Startup-ul de inteligenţă artificială Perplexity, cunoscut pentru motorul său de căutare conversaţional, a lansat un atac public dur la adresa gigantului Amazon, acuzându-l de „intimidare” şi de folosirea ameninţărilor legale pentru a bloca inovaţia.
Într-o postare publică intitulată „Intimidarea nu este inovaţie”, Perplexity susţine că a primit o „ameninţare legală agresivă” din partea Amazon, prin care i se cere să interzică utilizatorilor browserului său, Comet, să folosească asistenţii AI pe platforma Amazon. Compania numeşte acest demers „prima salvă legală a Amazon împotriva unei companii AI”.
Aravind Srinivas, CEO-ul Perplexity, a adoptat un ton conciliant, dar ferm, pe LinkedIn: „Am fi bucuroşi să lucrăm cu Amazon pentru a găsi o soluţie avantajoasă pentru ambele părţi. Dar când vine vorba de încercări de a bloca asistentul nostru Comet pe Amazon şi de a ne răni utilizatorii – va trebui să îi apărăm şi să nu ne lăsăm intimidaţi.”
Conflictul se centrează pe funcţionalitatea asistentului AI din browserul Comet. Conform Perplexity, un utilizator se poate loga în contul său Amazon, iar asistentul poate apoi, la cererea utilizatorului, să găsească şi să achiziţioneze un produs, ocolind întregul proces manual de navigare.
Deşi Perplexity susţine că acest lucru ar trebui să fie benefic pentru Amazon, generând „mai multe tranzacţii şi clienţi mai fericiţi”, acuzaţia startup-ului este că modelul de business al Amazon este ameninţat.
„Lui Amazon nu-i pasă”, scrie Perplexity. „Sunt mai interesaţi să vă servească reclame, rezultate sponsorizate şi să vă influenţeze deciziile de cumpărare cu upsell-uri şi oferte confuze.”
Pentru a-şi susţine acuzaţiile, Perplexity îl citează direct pe Andy Jassy, CEO-ul Amazon, care ar fi declarat recent investitorilor că platforma generează un „randament al cheltuielilor de publicitate foarte neobişnuit”.
Mai mult, startup-ul subliniază că Jassy a recunoscut în aceeaşi conferinţă că Amazon poartă discuţii şi se aşteaptă „să colaboreze în timp cu agenţi terţi”.
Interpretarea Perplexity este că Amazon doreşte să blocheze acum drepturile utilizatorilor de a-şi alege propriul asistent AI, pentru a-şi proteja veniturile imediate din publicitate şi pentru a încheia ulterior parteneriate doar cu agenţi AI care îi servesc propriile interese comerciale.
Perplexity încearcă să poziţioneze conflictul ca pe o bătălie fundamentală pentru viitorul internetului. Compania face distincţia între „agenţii utilizatorului” (user agents) – care acţionează strict în numele utilizatorului, cu permisiunile acestuia – şi roboţii de tip "crawler" sau "scraper".
Conflictul ridică o întrebare strategică majoră: va permite noua tehnologie a agenţilor AI utilizatorilor să preia controlul experienţei lor digitale sau va deveni „un alt instrument prin care corporaţiile să manipuleze şi să exploateze”?
Perplexity a declarat că nu va fi intimidată şi că „luptă pentru drepturile utilizatorilor”, amintind public că şi Amazon a fost cândva un startup care s-a luptat cu giganţii pieţei pentru a oferi o alegere mai bună consumatorilor.