Business Hi-Tech

Telefoanele inteligente scot de pe piata echipamentele mobile clasice de buzunar

03.06.2004, 00:00 17

Echipamentele mobile de buzunar devin tot mai populare, insa PDA-urile - promovate o vreme ca inlocuitorul laptopului - pierd puternic teren in fata telefoanelor inteligente si a celorlalte modele hibrid care indeplinesc functiile traditionale ale computerului, au stabilit analistii pietei.
Tendinta este confirmata de reactia Sony, care a anuntat ca renunta la linia sa de PDA-uri (personal digital assistent) Clie pe pietele europene si din America. "Nu vor mai fi lansate modele noi de Clie decat pentru piata japoneza", a declarat un oficial Sony. "Vrem sa reanalizam implicarea noastra pe aceasta piata si sa vedem ce putem face pentru viitor", a spus el, dupa ce Sony a pierdut la nivel mondial 45% din cota sa de piata in ultimele 12 luni.
Per total, vanzarile de echipamente mobile de buzunar au crescut in primul trimestru al 2004 cu 41%, se arata intr-un studiu realizat de compania de analiza Canalys la nivel mondial. Numarul de telefoane inteligente (care preiau si functiile PDA) vandute in primele trei luni ale anului a crescut cu 115% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Vanzarile de PDA au crescut cu numai 1% si asta datorita echipamentelor de conectare la Internetul prin unde radio (WiFi).
Ce s-a schimbat? In primul rand functiile oferite de PDA (organizer, calendar, agenda de contacte, aplicatii de tip Office) au fost preluate de telefoanele mobile si noile echipamente hibrid. Acestea ofera si functii in plus: radio FM incorporat, muzica in format digital, jocuri si alte solutii pentru divertisment. Apoi, functia de celular, permite si convorbiri de voce si conectarea la Internet sau la serverul firmei pentru a descarca documente. In 2004, analistii Gartner spun ca se vor vinde pentru prima oara mai multe telefoane mobile decat PDA-uri.
Pe de alta parte, utilizatorii de handhelduri nu sunt clienti fideli, au stabilit analistii. Ei nu au trecut automat la noile versiuni de PDA-uri lansate de marii producatori. Nici pe partea de software nu au facut upgrade-uri precum utilizatorii de PC-uri de exemplu. Acest lucru inseamna ca piata e saturata si ca nu mai este in acest moment loc pentru crestere.
Primul loc la nivel mondial pe segmentul echipamentelor mobile de buzunar a fost capturat la inceputul acestui an de Nokia, cu 1,6 milioane de unitati vandute in lume. Pe locul doi, la mare distanta se situeaza Palm, cu aproape un milion de unitati. Producatorul a pierdut in ultimul an 9% din cota sa de piata, iar PalmSource, divizia de software, a pierdut razboiul cu Microsoft, cota sa diminuandu-se cu 20%. Compania a pierdut in special clientii de business care au migrat la Windows Mobile 2003.
Hewlett-Packard a urcat in pozitia a treia, depasind Research in Motion (RIM), raportand 580.000 de unitati vandute in primele trei luni. Cea mai spectaculaosa crestere a avut-o Motorola, care a vandut 313.000 de echipamente inteligente fata de 2.440 in acelasi trimestru al anului anterior, urcand pe locul 6 la nivel mondial. Cresc de asemenea puternic vanzarile Fujitsu (507%), Siemens (470%) si ale RIM (301%), in special datorita lansarii de noi produse. Dell nu a reusit sa convinga pe acest segment si a pierdut 3% din cota sa de piata (locul 9 la nivel mondial).
Vanzarile de PDA au inceput sa intre pe panta descendenta in 2001, spun analistii, iar lansarea telefoanelor inteligente a erodat si restul de piata pentru vechiul asistent digital. JVC si Gateway au iesit deja de pe aceasta piata. HP si Dell se lupta sa aiba o linie completa de produse pentru clientii lor, fie ca e vorba de companii, fie de clientii particulari, insa cele doua companii nu trebuie sa isi faca deocamdata probleme legate de profitabilitate, spun analistii.
Pe de alta parte insa, Sony se afla de mai mult de doi ani intr-un proces de transformare, planurile de reducere a cheltuielilor si sporirea profitabilitatii soldandu-se si cu concedieri si cu iesirea de pe unele piete si intrarea pe altele noi. Practic, in in primul trimestru al 2004, gigantul japonez nu a vandut decat 202.000 de unitati, fata de 367.000 vandute in aceeasi perioada a anului trecut.
Un alt factor care trage inapoi industria PDA sunt preturile, spun analistii. Un handheld cu functii medii poate fi cumparat la 500 de dolari, iar produsele high-end ajung la pret dublu. In acesti bani, doritorii pot cumpara o multime de alte gadgeturi electronice care indeplinesc aceleasi functii si chiar mai multe.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO