Business Hi-Tech

Telefonul mobil in loc de portofel? Se pare ca da!

20.10.2004, 00:00 27



Aveti masini in stanga, masini in dreapta, circulati printre claxoane si fum. Un peisaj familiar pentru orice sofer dintr-un oras mare. Gasirea unui loc de parcare este o cu totul alta poveste, dar sa presupunem ca zeita Fortuna va protejeaza si chiar reusiti aceasta performanta. Urmeaza intalnirea cu "cerberii" parcarilor. Ii asteptati rabdatori, va cautati prin buzunare dupa maruntis (daca n-aveti, s-ar putea sa fie o problema si cu restul) si incasati biletelul de rigoare pe parbriz, pe post de chitanta. Macar o parte din aceste intamplari ar putea fi evitate daca alegeti sa platiti parcarea prin SMS, spun oficialii companiei germane Siemens.



Nu, nu este vorba de aglomeratie, claxoane sau fum, aici se descurca fiecare cum poate. Ceea ce a facut Siemens a fost sa dezvolte, prin divizia sa de servicii IT Siemens Business Services (SBS) un sistem numit "mobile-parking" (sau, pe scurt, m-parking) prin care soferii din Viena pot plati parcarea trimitand un SMS de pe telefonul mobil.



Primaria din capitala Austriei a renuntat la o investitie de 50 de milioane de euro, preconizata pentru achizitionarea de noi automate de bilete pentru parcare, si a ales sa semneze un contract pe zece ani in valoare de 15 milioane de euro cu Siemens, pentru implementarea si operarea sistemului m-parking, spune Klaus Baringer, membru in Senatul orasului Viena.



Implementarea sistemului a inceput in urma cu aproximativ un an, iar acum se poate spune ca m-parking a fost acceptat de oameni si este utilizat cu succes, spun oficialii Siemens. In prezent, in jur de 50.000 de soferi austrieci "cumpara" spatii de parcare prin mobil.



"M-parking a fost una din rarele ocazii cand un sistem propus de municipalitate a fost acceptat foarte usor de la inceput", spune Baringer, reprezentantul orasului Viena. "Este un sentiment placut sa vezi ca cetatenilor le face placere sa isi plateasca taxele".





@ O solutie a viitorului, dar cu ceva probleme in prezent





In ciuda faptului ca este foarte simplu de folosit (vezi caseta "Cum functioneaza m-parking"), sistemul nu poate fi inca trecut in categoria reusitelor absolute. In Viena, doar putin mai mult de 10% dintre soferi il folosesc. Nu este cam putin?, a fost intrebat Baringer. "Este un sistem nou si e normal ca la inceput nu toata lumea sa il adopte", a argumentat el.



O alta problema neasteptata a m-parking "rasare" din legislatie. Conform legii austriece, singurele masini parcate care nu sunt pasibile de amenda sunt cele care au afisate la loc vizibil hartiuta care confirma faptul ca soferul a platit parcarea (in Viena exista foarte putine locuri unde poti parca fara sa fie nevoie sa platesti, si de obicei e vorba de zone din apropierea scolilor sau a altor institutii de interes public). Cu alte cuvinte, utilizatorii noului sistem mobil de plata incalca legea pentru ca, desi ei au platit (prin SMS), masina nu are nici un insemn vizibil care sa confirme acest lucru. Aceasta anomalie din legislatie va fi rezolvata in curand, spune Baringer. "Este in interesul autoritatilor sa nu-i sanctioneze pe soferii care au platit prin mobil, pentru ca vrem ca sistemul sa prinda la cat mai multa lume", spune el.





@ Politist cu PDA si imprimanta "la purtator"





Procedura pe care politistii o urmeaza pentru a verifica masinile care nu au insemne vizibile ca au platit parcarea este simpla, si totusi destul de complicata. De fiecare data cand intalnesc o masina oprita fara sa aiba dovada ca parcarea s-a platit (fie un abtibild pe parbriz care tine loc de abonament, fie o hartiuta cumparata de la un automat pe care sunt trecute data si intervalul orar in care masina poate stationa in acel loc), politistii trebuie sa isi dea seama in ce categorie se afla soferul respectiv. Fie este contravenient si a oprit fara sa plateasca, fie este vorba despre un "pionier" al sistemului m-parking care a platit prin telefonul mobil.



Politia din Viena a infiintat un departament special pentru verificarea masinilor stationate. Agentii se plimba zilnic pe strazi "inarmati" cu un PDA (mic computer de dimensiunile unui calculator de buzunar - n.r.) si atunci cand gasesc o masina "suspecta", introduc in PDA numarul acesteia si interogheaza computerul central al sistemului m-parking (prin tehnologia de comunicatie GPRS). Daca serverul raspunde ca a inregistrat o plata prin SMS pentru acel numar, masina e in regula. Daca nu, inseamna ca soferul merita o amenda. Folosind acelasi PDA, agentul trimite catre server datele complete ale masinii (marca, culoarea, numarul, adresa unde este parcata, data si ora) si sistemul inregistreaza amenda in valoare de 21 de euro pentru proprietarul masinii. Acesta va afla "bucuria" cand revine la masina, pentru ca politistul ii lasa procesul verbal sub stergatorul de parbriz (hartia este tiparita de mini-imprimanta prinsa la centura agentului).



O alta problema potentiala a sistemului apare chiar din cauza procedurii de verificare descrise mai sus. Pe masura ce sistemul va prinde la tot mai multi soferi, va creste si numarul masinilor care trebuie verificate prin PDA. Avand in vedere ca pentru fiecare masina verificata agentul trebuie sa scoata aparatul, sa intre in meniu, sa introduca numarul de inmatriculare si sa astepte cateva secunde (uneori chiar cateva zeci de secunde) pana primeste un raspuns de la server, timpul si energia cheltuite de politisti sunt semnificative. Daca numarul masinilor ce trebuie verificate va creste, agentilor le va fi tot mai greu sa faca fata.



L-am luat de-o parte pe politistul care facea demonstratia pentru grupul de ziaristi si l-am intrebat cati agenti sunt in departamentul sau. 160, mi-a raspuns. "Si sunt de ajuns?" "Nu", mi-a raspuns cu un zambet. Cand l-am intrebat ce s-ar intampla daca toti soferii din Viena ar plati prin SMS si politistii ar trebui sa verifice "tot ce misca", a dus un deget la buze si zambetul i-a mai scazut in intensitate. Probabil ca nu-si dorea foarte tare o astfel de perspectiva.



Totusi, desi autoritatile par ca nu sunt pregatite deocamdata sa faca fata cresterii in popularitate a sistemului m-parking, probabil ca nici nu vor avea nevoie sa gaseasca o solutie peste noapte. Numarul utilizatorilor creste, dar nu atat de repede incat sa nu poata fi gasita o solutie tehnologica potrivita. O astfel de solutie, pe viitor, ar putea fi chiar etichetele inteligente care comunica prin unde radio. Etichetele RFID se afla deja printre ariile de interes (si de investitii) ale Siemens. Odata instalate pe masini, etichetele ar putea probabil sa fie programate sa emita un semnal anume care sa fie captat de cititorul purtat de politist. Avantajele fata de sistemul actual ar fi ca citirea s-ar efectua dintr-o data pentru toate masinile din raza de actiune a aparatului (care poate ajunge pana la cativa zeci de metri), n-ar mai fi nevoie de introducerea numarului fiecarei masini in parte, iar politistul ar primi instantaneu pe display doar lista cu masinile de pe acea strada care nu au platit.





@ Bine-bine, dar cu Romania cum ramane?





Siemens acorda o mare atentie proiectelor de investitii in sectorul public, spun oficialii companiei. Acest gen de investitii sunt dezvoltate si in Romania, spune Albert Felbauer, director general al Siemens Business Services Austria, companie care este responsabila pentru buna functionare a tuturor filialelor din Europa Centrala si de Est, inclusiv Romania.



SBS Romania are aproximativ 60 de angajati si vanzari anuale de 200-300 de milioane de euro. "Intr-un an, doi, speram sa devina filiala cu cea mai rapida crestere din regiune", spune Felbauer. Recent, Siemens a implementat un sistem informatic pentru Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca din Romania si cele 200 de locatii ale sale din tara, iar compania spera sa fie implicata si in proiectul de securizare a granitelor pregatit de autoritatile romane, conform lui Felbauer. Alte sectoare publice de care oficialul Siemens s-a mai aratat interesat sunt si sistemul de impozite si cel juridic. In ceea ce priveste sectorul privat, Siemens intentioneaza sa sustina Petrom pentru a-si integra sistemul informatic cu cel al companiei austriece OMV, noul proprietar al fostei companii nationale petroliere romanesti.



Proiectele in parteneriat public-privat sunt un punct principal de atractie pentru Siemens Buisiness Services in toata Europa, spun oficialii companiei. Ei au enumerat o serie de proiecte, printre care cel derulat in Germania (achizitionare de bilete pentru transportul public prin telefonul mobil), Marea Britanie (emisie de pasapoarte securizate) sau Slovacia (permise de conducere moderne).



In tarile mai putin dezvoltate din estul Europei, asa cum este si Romania, un sistem de plata a parcarii ori de cumparare a biletelor de tren sau autobuz prin SMS sunt putin cam avangardiste, este de parere Albert Felbauer, directorul filialei SBS Austria, care controleaza operatiunile din aceasta zona geografica.



"Plata de pe mobil nu este prioritatea numarul 1 in aceste tari, pentru ca accentul trebuie pus mai intai pe construirea unei infrastructuri viabile", a spus el. Si totusi, Croatia a reusit sa implementeze un sistem paralel pentru plata de pe dispozitive mobile a locurilor de parcare, ceea ce demonstreaza ca si tarile cu o infrastructura de calitate mai redusa pot gandi inspre viitor, spune Felbauer. Aceste tari pot beneficia chiar de un avantaj neasteptat, a mai spus el. Este vorba de faptul ca sistemele de comunicatii vechi nu sunt asa de dezvoltate ca in Occident, deci se pot pune mai usor bazele unor retele ultra-moderne.





@ Plata de pe mobil, un business exploziv





La nivel mondial, piata platilor mobile are o valoare de 3,2 miliarde de dolari in prezent (si este bazata in principal pe vanzarile de tonuri de apel pentru telefoane mobile), in schimb are un potential de crestere urias: oficialii Siemens estimeaza ca in 2007 va ajunge la o valoare de 37 miliarde de dolari.



Pe ce se va baza aceasta crestere uriasa? In principal pe vanzarile de bilete prin telefonul mobil, este de parere Winfried Holz, seful diviziei globale Solution Business a SBS. "Ganditi-va la biletele pentru transportul public. Este o piata imensa".



Pentru Siemens, viitorul pare a fi cu un pas mai aproape. Incepand din luna noiembrie, cei 280.000 de germani care traiesc in regiunea Vogtland (la granita cu Republica Ceha), vor putea sa cumpere bilete la tren si la autobuz cu ajutorul telefonului mobil, serviciul fiind realizat de SBS.



Programul ruleaza intr-o faza experimentala inca din luna februarie a acestui an, iar succesul este total, spun oficialii Siemens. 25.000 de tranzactii au fost desfasurate in perioada februarie-aprilie de catre un esantion de 500 de persoane, si nici macar o singura eroare nu a fost inregistrata.



Biletele se cumpara de pe un portal virtual, iar acesta este accesat de pe telefoanele inteligente care ruleaza aplicatii Java. Cumparatorii se inscriu intr-o baza de date atunci cand decid sa foloseasca serviciul, urmand ca toate tranzactiile ulterioare sa fie taxate direct, folosindu-se datele completate de utilizator la inregistrare. Biletele sunt virtuale si sunt inregistrate in sistemul informatic, putand fi accesate numai de responsabilul cu controlul biletelor si de catre calatorul care l-a cumparat (la inregistrare, fiecare client primeste un cod unic de utilizator).



O alta modalitate de cumparare, in afara de portalul virtual este un sistem-voce avansat, spun oficialii companiei. Poate si pentru ca pare desprinsa dintr-o scena a viitorului, aceasta varianta este mai putin populara, deocamdata, doar aproximativ 8% dintre solicitanti apeland la ea. Calatorii comanda biletele tot de pe telefon, dar prin intermediul unei convorbiri normale. Softul care "raspunde" la telefon este capabil sa analizeze frazele complete rostite de solicitant si sa recunoasca anumite cuvinte-cheie pe baza carora emite biletul virtual. Software-ul a fost dezvoltat de Siemens in colaborare cu institutul german Fraunhofer.



