Business Hi-Tech

Răsare soarele pe piaţa electro-IT: retailerii şi producătorii văd creşteri în 2012

Răsare soarele pe piaţa electro-IT: retailerii şi producătorii văd creşteri în 2012

Autor: Cristina Rosca

10.03.2012, 11:51 1266

Vânzările de frigidere, televizoare şi aragazuri, unele dintre cele mai afectate de criza economică şi de scăderea consumului, au început să îşi revină anul trecut, după doi ani de scăderi în care piaţa şi-a pierdut jumătate din valoare.

"Piaţa de retail specializat a crescut în primele două luni din an - ianuarie şi februarie cumulat - cu 7-8 % din estimările noastre, iar tendinţa de creştere se va menţine şi în lunile viitoare. Pentru întreg anul, estimăm că piaţa de retail electro-IT - excluzând zona de telefoane - va atinge valoarea de 1,25 mld. euro, valoare care nu include TVA", spune Violeta Luca, directorul de marketing al retailerului de electronice, electrocasnice şi IT Flanco.

Retailerul a obţinut anul trecut afaceri de 110 mil. euro, în creştere cu 37,5% faţă de anul anterior. Şi pentru anul curent Flanco şi-a bugetat afaceri în creştere, cu aproape 30% comparativ cu 2011, până la circa 140 mil. euro.

Tot pe creşterea pieţei mizează şi producătorul de electrocasnice Indesit, care spune că pe piaţa pe care activează primele semnale pozitive au apărut încă din ultimul trimestru al lui 2011.

"Estimăm că trendul se va menţine şi în acest an. Piaţa de electrocasnice are încă mult de recuperat, aşa că în următorii ani, inclusiv 2012, vom asista la o evoluţie pozitivă, mai ales în cazul categoriilor de produse cu o rată de penetare încă scăzută, precum maşini de spălat rufe sau maşini de splălat vase", spune Giuseppe Parma, country manager Indesit pentru România.

În urmă cu circa o lună el spunea că în România gradul de penetrare al frigiderelor şi aragazurilor este de 90%, iar cel al maşinilor de spălat de 70% - printre cele mai mici din regiune. Parma adăuga însă că în zece ani o să prindem din urmă state precum Polonia, Ungaria şi Cehia.

Anul trecut piaţa de electrocasnice mari s-a ridicat la 328 de milioane de euro, în creştere cu 4,1%.

Acesta este al doilea segment de piaţă ca mărime după IT, pe piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată, care cuprinde segmentele electronice, electrocasnice - mari şi mici, produse foto, IT şi telecom, echipamente de birou.

Piaţa totală a crescut cu aproape 13% în 2011 comparativ cu anul anterior, până la o valoare de 1,425 mld. euro, potrivit studiului GfK Temax realizat de compania de cercetare de piaţă GfK România.

Segmentul de electrocasnice mici s-a ridicat la 108 mil. euro, în creştere cu 15,1%.

Românii încep să înlocuiască produsele uzate

Oficialii Whirlpool România, reprezentanţa locală a unuia dintre cei mai mari producători de electrocasnice din lume, spun că anul trecut România a avut o creştere economică care a influenţat pozitiv şi evoluţia pieţei de electrocasnice.

"Piaţa din România este una de mari dimensiuni, iar electrocasnicele sunt produse de necesitate, pe care în cele din urmă chiar şi utilizatorii cu putere mică de cumpărare şi le achiziţionează. Creşterea înregistrată de segmentul de profil anul trecut confirmă faptul că acest tip de produse se regăseşte din ce în ce mai mult în «coşul de cumpărături» al românilor", spune Mioara Bolozan, director de marketing al Whirlpool România, care ocupă această poziţie din 2005.

Ea mai spune că Whirlpool România estimează că piaţa de electrocasnice mari va avea în acest an o creştere moderată de 5-7%.

Astfel, datorită faptului că multe dintre produse s-au uzat moral, România va redeveni o piaţă de înlocuire a aparaturii electrocasnice, clienţii optând pentru modele mai noi, cu un design deosebit sau caracteristici tehnice îmbunătăţite.

Această tendinţă a apărut în piaţă şi în anii de boom - 2007 şi 2008, când românii cumpărau produse de folosinţă îndelungată pe bandă rulantă pentru că puteau beneficia de creditele ieftine oferite de bănci. Ulterior, încă din primul trimestru al lui 2009 piaţa a intrat în picaj.

De unde vine creşterea?

Pentru acest an producătorii şi retailerii îşi bazează creşterea pe vânzările de produse încorporabile, notebookuri şi televizoare plate.

"O creştere semnificativă va fi înregistrată în categoria electrocasnicelor încorporabile, o piaţă care este încă la început în România, şi deci are un potenţial de creştere important în următorii ani", spune Giuseppe Parma, care conduce din 2009 operaţiunile locale ale Indesit.

Reprezentanţii Whirlpool, cu afaceri de 165 mil. lei (39,3 mil. euro) în 2010, în creştere cu circa 15% faţă de anul anterior, pariază tot pe electrocasnicele încor porabile, dar şi pe maşini de spălat vase şi uscătoare.

"O eventuală creştere s-ar putea înregistra şi pe segmentul de aparate frigorificecombine şi frigidere - în con diţiile în care anul acesta se pre conizează că vom avea o vară călduroasă şi îndelungată", adaugă Mioara Bolozan, directorul de marketing al Whirlpool.

În cazul retailerului Flanco, cele mai bune vânzări le-au avut în primele două luni ale anului categoriile IT (notebookuri) şi televizoare plate (LCD, LED, LCD 3D).

"Estimăm că aceste sectoare vor rămâne vedetele întregului an, fiind de altfel sectoare în care penetrarea tehnologiei de ultimă generaţie este scăzută şi care beneficiază în mod constant de promoţii dedicate. De asemenea, piaţa tabletelor va resimţi o creştere puternică, datorită recentelor şi viitoarelor lansări de produse şi tehnologii, desigur, în limitele ascensiunii unui segment încă în dezvoltare", conchide Violeta Luca, directorul de marketing al Flanco.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO