Business Hi-Tech

Războiul cartelelor sim gratuite dintre Orange şi Vodafone: cine oferă mai mult şi care e miza?

Războiul cartelelor sim gratuite dintre Orange şi Vodafone: cine oferă mai mult şi care e miza?

Autor: Adrian Seceleanu

15.01.2013, 20:23 14070

Miza campaniilor cu cartele sim gratuite trimise acasă fără costuri după o comandă online, în care s-au implicat cei mai mari jucători de pe piaţa locală de telefonie mobilă - Orange şi Vodafone - o reprezintă extinderea bazei de clienţi şi atragerea de utilizatori noi, campaniile de gratuităţi având în spate o doză calculată de risc şi minuţioase scenarii de business.

Miza oferirii acestor cartele sim este una destul de simplă: operatorii speră că odată ce utilizatorii au făcut efortul de a iniţia o comandă şi de a îşi oferi datele personale, atunci când vor primi produsul gratis nu îl vor folosi doar până vor epuiza minutele sau sms-urile gratis ci le vor păstra şi ulterior.

Scenariul optimist al operatorilor? Clienţii primesc cartela, epuizează resursele gratuite şi apoi decid să păstreze numărul şi să cumpere regulat credit.

Care este poate cel mai optimist scenariu la care se gândesc operatorii pentru acest "mecanism"? Probabil este vorba de situaţia în care o familie nemulţumită de furnizorul actual îşi comandă cartelele gratuite de la operatorul rival pe care apoi nu doar că le foloseşte regulat cumpărând credit ci trece şi la cartele la abonamente.

Orange nu a oferit până acum niciodată detalii despre rezultatele campaniei iniţiate din anul 2009 însă câtă vreme aceasta a rămas activă pentru o asemenea perioadă lungă de timp este de presupus că aceasta s-a dovedit a fi eficientă.

Campaniile cu cartele sim gratuite din România sunt dezvoltate încă la un nivel primar, fără ca operatorii să ţintească prin aceste acţiuni anumite nişe sau pentru a promova în mod specific anumite oferte, în condiţiile în care odată ce se vede în posesia sim-ului utilizatorul poate suna orice alt număr din reţea.

Pe alte pieţe internaţionale campaniile cu sim-uri gratuite au fost mai sofisticate - ele însoţind spre exemplu lansarea unor noi planuri tarifare sau oferind apeluri şi mesaje gratuite doar între anumite grupuri de clienţi.

Comparaţia între ofertele gratis - noul venit oferă mai mult

Vodafone, care abia a demarat oferta de a le oferi clienţilor care solicită acest lucru o cartelă sim gratis, oferă mai multe servicii telecom fără costuri faţă de Orange, companie care a inaugurat acest tip de oferte în urmă cu patru ani.

Astfel, Vodafone oferă 100 de minute în reţea, valabile 30 de zile de la activare, plus o perioadă de activare a cartelei de 12 luni. De asemenea, cartela Vodafone are 4 luni de activitate şi 10 luni perioadă de graţie.

Pe de altă parte, Orange oferă 10 minute şi 10 SMS-uri în reţea valabile 30 de zile de la activare, care trebuie realizată în cel mult trei luni de zile. Perioada de activitate a cartelei SIM este de 60 de zile, iar cea de graţie este de 30 de zile.

Perioada activă a cartelelor este perioada în care clienţii pot consuma creditul de pe cartelă. Perioada de graţie este perioada în care clientul poate doar să sune la numere gratuite şi să fie apelat. Dacă un client nu mai încarcă o cartelă aflată în perioada de graţie, aceasta devine inutilizabilă la expirarea perioadei respective.

Care este deci impactul acestor cartele gratuite în baza de clienţi a operatorilor?

O cartelă primită gratis de un client Orange, activată doar pentru minutele şi SMS-urile gratis, va expira după 90 de zile (perioada de activitate după cea de graţie). În aceste 90 de zile, cartela va putea fi raportată de companie ca fiind utilizată. În cazul Vodafone, o cartelă primită gratis, activată doar pentru minutele şi SMS-urile gratis, va expira după 14 luni.

Comenzile online - doar vârful aisbergului. Cartelele s-au împărţit şi la colţ de stradă

Campaniile menţionate ale Orange şi Vodafone sunt, desigur, doar partea vizibilă a acestor eforturi ale operatorilor de a câştiga clienţi, toţi marii jucători de pe piaţă folosind de-a lungul timpului şi alte metode de a oferi cartele - de la oferirea lor în anumite locuri publice către anumite categorii vizate de clienţi până la trimiterea lor prin poştă, fără ca utilizatorul să fi solicitat acest lucru.

De asemenea, o altă metodă de a oferi gratis cartele cu număr este aceea de a le distribui clienţilor care cumpără credit pentru cartele de minim 5 euro.

Câte cartele sim gratis sunt distribuite într-un an în România? Nu există o asemenea statistică publică, dar de-a lungul anilor pe piaţă s-au vehiculat cifre de ordinul sutelor de mii de bucăţi pe an.

Un indiciu vine totuşi din rapoartele arbitrului telecom, care arată că din numărul total de cartele raportat de operatori (25,4 milioane în iunie 2012), circa 2,7 milioane nu fuseseră utilizate în ultimele luni pentru apeluri sau SMS-uri, un număr important dintre acestea putând fi reprezentat de cartelele oferite fără cost de operatori şi abandonate ulterior de clienţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO