Business Hi-Tech

AI Revolution in Corporate Training: Personalizing Paths and Enhancing Performance. Cum aducem inteligenţa artificială în companii: organizaţiile trebuie să integreze treptat AI în activitatea oamenilor lor şi să experimenteze noile tehnologii cu angajaţii care deja le testează

Autor: Alexandra Cepăreanu

02.10.2024, 00:07 249

„În momentul de faţă, folosim generative AI pentru a ne creşte productivitatea, să fim mai rapizi şi să scăpăm de anumite sarcini, pentru a fi mai productivi. În trei-patru-cinci ani AI va schimba produsele şi modul de percepţie ale unui business în sine. Trebuie să înţelegem că suntem în această schimbare, revoluţie în care AI este inclusă în rădăcină deocamdată, dar ea trebuie să crească“ „Pentru noi, la fel ca pentru mulţi, inteligenţa artificială este un subiect care va rămâne relevant mult timp. Suntem interesaţi să o folosim pentru a ne face procesele mai eficiente, dar şi pentru a ne ajuta în activităţile zilnice“ „Inteligenţa artificială are un potenţial imens şi poate aduce beneficii atât pentru corporaţii, cât şi pentru afaceri mici“.

Adoptarea tehnologiilor noi în cadrul companiilor trebuie să se facă prin testare şi experimentare, iar angajaţii early adopters joacă un rol important în acest proces, pentru că pot facilita tranziţia şi pot ajuta la identificarea provocărilor şi la oferirea de soluţii inovatoare, au spus speakerii prezenţi în cadrul evenimentului „AI Revolution in Corporate Training: Personalizing Paths and Enhancing Performance“ organizat de La French Tech Bucharest la care Ziarul Financiar a fost partener media. Sponsorii evenimentului au fost BRD, Brinel, Carrefour, EY, Groupama, How to Web, Leroy-Merlin, Michelin, Universitatea Româno – Americană, Société Générale Global Solution Centre (SG GSC), Mirro, Zitec.

„Când oamenii sunt rezistenţi la schimbare, trebuie să faci o adopţie mai mică, la scară redusă şi să testezi, să experimentezi cu ajutorul celor care au adoptat tehnologia timpuriu şi apoi să scalezi în organizaţie. Deci avem nevoie de aceşti early adopters pentru a ne ajuta să transmitem mesajul companiei spre toţi angajaţii“, a spus Mihaela Cutui, public cloud & development director, Brinel.

Grégoire Vigroux, president, La French Tech Bucharest, a deschis evenimentul spunând că în viaţa personală mulţi oameni vorbesc şi folosesc inteligenţa artificială, şi este nevoie să se discute mai mult şi despre cum poate fi AI folosită în mediul de business şi în cadrul companiilor. La French Tech Bucharest a organizat în patru zile două conferinţe: AI Revolution in Corporate Training: Personalizing Paths and Enhancing Performance (pe 30 septembrie) şi French Tech – Romanian Touch (pe 26 septembrie).

„A fost o provocare să organizăm două conferinţe în patru zile, însă a fost o pro­vocare reuşită“, au spus Grégoire Vigroux, president La French Tech Bucharest, şi Ralph Parisot, head of development în cadrul La French Tech Bucharest.

Şi James Fernando, regulatory reporting director, SG GSC, a spus în cadrul evenimentului că este esenţial ca organizaţiile să creeze un mediu în care riscurile să fie acceptate, iar învăţarea din eşecuri să devină o parte integrantă a culturii organizaţionale.

„Unul dintre lucrurile pe care ne concentrăm este să-i ajutăm pe angajaţi să se obişnuiască şi să se simtă confortabil cu schimbarea şi cu experimentarea şi să fie capabili să se joace cu tehnologia AI. O altă zonă pe care ne concentrăm este cea de a face oamenii să se simtă confortabil cu noţiunea de eşec. Singurul mod prin care poţi inova este să eşuezi.“

„Ideea este să-i facem pe oameni să se simtă confortabil cu eşecul, dar şi să înveţe din eşec“, a spus James Fernando.

Ideea a fost susţinută şi de Gabriela Stănică, chief information officer, Carrefour, care a spus că primul pas pe care ar trebui să îl facă antreprenorii este să îi ajute pe angajaţi să creadă în AI şi în beneficiile pe care tehnologia le poate aduce.

„În primul rând, trebuie să-ţi faci angajaţii să creadă în AI. Iar înainte de a pregăti angajaţii, trebuie să înţelegi tu ca şi companie problema pe care încerci să o rezolvi şi cum poţi să o rezolvi. Este un subiect dificil, pregătirea angajaţilor în AI, şi cred că teoria nu funcţionează. Trebuie să înveţi angajaţii să folosească tehnologia care are AI în spate şi trebuie să înţeleagă beneficiile din spatele acesteia“, a spus Gabriela Stănică.

Radu Săndulescu, Data Analytics & AI Services Director, Zitec-Mirro, a explicat că Zitec a oferit şi oferă angajaţilor să exploreze noile tehnologii şi să le folosească pentru a fi mai productivi şi mai rapizi.

„În Zitec permitem angajaţilor să exploreze noile tehnologii AI şi să le folosească şi să le adapteze pentru a-i ajuta să fie mai rapozi, să inoveze şi să ne facă tot procesul de livrare mai uşor şi mai rapid. Toţi angajaţii noştri au posibilitatea de a folosi AI. Şi avem o mulţime de training-uri cu angajaţii noştri despre AI, despre cum o pot folosi şi despre ce este nou şi participăm la o mulţime de conferinţe de profil“, a punctat Radu Săndulescu.

Andreea Nistor, Executive Director, AVE Roumanie, a vorbit în cadrul evenimentului despre faptul că inteligenţa artificială poate contribui la îmunătăţirea educaţiei, ceea ce poate avea un impact pozitiv asupra viitorilor candidaţi de pe piaţa muncii.

„Noi avem un program de educaţie, de fapt o platformă care are în spate AI. Cum răspunde întrebării noastre privind angajabilitatea? În primul rând, vreau să vă gândiţi că 42% dintre tinerii din România sunt analfabeţi funcţional, ceea ce înseamnă că nu pot să citească, să scrie sau să înţeleagă ceea ce citesc. Unii angajatori au avut de-a face cu tineri care se prezintă la muncă şi care nici măcar nu pot înţelege ce scrie pe contractul lor de muncă, dar totuşi îl semnează. Inteligenţa artificială este aici pentru noi toţi, pentru a îmbunătăţi educaţia, calitatea vieţii, pentru a ne ajuta să inversăm schimbările climatice şi multe altele“, a menţionat Andreea Nistor.

 

Mihaela Cutui, public cloud & development director, Brinel

► Atunci când vorbim despre AI, unul dintre factorii importanţi este reprezentat de sursă, de datele brute, datele pe care aceste modele au fost antrenate. Şi trebuie să am întotdeauna o gândire critică pe care să o aplic la orice rezultat obţin şi să înţeleg dacă acel rezultat este cu adevărat realitatea sau dacă este o halucinaţie simulată a modelului respectiv.

► Când oamenii sunt rezistenţi la schimbare, trebuie să facem o adopţie mai mică, o dovadă a conceptului şi să facem teste cu ajutorul celor care au adoptat tehnologia timpuriu şi apoi să scalăm în organizaţie.

► Suntem într-un punct în care nu ştim ce va fi peste cinci ani. Deci cred că trebuie să păstrăm o minte deschisă, să evaluăm continuu noile tehnologii, modelele AI sau orice altceva decidem să adoptăm. De asemenea, trebuie să renunţăm din când în când la lucruri care nu-şi mai servesc scopul.

 

James Fernando, regulatory reporting director, SG GSC

► Unul dintre lucrurile pe care ne concentrăm este să-i facem pe angajaţi să se obişnuiască şi să se simtă confortabil cu schimbarea şi, în special, să fie confortabili cu experimentarea, să fie capabili să se joace cu tehnologia AI sau să o folosească în viaţa lor zilnică.

► Cealalaltă zonă pe care ne concentrăm este cea de a face oamenii să se simtă confortabil cu noţiunea de eşec. Singurul mod prin care poţi inova este să eşuezi. Deci ideea este să-i facem pe oameni să înveţe să se simtă confortabil cu eşecul, dar şi să poată învăţa din eşec. De fapt, învaţă rapid din modul în care eşuezi şi poţi să redai asta în modul în care experimentezi, în modul în care testezi noi tehnologii, cum ar fi inteligenţa artificială.

 

Andreea Nistor, executive director, AVE Roumanie

► Inteligenţa artificială este aici pentru noi toţi, pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii noastre ca societate. Spre exemplu, avem speranţe şi aşteptări că AI o să îmbunătăţească speranţa de viaţă şi o să ne ajute să inversăm schimbările climatice şi multe altele.

► Noi folosim AI în zona de educaţie şi am creat o platformă – Alfabetar se numeşte – pentru a evalua abilităţile de scriere şi citire ale elevilor, având în vedere că 42% dintre tinerii din România sunt analfabeţi funcţional. Unii angajatori cu siguranţă s-au lovit de asta şi au avut de-a face cu tineri care se prezintă la muncă şi care nici măcar nu pot înţelege ce scrie pe contractul lor de muncă, dar totuşi îl semnează.

► Intenţionăm să extindem acest proiect. În prezent avem 2000 de profesori care folosesc platforma. Cred că educaţia este o prioritate critică şi cred că tehnologia este singura care ne poate ajuta să o rezolvăm.

 

Radu Săndulescu, data analytics & AI services director, Zitec-Mirro

► AI ul este aici să rămână şi nu va rămâne sub această formă pe care o cunoaştem acum, ea se va dezolta, se va schimba. Nu ştiu cum se va transforma IA în 10 sau 20 de ani. Dar proiecţia este că această inteligenţă artificială va fi aici pentru a ne ajuta. Din nou, unora le este frică de acest lucru şi trebuie să găsim mijloacele potrivite pentru a le explica beneficiile acestei tehnologii.

► În Zitec permitem angajaţilor să exploreze noile tehnologii AI şi să le folosească şi să le adapteze pentru a-i ajuta să fie mai rapizi, să inoveze şi să ne facă tot procesul de livrare mai uşor şi mai rapid. Toţi angajaţii noştri au posibilitatea de a folosi AI.

► Şi avem o mulţime de traininguri cu angajaţii noştri despre AI, despre cum o pot folosi şi despre ce este nou şi participăm la o mulţime de conferinţe de profil.

 

Gabriela Stănică, chief information officer, Carrefour

► În primul rând, trebuie să-ţi faci angajaţii să creadă în AI. Iar înainte de a pregăti angajaţii, trebuie să înţelegi tu ca şi companie problema pe care încerci să o rezolvi şi cum poţi să o rezolvi. Este un subiect dificil, pregătirea angajaţilor în AI, şi cred că teoria nu funcţionează. Trebuie să înveţi angajaţii să folosească tehnologia care are AI în spate şi trebuie să înţeleagă beneficiile din spatele acesteia.

► Nu suntem o companie de tehnologie, dar nu putem rămâne „orbi“. Şi trebuie să înţelegem şi trebuie să testăm şi să învăţăm. Cred că riscul este că dacă nu o facem noi, o vor face alţii. Deci, în Carrefour, inovăm şi testăm o mulţime de lucruri. Spre exemplu, avem inteligenţă artificială în magazinele noastre.

► Iar pentru a implementa inteligenţa artificială ai nevoie de infrastructura potrivită.

 

Mădălin Ionescu, data scientist, Brinel, iQanto

► Inteligenţa artificială generativă (gen AI) şi inteligenţa artificială - AI sunt în acest moment două cuvinte la modă care apar peste tot. Iar oamenii cred că Gen AI şi AI sunt două lucruri diferite. În realitate însă le folosim adesea împreună pentru a crea aplicaţii mai complexe, mai captivante şi mai adaptabile.

 

Rareş Buzatu, data scientist, Brinel, iQanto

► AI ne poate ajuta cu procesarea documentelor, ceea ce duce la reducerea timpului şi a costurilor. Spre exemplu, cum ar fi să avem o modalitate automată de a analiza şi a rezuma CV-urile candidaţilor şi apoi să trimită către HR doar pe cele mai potrivite? 

 

Lucian Botea, VP, Romanian-American University

► Considerăm că putem crea o punte mai solidă între educaţie şi tehnologie şi sperăm că generaţiile viitoare vor avea mai multe cunoştinţe decât noi despre noile tehnologii şi vor avea mai multă determinare în utilizarea acestora.

 

Gianina Costin, head of HR CO, SG GSC

► Încurajăm pe toată lumea să experimenteze cel puţin în viaţa privată inteligenţa artificială. Noi lucrăm la recalificarea şi perfecţionarea colegilor noştri pentru a putea, la momentul potrivit, să folosească AI în activitatea lor zilnică.

 

Marius Antonie, head of AI, EY România

► În prezent lumea foloseşte GenAI pentru generare de content, indiferent de ce este - text, video, audio sau absolut orice. Dar pasul cel mai important cu care cred că genAI şi inteligenţa artificială vor contribui este partea de schimbare de business, care probabil în prezent este foarte puţin percepută.

 

Monica Zara, partner & head of conference, How to Web

► AI influenţează modul în care privim marketingul, codarea şi cum ne construim strategia pentru a creşte experienţa clienţilor noştri. Acesta este unul dintre subiectele pentru care am invitat în cadrul How to Web experţi şi pe cei care dezvoltă sistemele din spate, pentru a ne răspunde la întrebarea „cum putem implementa şi folosi aceste lucruri pentru afacerile şi companiile noastre“.