Business Hi-Tech

Sfaturi pentru taranii indieni: Esti sarac? Ia-ti telefon mobil!

08.08.2001, 00:00 32



Pe coasta de sud-vest a Indiei linistea este din cand in cand intrerupta de taraitul unui telefon mobil. Chiar daca inca se mai duc la pescuit cu barcile, pescarii din Bangalore sunt astfel la curent cu situatia preturilor la peste si fructe de mare din fiecare port de pe coasta.

Ratish Karthikeyan, pescar din Cochin, spune ca de mai bine de un an de cand si-a cumparat telefon mobil, profitul lui s-a dublat. Cum a fost acest lucru posibil? Prin folosirea telefonului pentru a compara in timp util preturile practicate in cele doua porturi Cochin si Quilon, aflate la 135 de kilometri departare.

Insa cei 5.000 de pescari de pe coasta statului Kerala nu sunt singurii care au adoptat cu placere tehnologia moderna.

Incepand cu exportatorii de textile din Tiruppur, in sud, pana la fermierii din Punjab, in nord, zona rurala a Indiei a descoperit avantajele derularii afacerilor cu ajutorul telefonului mobil. ai asta cu atat mai mult cu cat multe zone din India n-au fost niciodata conectate prin intermediul telefoniei fixe.

"Se intampla atat de multe lucruri in zonele rurale si in orasele mici ale Indiei, atat in ceea ce priveste situatia economica cat si partea culturala, incat s-a creat o nevoie de comunicare si mobilitate nemaiantalnita pana acum", spune Fausto Cardoso, director executiv al BPL Mobile Cellular Ltd.

Se ajunge astfel la paradoxuri, unele zone din partea rurala a Indiei avand chiar mai multe telefoane mobile la suta de locuitori decat multe dintre marile orase.

Simtind oportunitatile, peste 20 de companii, de la corporatii multinationale ca AT&T si Hutchinson Telecom din Hong Kong, pana la companii nationale (Mahanagar Telephone Nigam Ltd.) si locale (Spice Telecom) s-au grabit sa "prinda" cererea ramasa inca neacoperita.

Unele dintre ele sunt deja stabilite in orasele mari: Bombay, New Delhi, dar sunt constiente ca pot scoate bani frumosi pe seama potentialilor clienti din zona rurala.

Mai ales ca multi dintre acestia nu au alternativa din moment ce jumatate din cele 660.000 de sate ale Indiei nu au fost niciodata conectate la reteaua de telefonie fixa.

"Conectarea zonelor rurale a fost extrem de neglijata in India, ceea ce a dus la o crestere artificiala a cererii prin crearea unor asteptari neimplinite", afirma Kobita Desai, analist in cadrul Gartner Group.

Compania de cercetare si consultanta prevede ca rata de crestere a utilizarii telefoniei mobile in India va surclasa in urmatorii patru ani oricare alta din tarile Asiei, numarul de utilizatori urmand sa creasca de la 3,1 milioane cat erau la sfarsitul anului trecut, pana la 30 de milioane in 2005.

Daca previziunile se vor dovedi reale, India va depasi Filipine, ramanand insa mult in urma Chinei, din punct de vedere al numarului de utilizatori de servicii de telefonie mobila.

Pentru a atrage clientii, companiile reduc preturile si investesc puternic in publicitate. Birla Tata AT&T a redus tarifele cu 25 pana la 50% in functie de regiune, iar compania concurenta, Fascel Ltd., in care Hutchinson Telecom detine 49% din actiuni, si-a redus la jumatate tarifele si a inceput o campanie de publicitate desfasurata pe televiziune in care isi promoveaza serviciile cu fermieri care vorbesc la mobil in dialect local.

La inceput, telefonul mobil reprezenta un accesoriu pentru snobii din marile orase, doar cei bogati putandu-si-l permite. Cu toata amploarea nemaipomenita pe care a cunoscut-o fenomenul in ultimul timp, raportat la populatia de peste 1 miliard de locuitori, rata de penetrare este destul de mica, de numai 0,35% fata de 9% in China, de exemplu.

Companiile de telefonie mobila existente acum pe piata afirma ca extinderea serviciilor catre zonele rurale nu este inca profitabila, ele incercand sa-si acopere pierderile prin oferirea de servicii conexe.

Guvernul incurajeaza competitia, care se traduce pana la urma in scaderea tarifelor, prin acordarea de noi licente operatorilor privati. Motiv pentru care analistii prevad noi preluari si aliante in aceasta industrie in viitorul apropiat.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO