Business Hi-Tech

Secretele lui Jeff Bezos, liderul „ultraraţional“ al Amazon

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Ioana Nita

14.10.2013, 21:20 2600

Amazon, cel mai mare retailer online din lume care rivalizează cu Wal-Mart ca magazin, cu Apple ca producător de dispozitive mobile şi cu IBM ca furnizor de servicii de date, va ajunge anul acesta la venituri de aproximativ 75 de miliarde de dolari. Cum a ajuns Amazon magazinul online care vinde orice tip de produs?

Pentru a răspunde la această întrebare, Bloomberg Business Week face un portret al fondatorului şi directorului executiv al Ama­zon, Jeff Bezos.

Fondatorul Amazon, în vârstă de 49 de ani,  este considerat un şef dur şi lipsit de empatie, la fel ca majoritatea directorilor executivi ai companiilor de tehnologie, precum Steve Jobs (Apple), Bill Gates (Microsoft) şi Larry Ellison (fondatorul Oracle). El îşi tratează angajaţii ca şi cum ar fi resurse consumabile, neluând în con­siderare contribuţiile lor. Acest lucru îi permite să aloce cu „sânge rece“ capitalul şi puterea şi să ia decizii hiperraţionale în afaceri, ceea ce nu ar putea face un executiv care lasă emo­ţiile şi relaţiile personale să-l influenţeze. „Jeff nu tolerează prostia. Nici măcar pros­tia accidentală“, a punctat Kim Rach­meler, fost director în cadrul Amazon timp de peste un deceniu.

Bezos are o foarte mare încredere în puterea de transformare a tehnologiei. El reinvesteşte constant profiturile Amazon pentru a îmbunătăţi afacerea şi pentru a explora noi oportunităţi, şocându-i uneori pe acţionari prin deciziile sale de achiziţii.

Amazon se bazează pe cifre pentru a lua orice decizie importantă, precum introducerea sau eliminarea unei anumite opţiuni. Însă cu toate acestea, nemulţumirile venite din partea clienţilor influenţează de asemenea deciziile.

În cadrul companiei Amazon există un anumit tip de mail care creează panică între angajaţi. E-mail-ul provine în general de la client nemulţumit care trimite o reclamaţie CEO-ului Amazon - adresa de mail a lui Jeff Bezos este publică (jeff@amazon.com). Bezos nu doar ci­teşte o mare parte din plângerile clienţilor, ci le şi trimite mai departe către angajatul Amazon responsabil pentru acea problemă cu o singură completare: un semn de întrebare. Când angajaţii primesc mail-ul cu semnul de întrebare de la Bezos, reacţionează ca şi cum ar fi primit o bombă cu ceas. Aceştia au la dispoziţie doar câteva ore pentru a rezolva problema şi trebuie să găsească o explicaţie pentru ce s-a întâmplat care va fi revizuită de mai mulţi manageri înainte de a fi prezentată liderului Amazon.

Prin aceste e-mailuri Bezos se asigură că vocea clienţilor este ascultată constant de către angajaţi.

Cultura Amazon este de a aborda direct problemele, Bezos considerând că adevărul este scos la iveală atunci când există idei şi perspective diferite. 

Angajaţii Amazon se întreabă totuşi în fiecare zi de ce trebuie să fie puşi într-o astfel de situaţie.

„De ce trebuie ca echipe întregi să lase tot ceea ce fac pentru a răspunde unui semn de întrebare?“, a întrebat un angajat al Amazon la întâlnirea bi-anuală a companiei care are loc la KeyArena din Seattle, sală sportivă de baschet cu peste 17.000 de locuri. Răspunsul a venit de la Jeff Wilke, vicepreşedintele pentru divizia de retail din America de America de Nord, care a spus că orice nemulţumire din partea clienţilor contează. „Este un audit făcut pentru noi de clienţii noştri. Aceştia sunt o sursă importantă de informaţii pentru noi“, a replicat Wilke.

Nu cu mult timp în urmă, Amazon era cunoscut doar ca magazin online de cărţi. Astăzi însă, la cea de-a 20-a aniversare, Amazon comercializează orice fel de produs. Veniturile anuale ale companiei se ridică la circa 75 de miliarde de dolari, iar valoarea de piaţă este de 140 miliarde de dolari, iar analiştii estimează că Amazon va continua să crească.

Doar în ultimele luni, Amazon a deschis platforma de comerţ online şi către jucătorii locali din India, a deschis un site pentru opere de artă, a lansat pe piaţă noul eReder Kindle şi trei tablete, a făcut demersurile necesare pentru a lansa şi set-top box-urile (decodoare) pentru televizoare şi a finanţat episoadele pilot a peste 12 de seriale TV.

Platforma de comerţ online a companiei Amazon găzduieşte produsele a nenumăraţi retaileri de dimensiuni mici, iar Amazon Web Services furnizezaă infrastructura IT necesară pentru mii de companii de tehnologie, universităţi şi agenţii guvernamentale.

 

Liderul unei culturi a confruntării

Cele mai dure replici ale lui Jeff Bezos în discuţiile cu angajaţii

  • Eşti leneş sau doar incompetent?

  • Scuze, mi-am luat oare astăzi pastilele împotriva prostiei?

  • Trebuie să mă duc să iau un certificat care să ateste că sunt CEO-ul companiei ca să încetezi să mă mai contrazici pe această temă?

  • Încerci cumva să îţi asumi merite pentru ceva cu care nu ai avut nicio legătură?

  • Dacă mai aud odată ideea asta am să mă sinucid

  • Trebuie să folosim un pic de inteligenţă umană în această problemă

  • De ce îmi iroseşti viaţa? (întrebare adresată unui inginer care susţinuse o prezentare)

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO