Business Hi-Tech

Primele reacţii din piaţa de telecom la schimbările care vizează industria din proiectul de OUG al Finanţelor: Pare mâna unor “amatori”; modificările “aberante” nu ar fi fost discutate cu nimeni, nici cu ANCOM, nici cu companiile

Eugen Teodorovici, ministrul finanţelor

Eugen Teodorovici, ministrul finanţelor

Autor: Adrian Seceleanu

19.12.2018, 09:37 766

Schimbările propuse marţi de Ministerul Finanţelor Publice în ceea ce priveşte preţul licenţelor 5G (dar şi pentru alte tehnologii) pentru operatorii de telefonie mobilă şi taxele plătite de companiile de telecom şi servicii poştale au produs stupoare în rândul industriei, primele reacţii obţinute de ZF fiind extrem de dure la adresa celor care au elaborat propunerile.

“Pare a fi mâna unor amatori”, a comentat una dintre sursele ZF. “Este o trăsnaie”, a afirmat o altă sursă. “Aberant şi inutil”, a precizat o alta.

Care a fost filmul evenimentelor? Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a anunţat marţi, la ora 18,00, în cadrul unei conferinţe de presă o serie de modificări privind regimul de taxare, dintre care o parte vizează şi industria de telecom şi servicii poştale - industrie a cărei activitate este supravegheată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). Teodorovici a vorbit mai puţin de un minut despre schimbările care vizează această industrie, citind de pe nişte hârtii câteva fraze, şi fără a oferi detalii.
Ministrul a declarat că “în energie şi comunicaţii se majorează taxele aferente ANRE şi ANCOM la 3%” şi că  “se introduce un nivel minim referitor la licitaţiile privind licenţele  2G, 3G, 4G, 5G. Este un nivel minim care o să vedeţi este raportat la un procent corelat şi cu numărul de ani pentru care se solicită acea licenţă de operare. Deci la nivelul ANCOM-ului”. Teodorovici a plecat fără a răspunde la întrebări şi fără a oferi alte informaţii.

Imediat după anunţul ministrului niciuna dintre sursele consultate de ZF din industria de telecom nu avea informaţii despre propunerile făcute de Finanţe, nici măcar la nivelul ANCOM - instituţia care face regulile pentru industria de comunicaţii şi servicii poştale.

Primul semn de întrebare a fost cel legat de taxa a cărei majorare la 3% fusese anunţată de Eugen Teodorovici, în condiţiile în care singura taxă de acest tip percepută de ANCOM companiilor de telecom şi de servicii poştale, cu o valoare de 0,4% din cifra de afaceri anuală, nu mai fusese încasată de peste un deceniu în condiţiile în care autoritatea are excedent la buget. Taxa poate fi percepută doar dacă ANCOM nu are destui bani pentru a-şi finanţa activitatea de reglementare, conform legislaţiei actuale, ceea ce înseamnă că majorarea taxei la 3% are efect zero dacă nu apar şi alte modificări în legislaţia care guvernează ANCOM, au precizat marţi seară pentru ZF mai multe surse din industrie. “Astăzi, această modificare a taxei la 3% nu contează”, a explicat una dintre surse. “Impactul e zero, astăzi”, conform altei surse.  “Dacă s-ar aplica ar fi o lovitură mortală pentru companii”, a comentat o altă sursă.

Dacă taxa anunţată de ministrul de finanţe s-ar aplica cifrei de afaceri din piaţa de telecom, atunci acesta ar reprezenta o lovitură dură pentru industrie, care a făcut lobby insistent în ultimii ani tcomai în sensul reducerii taxării pentru utilizarea spectrului radio. O taxă de 3% pe cifra de afaceri din veniturile din servicii de telecom ar aduce anual la Finanţe încasări de aproximativ 100 mil. euro luând în calcul o valoare a pieţei de 3,4 mld. euro. Orange spre exemplu ar avea de plătit peste 30 mil. euro, calculând taxa la cifra de afaceri totală (care include şi încasări din vânzarea de echipamente). Şi ceilalţi jucători mari ar avea de plătit zeci de milioane de euro. Pentru ca taxa să fie percepută însă, ar fi nevoie de alte schimbări în legislaţie, conform primelor evaluări din industrie.