"Per total, cererea a fost mult mai mare decat ne asteptam, de aceea consideram programul pilot un succes", a spus Micha Leonhardt, reprezentant al asociatiei publice de transport din regiunea Vogtland. "Estimam ca in viitor aproximativ 10-15% dintre pasageri vor cumpara bilete de pe telefonul mobil". In Germania, transportul public de pasageri realizeaza vanzari anuale de peste 20 de milioane de euro, conform datelor prezentate de oficialii SBS.





@ Estul Europei, putin in urma dar cu mare potential





Piata Europei Centrale si de Est ramane foarte interesanta pentru Siemens, fie ca este vorba de astfel de proiecte care par avangardiste, sau "doar" de proiecte de infrastructura.



Ca putere economica, regiunea se incadreaza undeva intre Japonia si Germania, care sunt pe locurile 2 si 3 in topul celor mai dezvoltate state din lume, este de parere Gunter Kappacher, directorul SBS pentru Europa si Africa de Sud.



In 2003, valoarea pietei de servicii IT in Europa Centrala si de Est a fost de aproximativ 4-5 miliarde de euro, conform datelor SBS. "Insa nu valoarea in sine e interesanta, ci perspectiva de crestere: piata va ajunge probabil la 7-8 miliarde in 2007", a spus Kappacher.



Aceasta zona este interesanta pentru Siemens in principal pentru ca este foarte diferita de piata occidentala in ceea ce priveste serviciile IT.



Spre deosebire de piata IT din vestul Europei, unde serviciile reprezinta jumatate din totalul pietei, in Europa Centrala si de Est acestea detin numai 26% din total, a spus Kappacher. In aceasta regiune, piata e formata in majoritate din produse hardware (56%) si software (18%).



Piata nu este inca matura, insa are un potential de crestere de doua cifre, spun oficialii Siemens. Conform celor mai recente date detinute de SBS, Cehia a trecut pe primul loc in lume in ceea ce priveste investitiile straine atrase, depasind Coreea de Sud. In ceea ce ne priveste insa, optimismul trebuie sa ramana rezervat. Desi Romania este o tara mult mai mare decat Cehia, piata de IT reprezinta doar 20% din cea a cehilor, spune Gunter Kappacher, directorul SBS pe zona europeana.





CASETA: Cum functioneaza m-parking





Pentru inceput, soferul se inregistreaza in sistem fie prin telefon fie pe Internet, pe site-ul www.m-parking.at. El specifica numarul de telefon mobil si numarul masinii sale. In momentul inscrierii, utilizatorul alege modalitatea prin care vrea sa plateasca (fie prin emiterea unui ordin de plata, fie prin carte de credit). Dupa ce s-a inscris, soferul este gata sa inceapa sa foloseasca sistemul.



Dupa ce parcheza masina, el trimite un SMS la numarul special al sistemului in care specifica numarul de minute de parcare pe care le doreste. Un SMS cu textul "30" inseamna ca masina care are numarul asociat cu telefonul mobil de pe care s-a primit mesajul are drept de parcare in Viena in urmatoarele 30 de minute. Acest lucru se poate verifica de catre oricare dintre cei 160 de agenti care se afla pe strazile orasului, echipati cu PDA-uri. Agentul trimite prin GPRS numarul masinii pe care vrea s-o verifice si, daca soferul apare in sistem ca a platit prin SMS, politistul vede pe display ora la care a fost facuta plata si timpul pentru care este valabila. Daca soferul nu a platit, pe display apare acest lucru iar politistul tipareste (de pe mini-imprimanta portabila) amenda in valoare de 21 de euro.



O functie foarte apreciata de utilizatorii m-parking este aceea de reamintire a faptului ca timpul de parcare "cumparat" se apropie de sfarsit. Cu 10 minute inainte de expirarea timpului, soferul primeste un SMS in care este avertizat ca deadline-ul se apropie.



Daca stationarea se prelungeste mai mult decat timpul estimat initial, soferul poate sa mai cumpere minute suplimentare, de asemenea, prin SMS. Pentru utilizarea serviciului nu este nevoie de telefoane sofisticate, ci doar de mobile care pot primi si trimite mesaje text.



In Viena exista 126.000 de locuri de parcare cu plata. Pentru oricare dintre acestea, primele 10 minute sunt oferite gratuit. Singurele zone unde se poate parca nelimitat pe gratis sunt in apropierea scolilor sau a altor institutii publice (aceste locuri au insa o pondere foarte mica din total). Pentru 30 de minute de parcare, tariful este de 0,40 euro.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO