Business Hi-Tech

Războiul toamnei în telecom: drepturile de difuzare din 2011 pentru Liga I de fotbal

Războiul toamnei în telecom: drepturile de difuzare din 2011 pentru Liga I de fotbal

Autor: Adrian Seceleanu

08.09.2010, 23:58 329

Drepturile de difuzare pentru meciurile de fotbal disputate înLiga I a României începând cu sezonul 2011/2012 vor deveni, cel maiprobabil, subiectul unui război între RCS&RDS şi Romtelecom,una dintre mizele disputei cu o valoare de zeci de milioane de eurofiind cine va fi în câţiva ani numărul unu pe piaţa locală deservicii TV.
Liga Profesionistă de Fotbal urmează să organizeze o licitaţiepentru aceste drepturi, în condiţiile în care acesta este ultimulsezon în care competiţia este difuzată de consorţiul RCS&RDS /Antena 1.

Tensiunea care înconjoară lupta pentru aceste drepturi de difuzare- văzute a fi esenţiale în lupta pentru noi clienţi pe piaţa localăTV, a crescut odată cu lansarea de către Romtelecom la jumătateaacestui an a unui canal propriu de sport. Compania a preluatpersonal şi echipamente de la Boom TV şi a recrutat şi alţi oamenide pe piaţă pentru a lansa platforma Dolce Sport. De la anunţullansării Dolce Sport, Romtelecom a anunţat în permanenţă achiziţiade drepturi de difuzare pentru diferite competiţii sportive interneşi internaţionale.
Romtelecom, care a devenit în mai puţin de patru ani numărul treipe piaţa TV - cu puţin peste 900.000 de clienţi, are ca obiectiv săajungă în 2012 numărul unu pe piaţă, depăşind astfel RCS&RDS,chiar dacă grupul deţinut de orădeanul Zoltan Teszari are 2,7milioane de clienţi pe TV. Miza câştigării drepturilor pentrufotbalul intern e atât de mare încât Romtelecom discută în acestmoment diferite variante de a intra în licitaţie, iar una dintreele presupune chiar şi o asociere cu rivalii de la UPC, spun sursede pe piaţă.
"Romtelecom caută diferite formule, iar discuţii s-au purtat şi cuUPC", potrivit datelor de pe piaţă. Oficialii UPC nu au răspunspână la închiderea ediţiei întrebărilor ZF pe această temă, în timpce oficialii Romte­lecom spun că discuţia ar fi prematură:"Aşteptăm să vedem care sunt condiţiile de participare la licitaţieşi abia apoi vom evalua oportunitatea de a lua parte laaceasta".

Un meci de top, precum Steaua-Dinamo, adună în faţa televizoarelorîntre 2 şi 2,5 milioane de români şi generează în prezent venituridin publicitate de aproximativ 50.000 de euro. RCS&RDS şiAntena 1 plătesc 34 mil. euro pe sezon pentru a difuza campionatulintern.
Pentru difuzarea Cham­pions League se plătesc 15 mil. euro pe sezon- aproximativ
0,5 mil. euro pe meci, iar pentru Europa League se plătesc circa 5mil. euro pe sezon. Pentru difuzarea campionatul Angliei în Româniase plătesc peste 4 mil. euro pe sezon.
Cum Romtelecom a început să înregistreze rate de creştere din ce înce mai mici pe TV, pe fondul maturizării pieţei, compania va marşaîn războiul cu RCS pentru a putea pretinde primul loc pe TV, acomentat pentru ZF un manager de pe piaţa locală telecominformaţiile privind un posibil acord cu UPC. "Părerea mea este căRomtelecom va lupta pentru a câştiga singur drepturile de difuzare.Se pare că au undă verde de la Deutsche Telekom în acest demers. Nucred că Romtelecom are vreun interes să liciteze împreună cu UPC",a spus el.
Un alt manager cu experienţă pe piaţa TV a estimat pentru ZF că nuexistă dubii în privinţa interesului Romtelecom pentru meciurile defotbal din liga internă, dar un acord cu UPC e improbabil."Deţinerea drepturilor de difuzare de către doi operatori TV cuplată nu are sens. (…) Difuzarea meciurilor de fotbal din ligainternă a României pe două platforme nu ar avea un impact atât deputernic precum difuzarea pe o singură platformă, alta decâtRCS&RDS. Acesta ar putea fi singurul scenariu în care ar existaun impact asupra bazei de clienţi a RCS&RDS", a spus el. "Dacădoi operatori ar achiziţiona drepturile de difuzare, atunci pepiaţă vor exista două concepte de marketing, iar consumatorii vorfi în confuzie."

AFACERI DE LA ZERO