Business Hi-Tech

Sarbatorile de iarna, perioada de boom pentru IT&C-ul mondial

16.12.2005, 10:41 20

Producatorii si distribuitorii de gadget-uri si echipamente electronice au invatat din experienta anilor trecuti ca sarbatorile de iarna vin cu o adevarata explozie a vanzarilor. Astfel, piata s-a "inarmat pana in dinti" pentru a face fata valului, scrie presa internationala.

Cele mai cautate cadouri, cel putin anul acesta, vor fi cele de pe piata IT&C, spun analistii. Astfel, televizoarele cu ecran plat, playerele portabile de muzica digitala, camerele foto digitale, telefoanele mobile sau alte echipamente de comunicare si computerele portabile se numara printre preferintele utilizatorilor, scrie Financial Times.

Pentru cumparatori este o adevarata placere sa hoinareasca prin magazinele cu cadouri si sa puna la incercare nivelul de cunostinte tehnice al agentilor de vanzari din magazine, oricand gata sa explice sau sa dea un sfat in legatura cu un anumit produs.

Insa, pentru clienti, alegerea gadgetului cel mai potrivit pentru a deveni cadoul ideal este o munca destul de dificila, in primul rand din cauza ofertei atat de bogate pe piata, dar si a bugetelor care trebuie sa se "dilate" serios pentru a cuprinde unele din cele mai noi aparitii de pe piata IT&C.

Televizoarele traditionale nu mai sunt de ceva vreme o atractie pentru living, design-ul si tehnologia pe care functioneaza fiind de-a dreptul demodate, astfel ca locul lor a fost luat de televizoarele cu ecran plat, scrie Financial Times.

In plus, pe masura ce pretul acestor echipamente a inceput sa scada tot mai mult, dar si datorita faptului ca televiziunea de inalta definitie HDTV (high definition television) este din ce in ce mai raspandita in lume, televizoarele cu ecran plat, de dimensiuni cat mai mari - un model popular este cel cu diagonala de 42 de inci (105 centimetri) - au reusit sa atraga atentia multor consumatori.

In plus, producatorii au imbunatatit foarte mult tehnologia si au redus costurile de productie, rezultatul fiind un televizor cu ecran plat de calitate, la un pret acceptabil, scrie Financial Times. O decizie dificila intervine insa si la acest capitol. Utilizatorii pot alege intre un televizor cu cristale lichide (LCD), cu plasma sau un sistem de proiectare. Acestea din urma sunt in general mai ieftine, ina nici calitatea imaginii nu este aceeasi cu cea a unui LCD sau televizor cu plasma, intrucat este proiectata pe un ecran de calitate modesta (sau chiar direct pe perete).

Destul de cautate sunt televizoarele cu cristale lichide pentru ca sunt printre cele mai subtiri de pe piata, iar din punctul de vedere al calitatii imaginilor, sunt potrivite pentru filmul urmarit in familie in living, scrie publicatia britanica. Dar totusi, LCD-urile, printre care si cele produse de Sony, Sharp sau Pioneer, sunt inca destul de scumpe, comenteaza FT.

La randul lor, televizoarele cu plasma nu sunt la fel de subtiri ca LCD-urile, insa au fost imbunatatite in ultimul timp si au o viata de functionare mai mare, comparabila chiar cu cea a LCD-urilor (aproximativ 14-15 ani de utilizare cateva ore pe zi). "Am schimbat mai multe componente hardware, dar si software pe care le utilizam in televizoarele cu plasma, fapt care va duce la scaderea preturilor si la o competitie puternica pe acest segment?", a precizat Chris Kim, vicepresedinte de marketing si vanzari al Samsung SDI, cel mai mare producator de televizoare cu plasma din lume.

Aflate printre primele echipamente pe lista de cadouri de Craciun, playerele de muzica digitala ridica o singura mare problema pentru cumparatori: este mai bun playerul cu hard disc (cu capacitate de stocare mai mare, dar mai scump) sau cel cu card de memorie flash, care este mai ieftin pentru ca presupune costuri de productie mai scazute?

Trei din patru playere cu hard disc vandute la nivel mondial sunt popularele modele iPod ale producatorului de echipamente electronice si IT Apple. Compania a lansat recent si un player ultrasubtire cu memorie flash, iPod Nano.

Printre avantajele unui player cu acest tip de memorie: poate avea dimensiuni foarte mici, iar bateria tine mai mult decat in cazul unui echipament cu hard disk. Exista pe piata si playere de dimensiunea unui cub de zahar - mobiBLU, comercializat in reteaua americana Wal-Mart, are memorie flash de 512 MB, iar acest lucru atrage utilizatorii pentru ca este foarte comod sa ia playerul peste tot (cu conditia sa nu il puna din greseala in ceasca de cafea).

Trebuie insa tinut cont si de partile negative. Un player cu memorie flash de 2 GB memoreaza aproximativ 500 de melodii, in timp ce unul cu hard disc de 20 de GB poate stoca de zece ori mai multe cantece.

Boom-ul nu se va simti insa numai in perioada sarbatorilor. Vanzarile mondiale de playere muzicale digitale vor creste cu peste 200% pana in anul 2009, relateaza presa internationala.

Practic, in trei ani, vanzarile de playere muzicale vor atinge valori de 145,4 miliarde de dolari (121 miliarde de euro), o crestere de 211% fata de cele 46,7 miliarde de dolari (39 miliarde euro) generate in 2004, conform estimarilor facute de compania de cercetare a pietei IDC.

"Cererea pentru MP3 playere portabile a explodat, pe masura ce tot mai multi consumatori se obisnuiesc cu acest nou mod de a consuma muzica", a spus un analist al IDC.

La un astfel de echipament, trebuie tinut cont in primul rand de numarul de megapixeli (unitate de masurare a numarului de puncte separate din care e compusa imaginea), insa acesta este numai unul dintre elementele care contribuie la calitatea imaginilor digitale, scrie Financial Times. Totusi, cu cat camera are mai multi megapixeli, cu atat fotografiile vor fi mai bune.

Si calitatea lentilei si functiile de procesare a imaginilor de care dispune o camera foto digitala trebuie luata in considerare. Dar daca este destinata unui "fotograf de ocazie", o camera foto SLR (single lens reflex), cu lentile interschimbabile ar fi prea mare si greu de transportat. Mai potrivita in aceasta situatie este una de tip point - and - shoot (incadrezi si fotografiezi), scrie publicatia britanica. Iar pentru cei care prefera echipamente moderne sunt indicate camerele foto digitale foarte subtiri si cu un design atragator.

O noutate o reprezinta camerele foto digitale wireless - se conecteaza fara fir la alte aparate digitale. Daca acum cativa ani acestea nici nu existau pe piata, iar anul acesta doar 2% dintre camerele digitale au scapat de fire, in 2009 acestea vor ajunge sa detina aproximativ 68% din piata, conform estimarilor analistilor companiei de cercetare IDC.

Comparativ cu telefoanele mobile cu camera foto incorporata, camerele digitale sunt pe o tendinta crescatoare in ceea ce priveste interesul consumatorilor. Motivul cresterii vanzarilor de camere digitale mai mult decat cel al celularelor cu camera este faptul ca preturile telefoanelor mobile cu camera foto incorporata au ramas cat de cat aceleasi, fara sa inregistreze fluctuatii prea mari, in timp ce camerele digitale s-au ieftinit constant, au precizat analistii IDC. anca.arsene@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO