Business Hi-Tech

Romanii nu vor orice fel de telefon mobil in buzunar

06.04.2006, 00:00 23

Surprinzator pentru o piata sensibila la pret, cum este considerata Romania, tendinta remarcata anul trecut a fost aceea ca utilizatorii nu prefera telefoanele low-end, ci cele care fac parte din gama mijlocie si de top.

Marii distribuitori din piata au cazut de acord asupra faptului ca telefoanele mai sofisticate au fost cel mai bine vandute modele pe piata, anul trecut. "Romanii sunt in general clienti fideli ai anumitor marci de telefoane mobile si sunt destul de pretentiosi in ceea ce priveste aspectul telefonului mobil pe care il achizitioneaza", a spus pentru ZF Sorin Stoica, presedintele grupului Dasimpex, unul din jucatorii de pe piata distribuitorilor de echipamente si accesorii GSM.

Pe piata telefoanelor mobile exista mai multe categorii de cumparatori. Exista utilizatorii fideli unui anumit tip de telefon, mai sunt cumparatorii tineri, in permanenta deschisi la nou, acestia preferand in general telefoanele la moda. Din punctul de vedere al puterii financiare, exista doua categorii de clienti: cei cu posibilitati mai reduse, care isi achizitioneaza terminale cu functii de baza si mai ieftine, si clientii care cauta ultimele aparitii in materie de telefoane de business.

Important pentru acestia este ca telefonul mobil sa dispuna de functiile de care au nevoie, terminalul putand fi utilizat pentru business, ca gadget sau ca accesoriu de moda, a spus Aris Karoussos, director general al lantului de distributie Germanos Romania.

"De remarcat este faptul ca in Romania au crescut foarte mult vanzarile de telefoane mobile cu optiuni de tipul camera de filmat, aparat de fotografiat, radio, player de muzica si acces la Internet", sustine Stoica. "Cu alte cuvinte, anul trecut a fost dedicat telefoanelor la moda, comparativ cu alti ani in care cumparatorii erau interesati de terminalele de business."

Principalul plan al marilor distribuitori de telefoane mobile din Romania pentru anul acesta este extinderea la nivel teritorial prin marirea lantului de magazine, dar si consolidarea de brand.

"Vrem sa aducem imbunatatiri magazinelor deja existente, printr-o campanie de occidentalizare a spatiilor in care ne defasuram activitatea", spune Sorin Stoica, presedintele grupului Dasimpex. Grupul detinut in totalitate de Stoica si sotia sa este format din trei companii: Dasimpex cu 41 de magazine, partener Orange, Lexor care are 11 magazine si este partener Connex - Vodafone si Dasino&IT, cu 2 magazine, partener Zapp. Pentru a extinde rapid reteaua de magazine, grupul Dasimpex vrea sa atraga anul acesta un fond de investitii strain, cu care se afla deja in discutii avansate pentru a atrage o infuzie de capital de cateva milioane de euro. "Este vorba de cateva milioane de euro, dar mai putin de 10 milioane", a spus anterior Sorin Stoica. Astfel, daca in prezent Dasimpex are 54 de magazine, compania vrea ca dupa atragerea investitiei din partea fondului sa-si creasca reteaua la 350 de magazine pana in 2009. Extinderea retelei se va face prin doua modalitati. In primul rand, prin achizitionarea de retele mai mici de magazine (care vor constitui 70% din totalul noilor magazine ale retelei Dasimpex), banii provenind din investitia noului actionar, dar si prin deschiderea de magazine noi cu fonduri apartinand Dasimpex, a mai spus presedintele companiei. "Ca si concept de business, intentionam sa trecem de la afacerea de tip dealership la cea de tip retail si la consolidarea brandurilor proprii", a afirmat Stoica. Compania Dasimpex a raportat pentru anul trecut o cifra de afaceri de 14 milioane de euro, iar Lexor de 4 milioane de euro. Grupul detine aproximativ 7% din piata locala de distributie GSM, care este dominata de competitorii Germanos si EuroGSM.

Strategia Germanos nu se schimba dramatic fata de ultimii ani, fiind bazata pe obiectivul de extindere a numarului de magazine, dar si pe optimizarea portofoliului de telefoane mobile oferite clientilor, a spus pentru ZF Aris Karoussos, director general al lantului Germanos Romania. Detaliile ascund insa obiective ambitioase: dublarea numarului de magazine pana in 2007 si modificarea conceptului comercial al magazinelor, care se va concretiza in schimbari ale magazinelor din punctul de vedere al culorilor, al mobilierului, dar si al felului in care oamenii pot circula in interior si interactiona cu produsele expuse. Vechile culori ale companiei (rosu si albastru) vor fi pastrate doar in componenta siglei, in timp ce in interiorul magazinelor va fi aplicata o combinatie multicolora, incluzand portocaliu, galben si turcoaz, fiecare culoare urmand sa fie asociata cu o anumita categorie de produse.

Germanos are acum 103 magazine care ofera servicii ale operatorilor Connex - Voda-fone si Cosmote, acoperind 79% din populatia urbana si ofera servicii complete in domeniul GSM, de la terminale si servicii de telefonie la accesorii pentru telefoane si service.

Germanos a obtinut venituri de 97,9 milioane de euro anul trecut in Romania, ceea ce reprezinta o crestere de peste 59% fata de anul anterior. Profitul net s-a ridicat la valoarea de 4,9 milioane de euro.

EuroGSM, care a avut in 2005 o cifra de afaceri de 122 de milioane de euro, are acum 111 puncte de vanzare in tara si detine circa 20% din piata operatorului de telefonie mobila Orange - peste un milion de clienti. Compania detine o cota de 15 % din piata de vanzari GSM din Romania si urmareste ca prin extindere sa creasca aceasta pondere. De altfel, compania a anuntat recent achizitionarea unei retele de 23 de magazine din sud-vestul tarii, Digital GSM.

"In prezent rata de penetrare a telefoniei mobile in Romania este de aproximativ 60-65%. Inca trei-patru ani de acum incolo este loc pentru dezvoltarea acestui segment", a explicat recent strategia Silvia Fodor, unul dintre fondatorii companiei, celalalt fiind omul de afaceri Zsolt Fodor.

Compania s-a diferentiat de restul distribuitorilor de telefoane mobile prin faptul ca anul trecut a deschis primul depozit de celulare si accesorii GSM din Romania, Mobile Distribution, cu 10 depozite regionale, care a presupus o investitie de aproximativ 8 milioane de euro. EuroGSM vrea sa deschida anul acesta alte doua astfel de puncte de lucru. "Locatiile nu sunt inca stabilite, insa ideea este sa avem acoperire teritoriala de 100%, pentru a maximiza viteza de aprovizionare a clientilor", a precizat Silvia Fodor.

Pe piata GSM activeaza si grupul CG&GC, furnizor de echipamente si solutii IT&C si servicii de consultanta si finantare, prin intermediul companiei On Line Media, care ofera telefoane mobile si servicii Connex - Vodafone si care detine o cota de 6,9% din aceasta piata, fiind pe locul al treilea in topul dealerilor operatorului, dupa Germanos si Arsis.

Planurile companiei includ extinderea la nivel teritorial, dar si imbogatirea portofoliului de telefoane oferite. Pentru a-si consolida pozitia pe piata, CG&GC vrea sa adopte anul acesta o strategie de marketing agresiva, insistand pe unul sau cel mult doua modele de telefoane mobile, alese in functie de tendintele pietei, a spus pentru ZF Florin Iancu, director in cadrul departamentului de comunicatii al companiei. In vizor sunt de asemenea si alte cinci noi puncte de desfacere GSM, in marile centre comerciale din tara.

Actionarii CG&GC, Cornel si Claudia Giurgea, controleaza impreuna 81% din actiuni, o persoana fizica din Canada detine 10%, in timp ce restul actiunilor se afla in proprietatea managementului de top (directori de divizii).

Tot anul acesta, CG&GC ar urma sa se listeze la Bursa, insa compania va lua in considerare si varianta atragerii unui investitor strategic, conform declaratiilor anterioare ale presedintelui companiei, Cornel Giurgea. Pe termen foarte scurt, grupul nu are nevoie de finantare, intrucat a atras un credit in valoare de 460.000 de euro de la banca Unicredit, a spus Giurgea. "Este suficient pentru urmatoarele sase luni. Dupa aceea vom studia posibilitatea de a atrage surse de finantare din piata de capital, dar nu excludem nici varianta cooptarii unui investitor strategic."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO