Media & Advertising

In batalia pentru curiozitatea romanilor a mai aparut un combatant: National Geografic

In batalia pentru curiozitatea romanilor a mai aparut un combatant: National Geografic
16.05.2003, 00:00 222

Intr-o avanlasa fara precedent de titluri, primul semestru al acestui an aduce cititorului roman nu mai putin de sase reviste care trateaza subiecte din domeniul stiintei si naturii,  cu departajari si delimitari clare ale formatului si continutului. Astfel, la inceputul anului Editura Univers a adus pe piata romaneasca revista de stiinta Scientific American, iar in luna aprilie a lansat editia in limba romana a revistei Discover. Tot la inceputul anului, compania Global Publishing Group a lansat revista Stiinta pentru toti, intr-un concept propriu de popularizare a stiintei, iar luna trecuta divizia de presa a grupului MediaPro, Publimedia International a scos pe piata revista Descopera ca supliment al Ziarului Financiar. In aceasta saptamana Sanoma Hearst a lansat oficial in Romania editia in limba romana a cunoscutei reviste National Geographic, iar luna viitoare Editura Univers va oferi cititorului roman primul numar in limba romana al revistei GEO.

115 ani cu National Geographic
La lansarea primului numar, la sfarsitul secolului XIX, revista National Geographic isi propunea "sa creasca si sa difuzeze cunoasterea geografica" (increase and diffuse) idee care "a ramas neschimbata pentru toate echipele editoriale pe care le-a avut revista", dupa cum declara Kent J. Kobersteen, Director of Photography si Senior Editor al revistei National Geographic, in a carei echipa lucreaza de 20 de ani.
Acum National Geographic este publicata in 24 de limbi straine, inclusiv romana, si este citita lunar de peste 40 de milioane de cititori din lumea intreaga. "Nici o revista nu investeste editorial mai mult decat National Geographic", spune Kobersteen comentand felul in care este conceputa revista. "Este posibil sa cheltuim ani de zile pentru o singura poveste, tocmai pentru ca ne intereseaza foarte mult ca informatiile pe care le prezentam sa fie cat mai precise", adauga Kobersteen. Din acelasi motiv suma alocata pentru realizarea unuia din cele 5 materiale principale ale unui numar poate sa depaseasca usor nivelul de 100.000$, adica peste jumatate de milion de dolari cheltuiti doar pentru realizarea principalelor articole, in special a fotografiilor. Printre cele mai costisitoare materiale sunt cele subacvatice, precum expeditia doctorului Ballard in pe fundul Marii Negre, pentru ca ele necesita un vapor, echipamente de scufundare si aparatura speciala pentru fotografierea sub apa. "Noi suntem o revista de reportaj si vrem fotografii care sa fie cat mai aproape de realitate, care sa vorbeasca cu cititorul la nivel emotional", spune Kobersteen.
In general, editiile internationale ale National Geographic dintr-o anumita luna contin cam in proportie de 80% aceleasi materiale cu editia in limba engleza, al carei format (layout) este pregatit de obicei cu cinci luni inainte de tiparire. Bineinteles, exista si cazuri cand un material intra mai rapid in revista, un exemplu in acest sens fiind articolul despre Bagdad care va aparea in numarul din iunie al editiei in limba engleza, si care a fost facut in primele patru luni ale acestui an.
In Statele Unite National Geographic se distribuie in proportie de peste 80% pe baza de abonamente (5 milioane dintr-un tiraj de 6 milioane de copii) iar in restul lumii ponderile sutn egale intre difuzarea la stand si cea prin abonament. Majoritatea veniturilor realizate de revista provin din pretul de coperta care pentru editia in limba engleza este de 7$. Societatea National Geographic care editeaza revista este o societate non-profit si de aceea majoritatea profiturilor sunt reinvestite in realizarea de noi materiale si in sponsorizarea de expeditii si activitati de cercetare si acordarea de burse. "In loc sa platim dividende actionarilor noi reinvestim in cercetare. Este adevarat ca avem de condus o afacere dar National Geographic chiar este o institutie unica", spune Terrence B. Adamson, vice-presedinte executiv al National Geographic Society din 1998. "Este foarte satisfacator sa stii ca lucrezi pentru un bine mai mare", adauga Adamson, care in timpul Administratiei Carter a lucrat in Departamentul de Justitie si ulterior a avut si propria sa firma privata de avocatura.
Inainte de Romania, National Geographic a fost lansata in Europa de Est in tari precum Cehia, Ungaria si Polonia, unde Terrence B. Adamson spune ca "am creat o traditie cu abonamentele". De exemplu in Cehia unde revista a fost lansata in septembrie anul trecut, au fost 20.000 de abonamente inainte ca ea sa apara pe piata la care ulterior s-au mai adaugat inca 35.000 de abonati.
In Romania primul numar al revistei a fost tiparit in 60.000 de exemplare la pretul de coperta de 85.000 lei. "Nu cred ca este un pret mare pentru piata romaneasca. Este o revista unica fara comparatie sau competitie pe piata si noi credem ca romanii sunt dispusi sa plateasca un pret premium pentru o astfel de revista", spune Peter Jansen, director general al Sanoma Hearst Romania care detine licenta National Geopgraphic pentru Romania.
Revista a fost pusa in vanzare de la inceputul saptamanii trecute iar din datele celor de la Sanoma a fost epuizata deja la unele chioscuri, urmand sa fie redistribuita. Licenta pentru National Geographic se acorda pe o perioada de cinci ani in conditii foarte stricte stipulate in contract de catre National Geographic Society.
In ceea ce priveste veniturile Peter Jansen spune ca se asteapta ca majoritatea banilor sa vina din pretul de coperta, in conditiile unui tiraj de 35.000 de exemplare, insa nu exclude nici veniturile din publicitate, chiar daca conditiile de aparitie in revista sunt foarte stricte din punct de vedere grafic iar o categorie importanta de advertiseri precum companiile de tutun nu pot intra cu reclama in aceasta publicatie. "Raspunsul pietei de publicitate a fost foarte bun, in ciuda discounturilor mici si a conditeiei de a introduce minim 3 pagini de reclama pe an, dupa cum stipuleaza criteriile National Geographic Society", spune Peter Jansen.

De luna viitoare vine si Geo
Editura Univers va lansa in luna iunie a acestui an editia in limba romana a revistei Geo, una din cele mai cunoscute titluri de pe piata europeana a publicatiilor despre stiinta si natura. Revista este adusa sub licenta Gruner Aa€š Jahr, divizia de presa din cadrul grupului media Bertelsmann iar editorul ei doreste ca jumatate din materialele editiei americane sa aiba subiect referitor la Romania. "Parerea noastra este ca mai exista loc pe piata pentro o astfel de revista, iar publicul este interesat de articole despre Romania. Exista un gol pe piata la acest capitol pe care nu l-a acoperit nici o revista de profil"" spune Diana Cupenschi, redactor sef al Editurii Univers.
Geo in limba romana va avea un pret cuprins intre 65.000 si 85.000 de lei, in format glossy pe o structura alcatuita in proportie de 70% din ilustratii si 30% din text. Directorul editorial va fi profesorul Marcian Bleahu, de la Facultatea de Geografie din cadrul Universitatii Bucuresti iar continutul revistei va cuprinde articole despre geografie, stiinta, istorie si psihologie.
Tot pe piata publicatiilor de stiinta Editura Univers a lansat la inceputul acestei luni editia romaneasca a revistei Discover, titlu prezent de ? ani pe piata americana si axat pe formatul de revista de popularizare a stiintei.
Revista are 64 de pagini in format semi - glossy  la un tiraj de 10.000 de exemplare si un pret de coperta de 45.000 lei. Continutul revistei este in intregime reprezentat de traduceri iar Diana Cupenschi spune ca Discover nu va avea materiale romanesti.
La inceputul anului Editura Univers a lansat si editia in limba romana a prestigioasei reviste de stiinta Scientific American.

Descopera oferta Ziarului Financiar
In premiera pentru piata romaneasca de media Ziarul Financiar a lansat in luna aprilie un pachet de presa care alaturi de ZF mai contine suplimentul cultural al acestuia Ziarul de Duminica, suplimentul de week-end Dupa Afaceri si revista Descopera, totul la pretul unic de 35.000 lei. "La inceput am mizat pe curiozitatea cititorilor fata de aceasta oferta ispititoare, insa speram ca mai apoi aceasta curiozitate sa se transforme in obisnuinta", spune Lucian Vasilescu, editor al diviziei de reviste din cadrul Publimedia, companie a MediaPro, care editeaza printre altele Ziarul Financiar, Pro TV Magazin, Acasa Magazin, Playboy.
Revista are 82 de pagini si un tiraj de 20.000 de exemplare pe editie, iar continutul este cel al unei reviste de stiinta la nivel de mass-market.  "Daca cineva nu pricepe un articol din revista, nu inseamna ca este un prost - inseamna ca n-am fost noi suficient de destepti sa-l scriem cum se cuvine", spune Vasilescu.
Distributia revistei impreuna cu Ziarul Financiar ii asigura acesteea expunerea la universul de cititori al ZF-ului, care conform datelor furnizate de SNA este pozitionat foarte sus si in consecinta reprezinta o tinta importanta pentru advertiseri. "E stiut ca proiectele noi, in special lunarele sunt intampinate cu suspiciune in primele 6-8 luni de la aparitie, cand nu au tirajele auditate, nu au date de audienta si clientii de publicitate nu se prea arunca. La Descopera am sarit practic peste aceasta etapa, pentru ca auditul de tiraj al ZF este la fel de relevant si pentru Descopera iar datele de audienta din SNA ale ZF pot fi asimilate si revistei Descopera", spune Radu Sorel, director de vanzari al MediaPro. raluca.mirescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO