Business Hi-Tech

Tranzacţia anului în online: Naspers cumpără 70% din retailerul eMag

Radu Apostolescu, Iulian Stanciu şi Sebastian Ghiţă negociază de şase luni afacerea

Site-ul emag.ro are lunar peste 2,7 milioane de vizitatori unici

Autor: Adrian Seceleanu

31.07.2012, 00:08 5037

Naspers, o companie multinaţională fondată în 1915 în Africa de Sud, cu afaceri anuale la nivel global de peste 5 miliarde de dolari în media, comerţ electronic şi internet, a cumpărat un pachet de 70% din acţiunile eMag.ro - cel mai mare magazin online din România - care va deveni "arma" de atac a grupului pe retail IT&C şi pe alte pieţe din

estul Europei.

eMag, o companie care a avut anul trecut un profit net de 1,2 mil. euro la afaceri de 145 mil. euro - conform datelor de la Ministerul de Finanţe, este cel mai mare jucător din retailul online IT&C. Cel mai apropiat rival, grupul de companii deţinut de Marius Ghenea, a avut anul trecut un rulaj de peste 40 de milioane de euro. eMag a anunţat anul trecut că are în plan să ajungă în cinci ani la afaceri de 1 mld. euro.

Cele două părţi nu au oferit detalii despre valoarea tranzacţiei. Naspers a ajuns la o deţinere de 70% la eMag cumpărând titluri de la toţi acţionarii. Sebastian Ghiţă, unul din fondatorii grupului local de firme Asesoft, este cel care a vândut cel mai mare pachet de acţiuni - peste 40%, el ieşind din eMag prin această tranzacţie. Naspers a preluat şi 50% din titlurile lui Iulian Stanciu (peste 20%) şi Radu Apostolescu (peste 8%).

Noua structură a acţionariatului eMag este: Naspers - 70%, Iulian Stanciu - 21,6% şi Radu Apostolescu - 8,4%.

"Suntem nerăbdători să lucrăm împreună în anii ce vor urma pentru dezvoltarea şi extinderea operaţiunilor pe piaţa de online din regiune", a declarat Cristina Berta, director de fuziuni şi achiziţii al Naspers Europe. Grupul a mai cumpărat în România site-ul autovit.ro şi furnizorul de soluţii de comerţ electronic GeCad ePayment.

"Este un pas important pentru industria locală şi un semnal că jucătorii români pot fi atrăgători pentru marii investitori internaţionali", a declarat Iulian Stanciu, directorul general al eMag.

Pentru eMag avocaţii care au coordonat tranzacţia au fost de la White & Case, conduşi de Lucian Bondoc, partener executiv, iar din partea Naspers avocaţii au fost DLA Piper, conduşi de Marian Dinu. Din partea eMag la tranzacţie au mai lucrat Bogdan Ionuţ Vlad (diferit de fondatorul eMag care a făcut un exit anul trecut) şi Fabiola Colomei (legal manager), a precizat pentru ZF Iulian Stanciu.

Grupul nu va face schimbări în managementul companiei, astfel că Iulian Stanciu va rămâne director general, iar Radu Apostolescu - director de dezvoltare.

Intrarea grupului Naspers în acţionariat a fost determinată de poziţia eMag în retail-ul regional, intenţia grupului Naspers fiind fructificarea know-how-ul firmei româneşti pentru expansiunea grupului în regiune.

"eMag se va extinde pe principalele pieţe din estul Europei. Un prim pas va fi făcut anul acesta prin intrarea în Bulgaria, urmând ca în scurt timp să se demareze noi operaţiuni pe alte pieţe mari din regiune", potrivit anunţului oficial de după tranzacţie.

Negocierile cu Naspers au început în urmă cu aproximativ o jumătate de an în urmă şi au fost exclusive, a precizat pentru ZF Iulian Stanciu. "Discuţiile au fost demarate cu mai bine de 6 luni în urmă. În această perioadă Naspers a fost singura companie cu care s-a negociat, având în vedere că este cel mai mare partener strategic cu care am fi putut semna o asemenea tranzacţie."

Atât Radu Apostolescu, cât şi Iulian Stanciu au declarat că tranzacţia este o "victorie" a "antreprenoriatului" şi a faptului că "prin mun­că cinstită se poate construi de la o idee la o afacere foarte mare şi puternică".

"Vineri (ziua semnării contractului - n. red.) a fost o zi istorică pentru eMag şi pentru piaţa de online şi retail din România", a spus Stanciu într-un mesaj transmis către parteneri. "Pentru mine poate cea mai importantă componentă a tranzacţiei este recunoaşterea valorii companiei şi a rezultatelor echipei pe care am construit-o în toţi aceşti ani. Am demonstrat că în România antreprenoriatul funcţionează, că poţi dezvolta o afacere solidă, suficient de puternică pentru a determina un gigant global în domeniul IT să te transforme în vârful de lance pentru dezvoltarea grupului în regiune. Este de fapt un pas important pentru industria locală şi un semnal că jucătorii români pot fi atrăgători pentru marii investitori internaţionali", a adău­gat Stanciu.

Visul american e posibil în România, a exultat şi Radu Apostolescu - singurul fondator al companiei care a rămas în afacere. "Acum 11 ani plecam la drum pe o piaţă inexistentă şi adaptam un model de comerţ ce părea rupt din filme pentru România. Fără planuri clare şi fără să ştim unde vom ajunge. După toţi aceşti ani, unul dintre giganţii online mondiali vine în România şi vrea să continue şi să replice în regiune toate planurile noastre. Mai are cineva îndoieli că visul american se poate trăi la noi acasă?", a spus Apostolescu.

Afacerea eMag a fost fondată în anul 2001 - când piaţa de comerţ online se afla într-un stadiu incipient de dezvoltare, de Radu Apostolescu - un absolvent de medicină (pe atunci în vârstă de 25 de ani) şi Bogdan Vlad - un absolvent de Automatică (29 de ani), cu o investiţie de 5.000 de dolari. Iniţial, compania avea o Dacie Papuc pentru livrări şi îşi desfăşura activitatea într-un apartament de trei camere, care era închiriat. Apostolescu mai era implicat atunci într-un site de anunţuri de locuri de muncă, myjob.ro, vândut în anul 2004 către Netbridge. Un an mai târziu în companie a intrat şi Dan Teodosescu.

Timp de şapte ani de zile eMag a crescut din resurse proprii, iar după un an 2007 foarte bun, în care îşi dublase businessul la 79 mil.

euro faţă de 2006, anunţa că e gata să-l dubleze încă o dată, la 150 mil. euro, în 2008. Dar anul 2008 nu a fost nici pe departe aşa cum şi-l

imaginase eMag. În locul unei creşteri explozive, 2008 a fost anul de debut al unei crize care a lovit puternic în economie şi în industria IT&C. Cu vânzări în prăbuşire, depozitele pline de produse şi cu telefoanele înroşite de apelurile de la bănci, distribuitori, parteneri care voiau brusc banii cât mai repede înapoi - eMag - la fel ca şi alţi retaileri IT&C de pe piaţă - căuta o soluţie.

Spre deosebire de K-Tech Ultra Pro - pe atunci liderul pieţei - retailerul online a evitat un posibil impas, cedând pachetul majoritar de acţiuni către Asesoft Distribution - unul dintre cei mai mari distribuitori IT&C de pe piaţă, deţinut în mod egal de oamenii de afaceri Iulian Stanciu şi Sebastian Ghiţă.

Pe piaţă tranzacţia a fost evaluată la puţin peste 10 mil. euro, ceea ce ar fi evaluat eMag la aproximativ 25 mil. euro. Niciuna dintre părţi nu a dezvăluit valoarea tranzacţiei din 2009.

"Pentru noi, eMag este o investiţie, o oportunitate şi un pariu că valoarea acestui brand va creşte", declara la acea dată Iulian Stanciu. După preluarea de către grupul Asesoft şi după ce Iulian Stanciu a devenit - în locul lui Bogdan Vlad - director general al companiei - eMag a intrat pe un trend ascendent, afacerile crescând la 95 mil. euro în 2010 şi aproape 150 mil. euro în 2011.

Anul trecut Bogdan Vlad şi Dan Teodosescu şi-au vândut toate acţiunile pe care le mai deţineau în companie, în total 30%, către acţionarul majoritar, compania Asesoft Distribution, controlată de oamenii de afaceri Iulian Stanciu şi Sebastian Ghiţă. Bogdan Vlad a vândut un pachet de 13,3%, iar Dan Teodosescu un pachet de 16,3%, singurul fondator care mai rămânea în companie fiind Radu Apostolescu, cu 16,3% din titluri.

Asesoft Distribution, compania prin care Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu controlau eMag, a înfiinţat săptămâna trecută o nouă firmă, pe care au fost transferate acţiunile retailerului. Pachetul de 80,6% din acţiunile eMag şi două credite către BRD (de 4,2 mil. dolari) şi Volksbank (de 4,7 mil. euro) sunt activele care au fost transferate de la Asesoft Distribution către o nouă companie, Dante Adnew Retail SA, deţinută în mod egal de Iulian Stanciu şi Sebastian Ghiţă.

Grupul Naspers este unul dintre cei mai mari jucători online din Asia, America de Sud, Africa, Rusia şi Europa Centrală. Compania înregistrează o cifră de afaceri de 5,3 miliarde de dolari în anul financiar încheiat în martie şi are o valoare de piaţă de 21,6 mld. dolari, potrivit datelor de la Bursa de Valori din Johannesburg.

În China şi Rusia grupul Naspers deţine unele dintre cele mai accesate platforme online: Tencent (cu peste 800 de milioane de utilizatori înregistraţi) şi Mail.ru (care atrage peste 70% din traficul de internet din Rusia).

Naspers a fost fondată în 1915 în Cape Town, ca un publisher de ziare şi reviste.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO