Compania Telekom România Mobile - care a fost înfiinţată în ianuarie 1999 ca divizie de comunicaţii mobile a monopolului din telefonia fixă Romtelecom sub brandul Cosmorom, va dispărea de pe piaţă, activele sale urmând să fie împărţite între rivalii Digi şi Vodafone.
Tranzacţia marchează pe de o parte o consolidare semnificativă a pieţei locale de comunicaţii – trecerea de la patru la trei jucători mari – dar şi dispariţia completă a fostului jucător monopolist din telefonia fixă – o situaţie unică pe piaţa de telecomunicaţii din Europa.
Cu doar 3,5 milioane de clienţi pe telefonie mobilă – la jumătate faţă de vârful din anul 2010, şi cu un profit operaţional de 1 mil. euro la venituri de 263 mil. euro în 2024, Telekom România Mobile a fost vândut pe 70 mil. euro, din care 40 mil. euro vor fi achitaţi de Digi, iar 30 mil. euro de Vodafone. Cele două companii îşi vor împărţi clienţii (Digi – 1,5 milioane de utilizatori de cartele, Vodafone – 2 milioane de abonaţi, inclusiv business), spectrul radio şi infrastructura de turnuri şi de reţea. Lanţul de magazine şi angajaţii Telekom, care s-au redus în ultimii ani, vor ajunge la Vodafone.
Vânzătorul – grupul elen OTE, şi el un fost monopol, care a intrat pe piaţa din România în 1998 prin achiziţia de la statul român, cu 675 mil. dolari, a unui pachet de 35% din Romtelecom – ca parte a unui plan agresiv de expansiune regională inclusiv în ţări precum Serbia şi Bulgaria, închide astfel complet afacerile cu România, ultima piaţă internaţională unde mai avea operaţiuni.
Grupul OTE, aflat sub un control tot mai strict al germanilor de la Deutsche Telekom, care de la un pachet de 20% din acţiuni în 2008 au ajuns acum la o deţinere de 55%, a demarat retragerea din România în 2018, operaţiune marcată de mai multe tranzacţii eşuate cu investitori care nu au primit acordul autorităţilor române de a deveni proprietari ai unei infrastructuri strategice precum cea de comunicaţii.