Business Hi-Tech

Update: Tokhit, un start-up din Cluj, susţine că ar fi primit finanţare de 100 mil. $, aproape egală cu toţi banii luaţi de toate start-up-urile din România în întreg anul 2022 de la fondurile de capital de risc. Structura tranzacţiei, numele investitorilor, al avocaţilor şi consultanţilor - secret. Aplicaţia, locul 107 în Apple Store, cu 30 de recenzii.

Update: Tokhit, un start-up din Cluj, susţine că ar fi...

Autor: Alexandra Cepăreanu, Adrian Seceleanu

10.02.2023, 00:45 4050

Tokhit, un start-up înfiinţat în Cluj în 2021 care a lansat o aplicaţie mobilă de tip reţea socială unde utilizatorii pot publica fotografii sau scurte clipuri video într-un stil asemănător cu Instagram sau TikTok, dar şi să acceseze un joc rudimentar - cu o grafică ce aminteşte de anii ’90, dar pe care compania o autodescrie drept “revoluţionară” şi “platforma socială a viitorului”, a transmis joi, prin intermediul agenţiei “Fabrica de PR” un comunicat de presă prin care susţine că ar fi atras o finanţare uriaşă, de 100 mil. dolari - cât au luat într-un an întreg toate start-up-urile din România de la fondurile de investiţii de capital de risc.

Suma totală a finanţărilor din ecosistemul local de start-up-uri a fost avansată într-un raport HwT şi KPMG. Aplicaţia mobilă este "conectată" şi la o criptomonedă, HITT, pentru care firma caută în mod activ “investitori”, adică persoane care să cumpere moneda. Această criptomonedă este legată de promisiunea fondatorilor că utilizatorii reţelei sociale ar urma “să câştige bani din conţinutul pe care îl vor produce”, adică lucrul pe care nu l-au făcut companii cu reţele sociale cu sute de milioane sau miliarde de utilizatori. Start-up-ul susţine însă că ar fi atras o capitalizare de 100 de milioane de dolari.

“După o investiţie iniţială de 100.000 de dolari şi trei runde de vânzare de tokeni, această nouă rundă de finanţare, care aduce un capital de 100 de milioane de dolari, este cea mai importantă de până acum şi vine să confirme perspectivele de dezvoltare ale TOKHIT”, conform comunicatului de presă. Anunţul nu include niciun fel de informaţii despre numele investitorului / investitorilor, evaluarea la care s-ar fi făcut tranzacţia, numele avocaţilor sau consultanţilor implicaţi, singura menţiune fiind aceea că investitorul este “un fond de investiţii internaţional”. Comunicatul mai precizează că banii ar urma să fie primiţi de o entitate din Elveţia.

“Capitalizarea proiectului se va realiza prin TOKHIT HOLDING Switzerland, care devine astfel şi entitatea principală care va coordona toate operaţiunile de dezvoltare şi promovare la nivel global”, conform comunicatului. Comunicatul de presă nu oferă niciun indiciu privind performanţele aplicaţiei care să susţină atragerea unei asemenea finanţări într-un moment în care investitorii au devenit mult mai prudenţi iar evaluările start-up-urilor sunt în picaj. Conform datelor din magazinul de aplicaţii al Apple, compania din spatele aplicaţiei mobile este Tokhit App SRL. Datele de la Finanţe arată că firma a fost înfiinţată în aprilie 2021, iar acţionari sunt George Andrei Ureche - 85% din acţiuni şi Safe Invest Tech SRL din Cluj Napoca - 15%.

Pe site-ul Finanţelor nu este disponibil niciun bilanţ pentru compania Tokhit App SRL. Proprietarul firmei Safe Tech Invest este Cristian Voaideş. Compania Safe Tech Invest a raportat în 2021 pierderi de 3 mil. lei la afaceri de 9,3 mil. lei, conform datelor de la Finanţe. În magazinul de aplicaţii al Apple nu există detalii despre numărul de descărcări al aplicaţiei. Aplicaţia Tokhit este pe locul 107 în segmentul reţelelor sociale şi a primit doar 30 de ratinguri, conform datelor din magazinul de aplicaţii al Apple.

Pe primul loc în categorie este WhatsApp cu 339.000 de ratinguri. Signal este pe locul 14 în top, Skype pe 15 iar Viber pe 17, spre exemplu.

După instalarea aplicaţiei mobile, proces care presupune şi verificarea adresei de email şi a numărului de mobil, utilizatorul care accesează prima dată Tokhit are acces la un flux de imagini şi video. Tokhit nu oferă detalii despre numărul de utilizatori - dar accesând la întâmplare fotografiile şi clipurile livrate de aplicaţie am găsit utilizatori cu 1-2 sau câteva zeci de followeri, dar nu cu mii, zeci de mii sau sute de mii de urmăritori, ca în cazul unor reţele sociale precum Instagram sau TikTok.

Proiectul pare a fi astfel mai degrabă axat pe zona de criptomonede, şi mai exact pe vânzarea criptomonedei proprii - tokenurile HITT către utilizatorii convinşi de promisiunea că aplicaţia “univers cu o economie proprie, în care creatorii şi utilizatorii pot folosi HITT Tokens pentru a cumpăra, vinde şi tranzactiona NFT-uri, pentru a oferi acces la conţinut premium şi multe altele”, conform unor mesaje publicitare publicate anterior de companie, pe durata anului 2022 Compania a promovat intens vânzarea de criptomonede pe durata anului trecut, anunţând premii pentru utilizatorii care cumpără monede digitale în valoare de cel puţin 100 de dolari.

Conform unei postări recente pe pagina de pe LinkedIn a companiei, care are sub 350 de urmăritori şi indică un număr de 15 angajaţi pentru firmă, preţul unui token HITT este de 0,40 dolari. Compania derulează şi în prezent campanii de atragere de “investiţii” în criptomoneda sa, în tokeni HITT, utilizatorii fiind invitaţi să se înregistreze pentru a putea primi detalii despre cum pot achiziţiona criptomoneda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO