Business Hi-Tech

Telefoanele mobile inteligente au inceput sa invete si shopping

22.06.2005, 18:47 26

Desi la inceput au fost simple echipamente destinate comunicarii, telefoanele mobile au devenit intre timp si camere digitale, playere muzicale sau minitelevizoare, iar acum ameninta sa-i scape pe utilizatori de un alt accesoriu important din buzunar - portofelul, scrie Financial Times.

Operatorii japonezi de telefonie mobila au considerat ca este momentul ca smartphone-urile (telefoane inteligente multifunctionale) sa capete o noua intrebuintare, si anume de portofel virtual. Celularele ofera acum utilizatorilor posibilitatea de a face cumparaturi sau de a efectua plati, fara sa mai fie nevoie de un teanc de carduri electronice sau de bani lichizi.

Portofelul electronic a fost lansat pentru prima data in Japonia anul trecut de catre gigantul telefoniei mobile NTT DoCoMo, insa oferte similare vor aparea curand si pe piata europeana si americana, scrie presa internationala.

Tehnologia utilizata este una destul de simpla: terminalelor inteligente li s-a atasat un cip electronic produs de gigantul japonez Sony, numit FeliCa, care functioneaza pe baza de unde radio. Cipul contine informatiile cuprinse si in cardul de credit al utilizatorului si comunica cu dispozitivele electronice de plata instalate in magazine, astfel avand loc transferul de bani. Practic, utilizatorii au posibilitatea sa plateasca orice tip de cumparaturi, facturi, bilete de calatorii, dar si sa descuie usile camerelor din anumite hoteluri japoneze, informeaza publicatia britanica.

In acest moment, aproximativ 3 milioane de posesori de telefoane mobile inteligente utilizeaza asa-numitul "portofel mobil", pentru a efectua plati in aproximativ 20.000 de magazine japoneze si 1.000 de automate (de bauturi si dulciuri), au afirmat oficialii NTT DoCoMo. Foate multe companii sunt interesate sa ia parte la acest nou val aparut pe piata. Master Card International a anuntat ca are in plan pentru anul viitor sa testeze pe piata versiuni ale serviciului propriu de plata prin card electronic PayPass si pe celulare. Acest serviciu presupune ca utilizatorul sa pozitioneze telefonul in fata aparatului de plata Master Card Pay Pass, iar plata se efectueaza automat.

De asemenea, compania americana C-Sam a lansat un serviciu de plata similar, numit OneWallet, dar acesta este functional deocamdata doar in Emiratele Arabe, India si Japonia. Oficialii companiei au afirmat insa ca vor semna in curand un contract cu o banca americana foarte importanta, pentru a introduce serviciul si pe teritoriile SUA, cel putin pentru o perioada de proba, conform Financial Times.

Cu toate acestea exista si anumite dezavantaje: daca utilizatorul este fortat sa caute prin mai multe meniuri ale telefonului pentru a accesa serviciul de plata si apoi sa si aleaga unul dintre cardurile bancare pe care le are instalate, procesul devine unul foarte complicat, a afirmat un oficial al Master Card. In plus, este posibil ca foarte multe magazine sa nu fie pregatite sa suporte costurile presupuse de achizitionarea mediilor specifice de plata pentru "portofelul mobil".

O alta problema ridicata de folosirea portofelului digital este faptul ca oamenii pierd telefoanele mobile mai des decat portofelele. Specialistii NTT DoCoMo s-au gandit insa si la asta, motiv pentru care ofera utilizatorilor posibilitatea de a bloca in orice moment portofelul mobil cu parola, caz in care platile nu pot fi efectuate de straini. La randul lor, si producatorii de telefoane mobile Nokia si Motorola au promis ca vor lansa pe piata terminale cu un cip de plata integrat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO