Business Hi-Tech

Producătorii de televizoare: Românii încă îşi folosesc sub potenţial smart TV-urile, dar utilizarea aplicaţiilor va exploda în câţiva ani

Autor: Ioana Nita

06.10.2015, 00:07 3690

Accesarea conţinutului video dis­po­nibil online printr-o apli­caţie in­stalată pe televizoa­rele inte­ligente reprezintă, pentru moment, un obicei de consum de nişă pe piaţa din România, însă pe măsură ce numărul de smart TV-uri şi oferta de conţinut va creşte, piaţa se va schimba dramatic în condiţiile în care utilizatorii încep să urmă­rească tot mai puţin posturile TV tradiţionale, spun reprezentanţii companiilor Samsung, LG şi Sony.

„Estimăm că în următorii ani piaţa apli­caţiilor pentru TV va înregistra o creştere ex­ponenţială, aşa cum a fost şi creşterea de pe pia­ţa aplicaţiilor mobile. După dezvol­ta­rea eco­siste­mu­lui de apli­caţii pentru te­le­foa­nele mo­bile, uti­lizatorii cau­tă extinderea apli­ca­ţiei şi către ecrane mai mari, cum este tele­vizorul“, a de­clarat pen­tru ZF Victor Ar­măşelu, şeful divi­ziei de con­su­mer elec­tronics din ca­drul Sam­sung România. Com­pania sud-coreeană este li­der pe segmentul tele­vizoarelor inteligente cu o cotă de piaţă de peste 40%.

Vânzările de televizoare inteligente câş­tigă tot mai mult teren atât la nivel glo­bal, cât şi local, ceea ce va determina creş­terea pieţei de apli­caţii TV, la fel cum explozia vânzărilor de smart­phone-uri din ultimii ani a dus la apa­ri­ţia şi dezvoltarea pieţei de aplicaţii mobile.

Deocamdată piaţa de aplicaţii TV este însă abia la început, pionierii acesteia fiind furnizorii de conţinut video la cerere (Video On Demand - VOD), care s-au mişcat cel mai repede în această direcţie pentru a crea cerere pentru serviciile lor.

„Piaţa locală de aplicaţii TV este la început de drum. Sigur, există parteneri vechi care au pus bazele ecosistemului, şi aici ne  referim în special la tele­viziu­nile locale care şi-au manifestat do­rin­ţa de a-şi extinde business-urile prin oferirea de conţinut video la cerere“, a spus Sorin Spînu, senior sales manager al diviziei de home en­tertainment din cadrul LG Electronics România, al doilea jucător de pe piaţa locală de televizoare.

Aplicaţiile TV au început să fie dezvoltate odată cu apariţia tele­vizoa­relor inteligente care, prin intermediul siste­mului de operare, permit navigarea pe internet şi accesul la aplicaţii din dife­rite categorii - divertisment (jocuri, filme, muzică), infor­mare (ştiri şi docu­men­tare) sau edu­ca­ţional (manuale digi­tale). Practic, ecosis­te­mul de aplicaţii se dezvoltă pe măsură ce  creşte gradul de pe­netrare al smart TV-urilor pe piaţă. În prezent, livrările de televizoare inteligente se apropie de jumă­ta­te din totalul vânzărilor de pe plan local. Anul trecut, piaţa de televizoare din România s-a situat la aproape un milion de unităţi în valoare de circa 290 milioane de euro, iar smart-TV-urile au avut o pondere de circa 35% din total.

„Lansate acum 4 ani, smart TV-urile au ajuns la 50% din piaţă din punct de vedere valoric. Direct corelată cu creş­te­rea vânzărilor de smart TV-uri, piaţa aplicaţiilor este în con­tinuă creştere de­oarece utilizatorii nu mai vor doar să navigheze pe internet de pe smart TV, ci îşi doresc să acceseze aplicaţii cu con­ţinut multimedia, adaptate stilului lor de viaţă“, a precizat Armăşelu. 

Conform unor date publicate de Auto­ritatea de Reglementare în Comu­ni­caţii (ANCOM), gradul de utilizare la întreaga capa­citate a smart TV-urilor este încă unul redus: în mai puţin de 10% din gospodăriile din România smart TV-urile sunt conectate la net şi utilizate pentru navigarea pe web. Televi­zoarele inteligente pot fi utilizate ca un echi­pa­ment simplu, fără a fi co­nec­tate la net, doar pentru a urmări pos­turile TV livrate de compania de cablu.

Având în vedere că piaţa de aplicaţii TV se află încă la început, este greu de estimat o valoare a acesteia, mai ales pe plan local. „Cu sigu­ranţă numărul de aplicaţii va creşte expo­nen­ţial pe măsură ce smart TV-urile cresc con­stant în cotă de piaţă şi ajung în lo­cuinţele ro­mânilor. În acest moment este însă prea de­vreme pentru a face o esti­mare din punct de vedere valoric“, a menţionat Spînu.

Prima aplicaţie smart TV, în 2011

Pentru piaţa americană, unde se dezvoltă în general cele mai noi tehno­logii, există studii care arată că piaţa de aplicaţii şi servicii pentru tele­vizoare inteligente ar putea ajunge până în anul 2017 la circa 14 mil. dolari în Statele Uni­te, potrivit reprezentanţilor Samsung.

Prima aplicaţie TV localizată pentru piaţa din România a apărut în 2011, când furnizorul local de servicii telecom Direct One, care a in­ves­tit dezvoltarea unei reţele naţionale de dis­tribuţie a con­ţi­nutului video, a lansat aplicaţia SeeNow prin intermediul căruia se pot ur­mări fil­me, seriale, documentare sau pro­grame TV.

Ini­ţial aplicaţia a fost dez­voltată pentru tabletele com­paniei sud-coreene Samsung, iar ulterior aceas­ta a devenit disponibilă şi pe televizoa­re­le in­te­ligente, inclusiv ale altor produ­cători de televizoare.

Pe plan local sunt disponibile de asemenea şi alte aplicaţii de conţinut video la cerere cum ar fi Filmbox Live, HBO Go sau Voyo.

„Ne aşteptăm ca în următorii 2-3 ani să pătrundă pe piaţa locală şi furnizorii globali de conţinut video premium precum Netflix, Amazon sau Hulu“, a punctat Spînu. 

În prezent, cea mai folosită aplicaţie TV, atât la nivel european, cât şi local este YouTube, care oferă diferite tipuri de conţinut video, precum muzică sau tutoriale video. După aplicaţiile de conţinut video, cele mai accesate aplicaţii de pe smart TV-uri sunt jocurile.

„Nu există un top sau o cercetare de piaţă pentru aplicaţiile TV, însă din punctul meu de vedere aplicaţiile de consum multimedia sunt cele mai populare - YouTube fiind în prezent cea mai importantă astfel de aplicaţie. Pe locul secund aş poziţiona jocurile“, a spus Florin Stoean, trade marketing manager pe segmentul TV în cadrul Sony. Compania a lansat anul acesta o gamă de televizoare inteligente care rulează sistemul de operare Android de la Google, strategia japonezilor fiind de a renunţa treptat la propriul sistem de operare, spre deosebire de primii doi jucători de pe piaţa locală de televizoare - Samsung şi LG, care îşi promovează propriul sistem de operare (Tizen), respectiv un sistem de operare achiziţionat (WebOS).

Samsung le pune la dispoziţie utilizatorilor din România o gamă de 30 de aplicaţii TV dedicate pieţei locale, printre care se numără şi Curs BNR, Zonga, ProSport, Gândul.info şi peteava.ro. 

„Aplicaţiile de «video on demand» sunt cele mai populare în acest moment pe piaţa locală, dar observăm că utilizatorii sunt din ce în ce mai interesaţi şi de alte tipuri de aplicaţii, precum cele de conţinutul educaţional“, a punctat Armăşelu. Samsung a lansat recent o aplicaţie TV care le permite elevilor din clasele primare la manualele digitale.

LG are de asemenea în portofoliu 15 aplicaţii TV localizate pentru piaţa din România, cum ar fi Cinemagia sau Port.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO