Business Hi-Tech

Rivalii Google îi cer UE să ia măsuri împotriva motorului de căutare

AFP Foto

AFP Foto

Autor: Andreea Anghel

22.03.2013, 00:05 580

Google, operatorul celui mai utilizat motor de căutare online, este acuzat de practici anticoncurenţiale, relatează Reuters.

Un număr de 11 companii printre care şi Microsoft acuză Google de folosirea poziţiei dominante pe piaţa europeană pentru a bloca accesul altor competitori. Google deţine peste 80% din piaţa europeană a motoarelor de căutare. 

Potrivit acuzaţiilor, Google ar fi încălcat principiile concurenţei prin favorizarea propriilor servicii în defavoarea rivalilor, prin preluarea de comentarii despre restaurante şi destinaţii turistice de pe site-uri concurente fără a cere permisiunea lor şi prin resticţionarea publicitarilor de a difuza reclame pe alte site-uri. 

Comisia Europeană analizează acum propunerile făcute de Google în ianuarie cu scopul de a încheia o investigaţie care dureză de doi ani şi pentru a evita plata unei amenzi care putea ajunge la 5 miliarde de dolari - 10% din veniturile Google pe 2012.

Printre companiile care acuză Google se numără site-ul britanic de comparare de preţuri Foundem, site-urile de călătorii Expedia şi Trip­advisor şi două companii de hărţi on-line.

Potrivit unor surse apropiate situaţiei, Google, ca parte a înţelegerii pe care a făcut-o cu reglementatorii europeni în ianuarie, ar fi trebuit să îşi eticheteze propriile servicii în cadrul rezultatelor unei căutări pe internet pentru a le diferenţia de serviciile rivalilor şi astfel să impună mai puţine restricţii pentru publicitari. Google însă nu a respectat promisiunea făcută în ianuarie.

„Având în vedere că Google a profitat de întrârzierea pe care a generat-o în extinderea competiţiei şi s-a folosit de practicile anticoncurenţiale, vom face presiuni asupra Comi­siei să emită  declaraţia de obiecţii“, au declarat reprezentanţii celor 11 companii citate de Reuters.

Declaraţia de obiecţii  este un document prin care autoritatea în domeniul concurenţei stipulează problemele pe care compania trebuie să le rezolve. Emiterea declaraţiei poate rezulta într-o amendă substanţială sau poate constitui un ordin de încetare a practicilor anticoncurenţiale.

Comisia federală de comerţ a SUA a încheiat în ianuarie propria investigaţie asupra practicilor de business ale Google fără a amenda compania, decizia fiind considerată o mare victorie pentru motorul de căutare.

Google trebuie să mai plătească o amendă de 7 milioane de dolari pentru că timp de trei ani, începând din 2007, a colectat în mod incorect „date personale confidenţiale“, precum adrese de e-mail, mesaje text, parole şi istoricul navigării pe internet de pe reţele Wi-Fi nesecurizate pentru a le folosi la produsul Street View, potrivit Bloomberg.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO