Comerţul online s-a dezvoltat puternic în ultimii ani, iar volumul şi frecvenţa comenzilor evoluează constant, potrivit unui studiu realizat de platforma easySales, care arată că aproape jumătate dintre respondenţi au realizat cel puţin una, dar nu mai mult de trei comenzi online în ultimele 30 de zile, în timp ce aproape 30% au plasat între 4 şi 10 comenzi. Doar un procent mic, de 1,15% dintre români, nu a comandat niciodată online.
Cercetarea are la bază date colectate în perioada 21 iunie 2014 - 8 iulie 2024, de la 1.043 de respondenţi. Valoarea totală a comenzilor segmentează publicul în două categorii mari: 41% alocă între 301 lei şi 1.000 de lei, iar 35% între 100 lei şi 300 de lei. Doar 2,2% au raportat cheltuieli mai mari de 5.000 de lei în ultimele 30 de zile. Când vine vorba de dispozitivele folosite pentru plasarea comenzilor, majoritatea românilor încă preferă laptopurile sau desktopurile, 43%, urmate de aplicaţiile accesate prin smartphone, 34%, şi accesările directe ale site-urilor prin telefonul mobil, 20%.
În ultimele şase luni, majoritatea comenzilor online au fost realizate pe magazinele online tradiţionale, care comercializează produse fizice (62%), urmate de platformele tip marketplace (22%). De asemenea, platformele de comenzi de mâncare au fost accesate de 4,5% dintre respondenţi şi 4% au făcut achiziţii online de pe platforme de rezervări şi de pe platforme pentru bilete sau abonamente.
Preţul rămâne factorul determinant pentru cumpărăturile online, după cum spun 74% dintre participanţii la sondaj, iar 65% preferă să achite cu cardul.
Principala sursă de informare cu privire la produse şi servicii este social media (58%).
În ceea ce priveşte comenzile de pe site-uri străine, o treime dintre respondenţi au spus că fac comenzi ocazionale, de 2-3 ori pe an, de pe Temu, Shein, Amazon sau eBay. De asemenea, 45% au făcut cele mai multe cumpărături din afara ţării de pe platforma chinezească Temu.