Business Hi-Tech

Studiu iSense: Valoarea vânzărilor online din România va ajune la 6 mld. euro în 2020

Studiu iSense: Valoarea vânzărilor online din România va ajune la 6 mld. euro în 2020

Autor: Ioana Nita

16.11.2020, 12:52 297

Piaţa locală de comerţ electronic a fost puternic propulsată anul acesta în condiţiile în care mulţi români au fost nevoiţi sau au preferat să facă achiziţii online din cauza pandemiei, valoarea totală a vânzărilor online înregistrate în România urmând să ajungă la circa 6 miliarde euro la finalul lui 2020, în creştere cu peste 40% faţă de 2019, potrivit estimărilor relevate în cadrul unui studiu realizat de iSense Solutions pentru summitul GPeC – evenimentul anual dedicate industriei de e-commerce din România. În contextul pandemiei, numărul românilor care fac cumpărături online a crescut anul acesta cu 13% faţă de 2019, iar valoarea medie cheltuită pentru cumpărăturile online a înregistrat o creştere semnificativă de 41% faţă de 2019.

“De 4 ani lucrăm împreună cu iSense Solutions pentru monitorizarea evoluţiei sectorului e-commerce din România, iar în 2020 ne-a interesat cu atât mai mult comportamentul consumatorilor, dată fiind situaţia pandemică actuală. Am văzut creşteri semnificative privind comerţul online în cifrele prezentate anul acesta”, a declarat Andrei Radu, CEO şi fondator GPeC.

Cea mai mare evoluţie în materie de vânzări online a fost înregistrată de serviciile de catering/livrare de mâncare gătită, cu o creştere de 124% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2019. Ca urmare a schimbărilor de comportament pe fondul pandemiei, şi alte categorii de produse au înregistrat creşteri în vânzări cu mult peste media din 2019 cum ar fi cărţile/revistele (113%), pet shop (113%) şi FMCG (110%).

Aplicaţiile de livrare rapidă au câştigat teren în această periodă, aproape jumătate (45%) dintre respondenţii studiului menţionând că au folosit cel puţin o dată o aplicaţie de livrare pentru cumpărături sau comenzi online, iar 27% dintre aceştia au folosit aplicaţiile cel puţin o dată pe săptămână.

“Aplicaţiile de livrare sunt percepute ca fiind o soluţie <<de salvare>>, mai ales în această perioadă pandemică deoarece răspund foarte bine nevoii de distanţare, dar şi pentru că ne economisesc din timpul alocat pentru cumpărături, iar produsele sunt livrate foarte repede (mult mai repede decât în cazul achiziţiilor de la magazinele online). Astfel, ne aşteptăm ca aceste platforme de livrare să devină un canal de cumpărare din ce în ce mai important pentru români în perioada următoare”, a precizat Andrei Cânda, Managing Partener iSense Solutions.  

Printre cele mai utilizate platforme de livrare de pe plan local s-au numărat FoodPanda - 32% dintre respondenţi o utilizează cel mai des (încercată de 56% dintre respondenţi), Glovo - 28% (încercată de 60% dintre respondenţi), Takeaway - 13% (încercată de 33% dintre respondenţi), Bringo - 13% (încercată de 26% dintre respondenţi) şi TAZZ by eMAG - 3% (încercată de 7% dintre respondenţi).

Conform studiului iSense, românii au ales tot mai mult să îşi achite cumprăturile online direct cu cardul, incidenţa plăţilor online cu cardul crescând cu 17% faţă de anul 2019. Cea mai mare creştere s-a înregistrat în prima parte a anului până în luna mai (15%) urmând o perioadă de creştere de doar 2% în perioada mai - octombrie 2020.

În ceea ce priveşte comportamentul de cumpărare în magazinele fizice, 43% dintre respondenţi au declarat că se simt inconfortabil să facă cumpărături din magazinele tradiţionale pentru că acestea sunt prea aglomerate (71%) şi nu se respectă regulile de distanţare (68%).

Cercetarea de piaţă iSense a fost derulată în perioada martie - octombrie 2020, pe un eşantion reprezentativ pentru mediul urban, iar datele au fost culese bianual, în luna mai (la finalul perioadei de carantină) şi în octombrie.

AFACERI DE LA ZERO