Business Hi-Tech

Revoluţie în administraţie: Instituţiile vor identifica cetăţenii prin apeluri video de la distanţă

Revoluţie în administraţie: Instituţiile vor...

Autor: Alexandra Cepăreanu

28.10.2020, 13:18 300

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a publicat proiectul de Hotărâre de Guvern privind procedura de identificare a persoanelor la distanţă utilizând mijloace video, se arată în proiectul de HG, adoptat de guvernul României, ce va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării. Proiectul se află în dezbatere publică pentru următoarele zece zile. 

„Pentru verificarea identităţii persoanei la distanţă prin mijloace video se utilizează atât documentele de identitate, a căror imagine este capturată prin mijlocul video cât şi  date sau informaţii obţinute din surse credibile şi independente, pe bază de acorduri, parteneriate încheiate între instituţii şi furnizori de servicii de identificare, spre exemplu: bazele de date ale Direcţiei Generale de Evidenţă a Persoanelor, Inspectoratului General pentru Imigrări sau ale oricăror autorităţi publice, baze de date private care conţin informaţii de la autorităţi publice, rapoarte de audit, documente fiscale, extrase de cont.”

Procesul de identificare de la distanţă îşi propune să contribuie la creşterea economică, prin reducerea cheltuielilor şi economiile de timp ale companiilor private şi instituţiilor publice, siguranţa sanitară, prin faptul că păstrează distanţarea socială în procesul de identificare a persoanei şi la creşterea utilizării serviciilor online şi a serviciilor de încredere – simplificarea procesului de autentificare, fără a mai fi nevoie de deplasarea persoanei la ghişeu în vederea identificării fizice, va fi un stimulent pentru accelerarea procesului de digitalizare în administraţia publică şi în mediul privat, potrivit informaţiilor publicate pe pagina de Facebook a ADR.

Potrivit HG, procesul de identificare la distanţă poate fi realizat doar de personal cu pregătire specifică, iar identificarea trebuie efectuată într-o locaţie cu acces restricţionat, care să asigure securitatea şi integritatea informaţiilor colectate, arată sursa citată.

„Persoanele care au atribuţii şi responsabilităţi în procesul de identificare la distanţă  utilizând mijloace video vor avea o pregătire periodică în domeniul fraudei şi contrafacerii de documente de identificare, spălării banilor şi finanţării terorismului.” De asemenea, atribuţiile şi responsabilităţiile personalului care realizează identificare la distanţă utilizând mijloace video trebuie să fie specificate în fişa postului.

De asemenea, persoanele ce trebuie să fie identificate trebuie să îşi dea acordul pentru ca procesul de identificare să poată continua, precum şi acordul cu privire la realizarea de fotografii şi sau captură de imagini.

Iar înainte de utilizarea unei proceduri de identificare la distanţă prin mijloace video, furnizorul de servicii de identificare va trebui să realizeze o analiză de risc care să acopere riscurile legate de prezentarea documentelor de identitate falsificate, a canalelor de comunicare, precum şi riscurile privind conservarea incorectă a probelor.

„Furnizorii de servicii de identificare prin mijloace video au obligaţia de a implementa măsuri de securitate informatică, de a monitoriza continuu şi de a evalua anual riscurile operaţionale generate de utilizarea sistemelor informatice prin intermediul cărora se realizează identificarea persoanei la distanţă.”

De asemenea, înregistrările audio-video şi documentele în format electronic, aferente procesului de identificare prin mijloace video, vor fi arhivate conform legislaţiei naţionale privind arhivarea electronică.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO