie patru actori pe piaţă. Suntem de părere că mai mulţi operatori sunt mai buni. Noi gândim în spiritul concurenţei - preţul mai mic este mai bun, iar cu cât ai mai mulţi operatori, este mai bine.

Nu am vrea să vedem ieşiri, ci mai degrabă diversificarea operatorilor. Orice are o logică de eficienţă economică, unde reduci costurile per ansamblu, este interesant pentru noi şi suntem deschişi.

Am fost la fel de deschişi şi la iniţiativa Orange şi Vodafone de partajare a reţelelor.

În fiecare an facem un raport de monitorizare a celor mai importante sectoare din economie. Anul acesta ne interesează să vedem că se reduc tarifele terminale.

 

Bogdan Tudor,

CEO Class IT Outsourcing

Din ce în ce mai mult, totul se transformă într-un serviciu. Şi telefonul din buzunar este primit ca un serviciu de la operator. Din ce în ce mai mult companiile tradiţionale sunt preocupate de ceea ce se va întâmpla în următoarea perioadă, când totul se va transforma în serviciu.

Este mult mai uşor şi sigur să ai un serviciu în cloud, comparativ cu a avea serverul acasă sau la serviciu, pentru că acele companii de cloud investesc în securitatea serviciului furnizat.

Tot mai multe companii se gândesc să deschidă centre de suport IT prin care să ofere servicii companiilor din România sau din afară, iar tot mai puţini consumatori folosesc serviciile fixe de internet în detrimentul internetului mobil.

Nu mai vorbim despre tehnologie sau despre reţele, ci despre relaţia personală pe care o ai cu clienţii şi cum exploatezi această relaţie pentru a furniza clientului servicii.

Astăzi, toată lumea vinde megabiţi şi minute, a ajuns o marfă şi ar trebui să ieşim din zona asta. Companiile care se concentrează pe ceea ce ştiu să facă cel mai bine şi îi lasă pe alţii să se ocupe de partea de bucătărie, ajung la performanţă.

 

Alexis Bonte,

cofondator şi CEO, eRepublik Labs

Cred că piaţa românească este foarte slabă încă. Cred că am pierdut avantajul de cost. Cine vrea să deschidă un start-up strict pentru România trebuie să se gândească serios. Sunt foarte puţine exit-uri care se fac în România, dar există un apetit mare de dezvoltare pentru pieţele externe. În România ecosistemul începe să se îmbunătăţească. Antreprenorii români care vor să pornească start-up-uri au acum acces şi la angel investors pentru a obţine finanţare, este un ecosistem mai bun. Nu contează dacă eşti un investitor, corporatist, angajat, oricine poate să deschidă un start-up. Vei crea oportunităţi pentru alţii, iar prin aceasta vei face România un loc mai bun. Este important să faci bani, dar este şi mai important să faci un ecosistem de care să beneficieze toată lumea. Eu vin în România de aproape 8 ani. Am fost printre primii care au făcut angel investments în România. Am început prin lansarea unui magazin TradeOk, dar care nu a avut succes. În 2007 am început eRepublik Labs în Bucureşti. Eu am investit în România 7,5 milioane de dolari, dar doar 2,2 milioane de dolari din banii mei. Pentru restul de bani am convins alţi investitori, inclusiv business angels. În 2007 majoritatea antreprenorilor din Internet lucrau într-un incubator de afaceri ciudat şi îşi vindeau participaţiile, nu era un sistem ideal. Avem nevoie de antreprenori susţinuţi.

 

Grzegorz Slawatynski,

sales director CEE, nugg.ad

Unele lucruri venite din Germania sau din Franţa sunt adoptate de două ori mai rapid în România, uneori sărim anumiţi paşi ai dezvoltării tehnologiei, pentru că încercăm să fim mereu din ce în ce mai buni şi să fim la vârful tehnologiei.

Sistemele de securitate tehnologică sunt o oarecare ameninţare la adresa colectării de date. În ziua de azi, în majoritatea ţărilor din UE avem opţiuni să ieşim din programul de colectare de date. Dar, în unele ţări sunt opţiuni de intrare în programele de colectare de date. Dacă apare o astfel de decizie de la Comisia Europeană, pentru opt-in, vor fi dificultăţi pentru colectarea de date. 

De pe internet putem colecta date socio-demografice (vârstă, sex, venit, educaţie, dimensiune familie), date legate despre interesul vizavi de diferite produse sau despre intenţiile de cumpărare. Pentru asta avem nevoie, ca publisher, de o anumită tehnologie, care ne permite colectarea şi segmentarea datelor, pentru a fi folosite sau vândute altor parteneri.

Suntem activi în piaţa locală din 2010. Majoritatea pieţelor din Europa Centrală şi de Est sunt mici comparativ cu Occidentul. Categoric, nu poţi face aici la fel de mulţi bani ca în Germania, de exemplu, dar creşterea este foarte rapidă.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9472
Diferență: -0,0101
Ieri: 4.9477
Azi: 4.6322
Diferență: -0,8625
Ieri: 4.6725
Azi: 5.8254
Diferență: -0,1217
Ieri: 5.8325
Azi: 4.7915
Diferență: -0,2768
Ieri: 4.8048