Business Hi-Tech

Tranzacţie în care sunt implicaţi şi antreprenori români: americanii de la Brillio (Bain Capital) cumpără Cognetik şi anunţă o expansiune semnificativă în România

Tranzacţie în care sunt implicaţi şi antreprenori români: americanii de la Brillio (Bain Capital) cumpără Cognetik şi anunţă o expansiune semnificativă în România

Principalii actori în tranzacţie: (rândul de sus, de la stanga la dreapta): Daniel Herdean, Cătălin Iuga, (rândul de jos, de la stânga la dreapta) Matt Alexander, Radu Lucaciu şi Raj Mamodia (în dreapta)

Autor: Ştefan Stan

08.07.2020, 00:07 55451

Cognetik, o companie de consultanţă digitală fondată de doi români şi un american, cărora li s-a adăugat un român în Oradea, a fost preluată indirect de fondul de investiţii gigant Bain Capital prin Brillio, o companie IT cu sediul în Silicon Valley, specializată în transfor­mare digitală, unde fondul american este acţionar majoritar.

În urma achiziţiei, Brillio plănuieşte să extindă semnificativ operaţiunile Cognetik din România, pentru a ataca piaţa europeană. Compania se pregăteşte de recrutări importante în domenii precum software development, data science şi analiză a datelor în România.  

„Este o ocazie monumentală, am reuşit să creăm o companie care este validată de giganţi precum Bain Capital ca una dintre cele mai bune firme de analiză a datelor din lume. Avem planuri majore de expansiune pentru România. Vedem un viitor strălucit, în condiţiile în care plănuim să creştem semnificativ numărul de angajaţi pe plan local, precum şi să plusăm pe dezvoltarea de aplicaţii şi soluţii de cloud. România va fi centrul Brillio din Europa de Est pentru clienţii din SUA şi Marea Britanie“, a spus Daniel Herdean, CEO şi cofondator al Cognetik. Deşi termenii achiziţiei nu au fost încă dezvăluiţi, potrivit estimărilor ZF valoarea tranzacţiei se ridică la câteva zeci de milioane de dolari. Cognetik a avut o creştere a cifrei de afaceri în medie de 30-50% pe an în ultimii 5 ani, potrivit esti­mărilor ZF anul acesta apropiindu-se de afaceri de 10 mil. dolari. Cognetik are birouri în mai multe ţări şi oraşe din lume, principalele locaţii fiind Statele Unite şi România. Peste jumătate dintre angajaţi se află în România, Oradea fiind cel mai mare hub al companiei. Printre clienţii Cognetik se numără giganţi precum Facebook, McDonald’s, eBay, sau Pizza Hut.

Cognetik le optimizează operaţiunile digitale şi îi ajută să ia decizii bazate pe date, un proces care generează venituri supli­mentare de sute de milioane de dolari pentru clienţi.

„Suntem entuziasmaţi să primim Cognetik în familia Brillio. Achiziţia marchează un moment important în creşterea companiei, în special în această perioadă. Expertiza pe care o aduce Cognetik în analiză avansată a datelor, în special în zone precum customer experience şi personalizare, alături de experienţa pe care deja o are Brillio în data science ne vor face mai relevanţi ca niciodată în industrie şi pentru clienţii noştri“, a declarat Raj Mamodia, fondator şi CEO al Brillio.

Achiziţia vine într-un moment în care transformarea digitală a devenit o prioritate pentru majoritatea executivilor, în condiţiile în care pandemia a demonstrat necesitatea unei prezenţe puternice în online, iar companiile îşi cresc bugetele pentru digitalizare.

„Românii au o calitate unică în lume, indistructibilă, pe care nu am mai întâlnit-o în nicio altă cultură: o rezilienţa specifică. Românii se descurcă în orice situaţie, găsesc o metodă de a rezolva absolut orice provocare. Am văzut aceasta calitate întâi la părinţii mei, când creşteam, apoi în comunitatea mea, în partenerii de business şi în angajaţii cu care lucrăm. La Cognetik, echipa din România a fost fundaţia pe care compania s-a dezvoltat, tocmai datorită acestei mentalităţi, care i-a ajutat să depăşească orice obstacol, să livreze orice proiect, indiferent de complexitate, şi să găsească soluţii cot la cot cu experţi de talie mondială”, a spus Cătălin Iuga, co-fondator şi preşedinte al Cognetik.  

Bain Capital, unul dintre cele mai importante fonduri de investiţii din SUA, care gestionează active de peste 100 mld. dolari, şi-a îndreptat investiţiile în ultima perioadă spre companii care oferă soluţii de transformare digitală, precum Brillio şi Cognetik.

„Alături de Brillio vom continua să clădim pe temelia aşezată ca şi Cognetik, să investim în continuare în extinderea echipei locale în domeniile analizei datelor, al inteligenţei artificiale şi al dezvoltării de produse software. România are un potenţial imens în această zonă şi acum vom putea accelera creşterea prezenţei pe piaţa locală, lucrând împreună cu experţi de talie mondială”, a spus Radu Lucaciu, care conduce operaţiunile Cognetik din România. 

Potrivit unei declaraţii a lui Raj Mamodia, CEO Brillio, grupul îşi propune să ajungă la venituri de 500 de milioane de dolari în următorii 5 ani. Ca parte din strategia de creştere, Bain Capital a anunţat încă de la intrarea ca acţionar majoritar la Brillio în 2019 că ţinteşte o extindere prin achiziţii, pe lângă creşterea organică.

Cognetik a fost fondată în 2015 de trei analişti, dintre care doi români, Cătălin Iuga şi Daniel Herdean, şi un american, Matt Alexander. Operaţiunile din România ale Cognetik sunt conduse de orădeanul Radu Lucaciu. 

Brillio este o companie din IT cu sediul în Silicon Valley, cu peste 2.600 de angajaţi, cu birouri în Statele Unite, Canada, Marea Britanie şi India. Brillio oferă soluţii de transformare digitală prin data science şi ingineria datelor la nivel global.

AFACERI DE LA ZERO