Ceea ce a produs însă stupoare în rândul industriei a fost textul modificărilor propuse de Finanţe în ceea ce priveşte taxele de licenţă pentru utilizarea spectrului radio pentru tehnologiile 5G dar şi cele anterioare. În orele care s-au scurs între conferinţa ministrului Teodorovici şi momentul în care proiectul de OUG şi nota sa de fundamentare au fost publicate pe site-ul Finanţelor în industria de telecom începuseră deja să circule “pe surse” fragmente din document.
Iniţial, nimeni nu a crezut că informaţiile sunt reale.
Câteva dintre reacţii: “Ce e trăsnaia asta?”. “Este aberant”. “Pare a fi mâna unor amatori” cu “informaţii la mâna a treia”.

Ce prevede mai exact proiectul de OUG? Introducerea unor praguri minime de încasări la licitaţiile pe care statul le organizează pentru vânzarea de licenţe pentru utilizarea de către operatorii de telefonie mobilă a spectrului radio pentru reţele construite în tehnologia 5G dar şi pentru cele anterioare (3G etc.). Discuţia este una de maxim interes în condiţiile în care anul viitor statul va organiza o licitaţie pentru vânzarea de licenţe 5G pentru operatorii de telecom.

Mai exact, iată cum sună textul:

“În cazul licenţelor de comunicaţii mobile de generaţia a cincea  valoarea minimală va reprezenta  2% din cifra de afaceri din anul precedent, înregistrată la nivelul ramurii CAEN unde se încadrează activitatea de comunicaţii electronice, înmulţită cu numărul de ani pentru care se acordă licenţa”, conform documentului.

De asemenea, documentul introduce schimbări şi în cazul prelungirii licenţelor pentru reţele construite în tehnologii mai vechi, precum 2G şi 3G. “"(6) Prelungirea perioadei de valabilitate a licenţei de utilizare a frecvenţelor radio acordate prin procedură de selecţie se realizează pronind de la o valoare minimală stabilită astfel:
a) În cazul licenţelor de comunicaţii mobile de generaţia a doua şi  treia valoarea minimală va reprezenta  4% din cifra de afaceri din anul precedent prelungirii, înregistrată la nivelul ramurii CAEN unde se încadrează activitatea de comunicaţii electronice, înmulţită cu numărul de ani pentru care se acordă licenţa.”

Propunerea ca taxarea să fie realizată în funcţie de tehnologia de comunicaţii a şocat întreaga industrie de telecom, de la autoritatea de reglementare până la companiile private, în condiţiile în care Finanţele ar propune, prin acest OUG, o mutare incredibilă: abandonarea de către ANCOM a principiului neutralităţii tehnologice la vânzarea de spectru radio, conform interpretării unanime oferite, la cald, de toate sursele consultate de ZF marţi seară textului proiectului de OUG.

“E un aberaţie! Nu sunt licenţe tehnologice De generaţia 2,3, 4, 5 etc.... Se dau licenţe de resurse de spectru radio care se pot utiliza neutru tehnologic. Adică vinzi o banda de 100MHz şi operatorul o utilizează cu ce doreşte”, a afirmat una dintre surse. Proiectul pare scris de nişte amatori “care au făcut o compilaţie pe net”.

“Nu se pot face reguli după acest principiu. Sunt informaţii la mâna a treia. ANCOM nu mai vorbeşte despre licenţe de tehnologii de vreo zece ani”, conform altei surse.

“Nu cred că poate trece aşa ceva. Neutralitatea tehnologică este un principiu esenţial al industriei de telecom europene până la urmă. Nu văd cum ar putea România să introducă aşa ceva”, potrivit unei alte surse.

“Este surprinzător, nu ştiam nimic”, a comentat sec o altă sursă.

ZF a solicitat puncte de vedere oficiale ANCOM şi operatorilor de comunicaţii în legătură cu acest subiect.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO