Business Hi-Tech

Siemens îşi vânează concurenţii. Vrea să domine prin mărime piaţa europeană

Siemens îşi vânează concurenţii. Vrea să domine...

Autor: Catalina Apostoiu

28.06.2017, 00:04 957
Cu ample procese de reducere a locurilor de muncă deja în desfăşurare, două companii rivale producătoare de trenuri şi echi­pa­mente de semnalizare fero­viară, Siemens, cel mai mare con­glo­merat industrial al Europei, şi com­­pania canadiană Bom­bardier, iau în considerare unirea opera­ţiu­nilor pentru a rezista în faţa con­curenţei chineze, spun surse din interiorul companiilor citate de Handelsblatt.  În 2014, Siemens a eşuat în efortul de a prelua divizia de trenuri a grupului francez Alstom. Entitatea nou formată ar fi reprezentat echivalentul feroviar al Airbus, producător european de aeronave transnaţional.
 
În fuziunea dintre diviziile de trenuri ale Siemens şi Bom­bardier, nemţii ar avea supe­rioritate, iar operaţiunea ar duce la noi eliminări de locuri de muncă. Un acord Siemens-Bombardier ar izola Alstom, care ar deveni semnificativ mai mic în raport cu noul concurent.
 
Primul anunţ privitor la astfel de discuţii a fost făcut în luna aprilie de Bloomberg, trimiţând atunci pentru scurt timp valoarea acţiunilor Siemens la cel mai ridicat nivel din istorie, în timp ce acţiunile companiei canadiene au avansat cu aproape 7%.
 
Bloomberg anunţa la acea vreme că negocierile s-ar putea finaliza în luna iunie.
 
Operaţiunile de trenuri ale Siemens reprezintă cea mai mare parte a diviziei de mobilitate a companiei, care a înregistrat venituri de 7,8 miliarde euro anul trecut. Operaţiunile feroviare ale Bombardier reprezintă baza diviziei de transport a companiei listate în Toronto, cu venituri de 7,6 miliarde dolari anul trecut.
 
În luna mai, CEO-ul Bombardier Transportation Laurent Troger declara că nu se aşteaptă ca structura diviziei să se schimbe, arătând că anunţurile legate de o posibilă fuziune cu Siemens se bazează mai mult pe zvonuri şi speculaţii decât pe realitate. 
 
Discuţiile ar putea duce la crearea unei companii cu o valoare de peste 10 miliarde de dolari, un concurrent care ar copleşi compania franceză Alstom.
 
Mai multe obstacole ar putea sta în calea încheierii unei astfel de tranzacţii. Cu venituri combinate de aproape 15 miliarde de euro, noua companie ar putea deveni o rivală mai puternică a companiei chineze de stat CRRC, care îşi comercializează deja cu success tehnologia din domeniul feroviar în ţări aflate în curs de dezvoltare din Asia de sud-est şi Orientul Mijlociu.
 
O potenţială combinaţie a celor două divizii ar fi de asemenea strict analizată de autorităţile antitrust. Bombardier este deja cel mai mare furnizor de trenuri de pasageri din lumea industrializată, în timp ce Siemens, care se concentrează pe trenuri de mare viteză, este numărul trei, iar o fuziune sau companie mixtă ar putea duce la planuri de eliminare de locuri de muncă în Europa într-o perioadă delicată din punct de vedere politic, înaintea alegerilor naţionale din Germania.
 
Sindicatele s-ar putea opune la rândul lor prin prisma pierderii locurilor de muncă, potrivit Le Monde. În plus, mai mulţi analişti canadieni au remarcat de asemenea că Bombardier a vândut în 2016 o participaţie de 30% din Bombardier Transport către Caisse de depot et placement du Quebes pentru 1,5 miliarde dolari. Astfel, CDPQ ar avea de asemenea un cuvânt de spus dacă negocierile ar avansa.
 
Sursele citate de Handelsblatt spun că nu s-a decis încă cine, nemţii sau canadienii, vor avea ultimul cuvânt de spus. În plus, Bombardier trece în prezent printr-un proces dramatic de restructurare, deşi recenta îmbunătăţire a ratingului său de credit indică faptul că acesta funcţionează.
 
Au apărut deja semnale de avertizare privitoare la posibila fuziune. „Nu ar fi benefic să avem un singur mare furnizor european“, a declarat Andreas Mattha, CEO al Companiei Naţionale de Căi Ferate a Austriei (OBB).
 
Potrivit publicaţiei germane WirtschaftsWoche, procesul de restructurare prin care trece Bombardier va slăbi poziţia canadienilor în negocierile cu nemţii. Rezultatele actuale ale companiei nu arată oricum prea bine. Deşi numai 27.000 de angajaţi lucrează în divizia de mobility a Siemens, vânzările acesteia sunt cu 1 miliard de euro mai mari dectât cele ale Bombardier, iar divizia este clar mai profitabilă. Numai pentru acest motiv, CEO-ul Siemens Joe Kaeser ar putea insista ca noua companie să fie administrată de Siemens. Sindicatele Siemens au o poziţie similară.
 
În opinia mai multor analişti, compania franceză Alstom ar avea cel mai mult de pierdut de pe urma unei alianţe Siemens-Bombardier. Cu o cifră de afaceri de 6,9 miliarde de euro în 2016, Alstom ar părea mică în comparaţie cu noua companie germano-canadiană.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO