Accesarea conţinutului video disponibil online printr-o aplicaţie instalată pe televizoarele inteligente reprezintă, pentru moment, un obicei de consum de nişă pe piaţa din România, însă pe măsură ce numărul de smart TV-uri şi oferta de conţinut va creşte, piaţa se va schimba dramatic în condiţiile în care utilizatorii încep să urmărească tot mai puţin posturile TV tradiţionale, spun reprezentanţii companiilor Samsung, LG şi Sony.
„Estimăm că în următorii ani piaţa aplicaţiilor pentru TV va înregistra o creştere exponenţială, aşa cum a fost şi creşterea de pe piaţa aplicaţiilor mobile. După dezvoltarea ecosistemului de aplicaţii pentru telefoanele mobile, utilizatorii caută extinderea aplicaţiei şi către ecrane mai mari, cum este televizorul“, a declarat pentru ZF Victor Armăşelu, şeful diviziei de consumer electronics din cadrul Samsung România. Compania sud-coreeană este lider pe segmentul televizoarelor inteligente cu o cotă de piaţă de peste 40%.
Vânzările de televizoare inteligente câştigă tot mai mult teren atât la nivel global, cât şi local, ceea ce va determina creşterea pieţei de aplicaţii TV, la fel cum explozia vânzărilor de smartphone-uri din ultimii ani a dus la apariţia şi dezvoltarea pieţei de aplicaţii mobile.
Deocamdată piaţa de aplicaţii TV este însă abia la început, pionierii acesteia fiind furnizorii de conţinut video la cerere (Video On Demand - VOD), care s-au mişcat cel mai repede în această direcţie pentru a crea cerere pentru serviciile lor.
„Piaţa locală de aplicaţii TV este la început de drum. Sigur, există parteneri vechi care au pus bazele ecosistemului, şi aici ne referim în special la televiziunile locale care şi-au manifestat dorinţa de a-şi extinde business-urile prin oferirea de conţinut video la cerere“, a spus Sorin Spînu, senior sales manager al diviziei de home entertainment din cadrul LG Electronics România, al doilea jucător de pe piaţa locală de televizoare.
Aplicaţiile TV au început să fie dezvoltate odată cu apariţia televizoarelor inteligente care, prin intermediul sistemului de operare, permit navigarea pe internet şi accesul la aplicaţii din diferite categorii - divertisment (jocuri, filme, muzică), informare (ştiri şi documentare) sau educaţional (manuale digitale). Practic, ecosistemul de aplicaţii se dezvoltă pe măsură ce creşte gradul de penetrare al smart TV-urilor pe piaţă. În prezent, livrările de televizoare inteligente se apropie de jumătate din totalul vânzărilor de pe plan local. Anul trecut, piaţa de televizoare din România s-a situat la aproape un milion de unităţi în valoare de circa 290 milioane de euro, iar smart-TV-urile au avut o pondere de circa 35% din total.
„Lansate acum 4 ani, smart TV-urile au ajuns la 50% din piaţă din punct de vedere valoric. Direct corelată cu creşterea vânzărilor de smart TV-uri, piaţa aplicaţiilor este în continuă creştere deoarece utilizatorii nu mai vor doar să navigheze pe internet de pe smart TV, ci îşi doresc să acceseze aplicaţii cu conţinut multimedia, adaptate stilului lor de viaţă“, a precizat Armăşelu.
Conform unor date publicate de Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), gradul de utilizare la întreaga capacitate a smart TV-urilor este încă unul redus: în mai puţin de 10% din gospodăriile din România smart TV-urile sunt conectate la net şi utilizate pentru navigarea pe web. Televizoarele inteligente pot fi utilizate ca un echipament simplu, fără a fi conectate la net, doar pentru a urmări posturile TV livrate de compania de cablu.
Având în vedere că piaţa de aplicaţii TV se află încă la început, este greu de estimat o valoare a acesteia, mai ales pe plan local. „Cu siguranţă numărul de aplicaţii va creşte exponenţial pe măsură ce smart TV-urile cresc constant în cotă de piaţă şi ajung în locuinţele românilor. În acest moment este însă prea devreme pentru a face o estimare din punct de vedere valoric“, a menţionat Spînu.
Prima aplicaţie smart TV, în 2011
Pentru piaţa americană, unde se dezvoltă în general cele mai noi tehnologii, există studii care arată că piaţa de aplicaţii şi servicii pentru televizoare inteligente ar putea ajunge până în anul 2017 la circa 14 mil. dolari în Statele Unite, potrivit reprezentanţilor Samsung.
Prima aplicaţie TV localizată pentru piaţa din România a apărut în 2011, când furnizorul local de servicii telecom Direct One, care a investit dezvoltarea unei reţele naţionale de distribuţie a conţinutului video, a lansat aplicaţia SeeNow prin intermediul căruia se pot urmări filme, seriale, documentare sau programe TV.
Iniţial aplicaţia a fost dezvoltată pentru tabletele companiei sud-coreene Samsung, iar ulterior aceasta a devenit disponibilă şi pe televizoarele inteligente, inclusiv ale altor producători de televizoare.
Pe plan local sunt disponibile de asemenea şi alte aplicaţii de conţinut video la cerere cum ar fi Filmbox Live, HBO Go sau Voyo.
„Ne aşteptăm ca în următorii 2-3 ani să pătrundă pe piaţa locală şi furnizorii globali de conţinut video premium precum Netflix, Amazon sau Hulu“, a punctat Spînu.
În prezent, cea mai folosită aplicaţie TV, atât la nivel european, cât şi local este YouTube, care oferă diferite tipuri de conţinut video, precum muzică sau tutoriale video. După aplicaţiile de conţinut video, cele mai accesate aplicaţii de pe smart TV-uri sunt jocurile.
„Nu există un top sau o cercetare de piaţă pentru aplicaţiile TV, însă din punctul meu de vedere aplicaţiile de consum multimedia sunt cele mai populare - YouTube fiind în prezent cea mai importantă astfel de aplicaţie. Pe locul secund aş poziţiona jocurile“, a spus Florin Stoean, trade marketing manager pe segmentul TV în cadrul Sony. Compania a lansat anul acesta o gamă de televizoare inteligente care rulează sistemul de operare Android de la Google, strategia japonezilor fiind de a renunţa treptat la propriul sistem de operare, spre deosebire de primii doi jucători de pe piaţa locală de televizoare - Samsung şi LG, care îşi promovează propriul sistem de operare (Tizen), respectiv un sistem de operare achiziţionat (WebOS).
Samsung le pune la dispoziţie utilizatorilor din România o gamă de 30 de aplicaţii TV dedicate pieţei locale, printre care se numără şi Curs BNR, Zonga, ProSport, Gândul.info şi peteava.ro.
„Aplicaţiile de «video on demand» sunt cele mai populare în acest moment pe piaţa locală, dar observăm că utilizatorii sunt din ce în ce mai interesaţi şi de alte tipuri de aplicaţii, precum cele de conţinutul educaţional“, a punctat Armăşelu. Samsung a lansat recent o aplicaţie TV care le permite elevilor din clasele primare la manualele digitale.
LG are de asemenea în portofoliu 15 aplicaţii TV localizate pentru piaţa din România, cum ar fi Cinemagia sau Port.ro.