Business Hi-Tech

Telefoanele mobile ar putea sa trimita la lada de gunoi music-playerele

22.04.2005, 21:08 17

Succesul nebun al playerului digital iPod de la Apple i-a facut pe producatorii de telefoane mobile sa incerce o noua solutie pentru cresterea vanzarilor: incorporarea unui mini-player in terminalul mobil.

Aceasta solutie este convenabila si pentru ca uneori este incomod sa mergi cu doua sau mai multe device-uri electronice agatate la gat, spun oamenii din industrie si noua serie de telefoane isi propune sa rezolve si aceasta problema. Marii jucatori din industria telefoanelor mobile nu duc lipsa de astfel de modele, iar mai nou au aparut si telefoane accesibile de la micii producatori. Pasul inainte a fost facut si dupa o perioada de testare a noilor sonerii, care nu mai sunt polifonice, ci pur si simplu fragmente de melodii in format digital.

Astfel, dupa ce industria organizerelor electronice a intrat in declin dupa aparitia primelor telefoane inteligente, inca un segment al industriei electronicelor, cel al producatorilor de playere muzicale, intra in vizorul mai-marilor telefoniei mobile. Producatorii de camere foto digitale nu au fost afectati de popularitatea telefoanelor care pot face poze, insa nici nu au fost lansate deocamdata modele care sa faca fotografii de nivel profesionist. Samsung a demonstrat anul acesta doua telefoane mobile dotate cu camere foto de cinci si respectiv sapte megapixeli.

Apple, care a vandut peste 10 milioane de playere digitale la nivel mondial si reuseste sa isi creasca si vanzarile de computere personale datorita succesului iPod, nu se vede ca un competitor cu producatorii de telefoane si nici nu s-a chinuit sa includa o camera foto in playerul de muzica. Cel mai avansat produs are doar ecran color, pentru a putea viziona poze digitale. Nici vorba de vreo tehnologie wireless.

Cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, Nokia, a incercat sa acopere acest segment cu mai multe modele de telefoane, fie de business, fie pentru utilizatorii particulari. Atat noul Communicator, cat si Nokia 6170 sau Nokia 3230, toate pot reda melodii in format digital, fie mono-dual, fie stereo. Sunt cel putin cinci modele care pot fi utilizate si ca player de muzica.

Nici numarul doi, Motorola, nu se lasa mai prejos. Pe langa faptul ca si-a lansat propria linie de playere de muzica digitala, DAP, compania americana a pregatit si cateva modele de telefoane care pot reda melodii MP3. Motorola MS350, zis si MusicMoto, MS400 - MiniMoto si altele sunt capabile sa redea muzica in format digital. Cel mai nou model, E680I, are card de memorie pentru stocarea melodiilor. Suporta si alte formate digitale, de la Microsoft sau RealNetworks.

Cel mai interesant telefon muzical vine de la sud-coreenii de la Samsung, insa nu a lovit inca piata si probabil va schimba ceva in industrie pentru ca este primul celular cu hard disk incorporat. Chiar daca sunt numai 3 GB, modelul SGH-I300 promite mult si are sunet la calitate superioara, comparabil cu un player digital specializat. Samsung face deja telefoane cu player si pentru tehnologia CDMA, rivalul american al GSM.

Dupa infrangerea in fata Apple in domeniul muzicii digitale, Sony s-a gandit sa revitalizeze brandul Walkman cu ajutorul Sony Ericsson, care a lansat un telefon mobil cu player de muzica W800 Walkman. Cu o memorie care poate suporta 250 de melodii in format digital, telefonul are si o performanta camera foto, de 2 megapixeli, care bate majoritatea concurentilor din domeniu. Cu un pret in jurul a 300 de dolari, aparatul pare a fi unul din hiturile acestei veri, dupa succesul telefonului inteligent P900.

Dar de ce atata interes pentru muzica digitala? Oamenii din industrie spun ca divertismentul este cel mai mare "curent" care va misca industria echipamentelor mobile si de aceea auzim tot mai des despre muzica, radio, televiziune si jocuri pe telefonul mobil. Pana in 2008, jumatate din telefoanele mobile vandute la nivel mondial va trebui sa incorporeze toate aceste functii, spun analistii pietei, iar pe an se vor vinde circa 800 de milioane de telefoane mobile pe an, conform IDC.

Un alt stimulent este profitabila industrie a muzicii digitale transferabile de pe Internet. Tot Apple domina si acest domeniu, cu magazinul sau de muzica online iTunes. Pentru 99 de centi utilizatorii pot descarca orice melodie doresc, dintr-un stoc care a depasit un milion de titluri. Multe nume mari au intrat in acest domeniu, de la gigantii Microsoft, Coca-Cola, MTV si pana la micile site-uri de cartier, care au facut din asta o afacere.

Succesul industriei nascute pe seama SMS-ului, care poate fi folosit pentru a cumpara tonuri de apel, logo-uri si alte diverse aplicatii pentru telefonul mobil, i-a facut pe operatorii de telefonie mobila sa incerce si vanzarea de muzica digitala. Au semnat acorduri cu mai-marii industriei muzicale si au creat baze de date cu sute de mii de melodii. Vodafone si Orange in Europa, Verizon si Cingular in SUA, NTT si SK Telecom in Asia au lansat astfel de servicii. Problema este una de costuri, iar ea a ajuns sa blocheze o afacere "aproape sigura". Pentru a oferi un serviciu rentabil, operatorii a trebuit sa solicite 2-3 dolari sau chiar mai mult pentru fiecare cantec descarcat printr-o astfel de comanda. Iar publicul s-a orientat rapid spre alte servicii alternative, insa mai ieftine.

Industria tonurilor de apel si a logourilor a ajuns la cateva miliarde de dolari pe an si merge spre pragul de 10 miliarde in 2009, dublu fata de anul trecut, spun analistii pietei. Companiile care au deja tehnologia necesara si care s-au antrenat cu ringtonurile MP3, vor putea face rapid pasul spre vanzarea de melodii digitale. Iar cumparatorii de telefoane mobile cu player de muzica, o data ce vor fi multi, vor incerca sa transfere melodiile in modul cel mai rapid si usor cu putinta.

Cele mai mari afaceri se fac in prezent cu tonuri polifonice, aproape 80% din totalul incasarilor pietei. Urmatoarea felie ca amploare o constituie tonurile muzicale pentru telefoanele alb-negru, care sunt cele mai raspandite la nivel mondial. Insa si tonurile sunt mai ieftine si insumeaza incasari cu putin peste jumatate de miliard de dolari.

Industria muzicii sprijina cu toate puterile noua moda a melodiilor digitale, incercand astfel sa treaca peste perioada de declin, cauzata de scaderea vanzarilor de CD-uri si DVD-uri intr-o perioada in care schimbul gratuit de fisiere pe Internet, considerat ilegal, a castigat milioane de utilizatori in toata lumea. Industria muzicii castiga bani la fiecare melodie vanduta, fie ca este online, fie prin magazinele clasice.

Cert este ca anul trecut s-a vandut cam acelasi numar de playere digitale si de telefoane care pot reda muzica digitala la nivel mondial. Companiile de analiza anticipeaza insa ca vanzarile de celulare muzicale vor creste spectaculos, ajungand la jumatate de miliard de unitati pe an in 2009. Atunci se vor vinde sub 100 de milioane de playere de muzica digitala pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO