Business Hi-Tech

Un fost director din IBM, Telekom şi Total Soft a intrat în antreprenoriat: Vreau să transfer expertiză managerială firmelor locale de tehnologie

Dania Şelaru lucrează deja cu două companii locale de tehnologie: Greentek Lighting şi Acquainted

Dania Şelaru lucrează deja cu două companii locale de tehnologie: Greentek Lighting şi Acquainted

Autor: Adrian Seceleanu

16.10.2018, 08:00 2623

Industria locală hi-tech are nevoie de companii antreprenoriale care să se extindă la nivel global, nu doar de centrele multinaţionalelor - care pot fi mutate uşor în alte ţări cu costuri mai mici, afirmă Dania Şelaru, fondatorul Manager Pro.

România are o fereastră de oportunitate de câţiva ani în care ar trebui să susţină dez­vol­tarea companiilor locale de IT care pot ieşi cu produse proprii pe piaţa globală în condiţiile în care businessul de externalizare de servicii şi de dezvoltare de software care a explodat în ultimul deceniu în România poa­te migra în viitor spre alte pieţe mai ieftine.

„Companiile multinaţionale (…) au investit în centre internaţionale de resurse, iar firmele de outsourcing au o con­tribuţie importantă, generează ve­nituri, plătesc salarii şi taxe. Este un fe­no­men foarte bun, însă mi-e teamă să nu aibă un parcurs precum cel al indus­triei textile, în care clienţii se mută apoi în ţări cu forţa de muncă mai ieftină. Statul ar trebui să se implice, să ajute in­dustria prin programe menite să ajute companiile să inoveze în România şi să vândă global“, con­sideră Dania Şelaru, un manager cu 20 de ani de experienţă în vânzări şi manage­ment în companii de top din industria locală de IT&C, care a intrat în antreprenoriat pentru a sprijini firmele locale de hi-tech să-şi dezvolte businessul. „Cred că avem o fereastră de oportunitate în IT, avem oameni buni, infrastructură bună, acces la piaţa globală care este în continuă creştere. Ar trebui ca în următorii 2-3 ani să facem eforturi serioase să întărim această industrie prin dezvoltarea de produse în România şi comercializarea lor în lume“, a declarat ea.

Conform celor mai recente date de piaţă, industria locală de soft şi servicii de IT exportă anual de 3 mld. euro, în timp ce con­su­mul intern stagnează de câţiva ani de zile la 1 miliard de euro.

Dania Şelaru şi-a în­ce­put cariera la distribui­torul Asbis în 1999, iar apoi a lucrat la furnizorul de so­luţii de securitate ProVision şi la Gecad Soft­ware - compania antreprenorului Radu Georgescu - care a vândut către gigantul Microsoft principalul său produs, antivirusul RAV în prima tranzacţie majoră prin care un start-up local vindea o tehnologie către un jucător internaţional. Ulterior ea a lucrat aproape 10 ani pentru subsidiara locală a IBM şi pentru grupul Telekom România. După aproape un an de zile în cadrul Total Soft, companie preluată de grupul turc Logo, ea a decis să plece din companie şi să se dedice 100% propriului business de con­sul­tanţă, lansat sub brandul Manager Pro.

Compania le oferă firmelor locale de IT „interim management şi consultanţă în definirea strategiei de business, în vânzări şi dezvoltarea afacerii“, explică Dania Şelaru. „Sunt absolut convinsă că experienţa de ma­nage­ment acumulată în mediul corporatist este utilă firmelor de tehnologie româneşti. Sunt instrumente, metode şi procese utilizate în firmele mari multinaţionale, care - adop­tate de firmele mai mici locale le vor ajuta să scaleze şi să poată deveni competitive pe pieţele internaţionale.“

În condiţiile în care firmele mari sunt acum preocupate mai degrabă de optimi­za­rea de costuri, firmele mici şi mijlocii au o opor­tunitate să se evidenţieze, con­sideră ea.

„În această pe­rioadă în România, companiile mari sunt foar­te concentrate pe optimi­za­re şi sunt foarte încete în a inova, chiar dacă decla­rativ mai toate corporaţiile îşi arată intenţia de a inova, de a se transforma. Sunt de 20 de ani în piaţa de IT&C, este o piaţă pe care o cunosc şi pe care o iubesc. Trecem acum într-o altă etapă, în care firmele locale mici inovează, iar cele medii se diversifică, mulţi vor să crească afacerea prin vânzări la nivel global, iar tot acest efort va duce la valoare adăugată în România şi la creşterea bunăstării noastre.“

Dania Şelaru, despre:


# clienţii cu care lucrează în prezent - În prezent lucrez cu doi clienţi, Greentek Lighting şi Acquainted. Greentek Lighting şi-a asumat un proiect foarte ambiţios de a dezvolta platforma Iot DARA, ce constă în mai multe echipamente modulare hardware şi aplicaţii software, produse integral în România. Platforma Iot DARA este destinată clienţilor de business care doresc să-şi optimizeze costurile operaţionale, să ofere un mediu sănătos angajaţilor sau o experienţă de cumpărare mai bună clienţilor. Concret, cu DARA se pot controla obiecte de iluminat, senzori, contoare, echipamente de producţie, urmând să că alte obiecte să fie adăugate continuu pe platformă.
Acquainted este un proiect în care sunt implicată, şi îmi place mult ideea şi felul în care e abordată de produs. Este vorba de o suită de aplicaţii mobile şi web care înlesneşte schimbul şi managementul datelor de contact. Este un paradox faptul că mai toate aspectele vieţii noastre se digitizează, dar noi schimbăm în continuare cărţi de vizită care se rătăcesc. Acquainted elimină necesitatea de a tipări cărţi de vizită sau a le scana pe cele primite. Este o soluţie prin care profesioniştii schimbă date de contact instantaneu, le accesează de oriunde în cloud, îşi informează reţeaua de contacte de câte ori apare o schimbare în datele de contact sau cele profesionale şi, foarte interesant şi util pentru evenimentele de business, aplicaţia mobilă dispune de un o funcţie tip radar, care identifică userii Acquainted din apropiere şi permite conectarea imediată, reţinând locul şi momentul conectării. 

# cele mai solicitate servicii de la Manager Pro - Companiile tehnologice au oameni foarte buni, sunt inovative, au idei, dar de cele mai multe ori, le e greu să vândă la maxim de potenţial. Astfel, că cele mai solicitate servicii sunt în această zonă. Serviciile sunt foarte variate şi am să dau doar câteva exemple: definirea strategiei şi a modelului de business, a canalelor de vânzare, a planului de lansare al produselor, stabilirea modului în care se vând produsele (onsite, SaaS, hibrid, etc), stabilirea preţului, definirea clienţilor ţintă sau proiectarea rezultatelor financiare pe câţiva ani.

# alte colaborări - Sunt mentor la două acceleratoare de start-up-uri, Spherik Accelerator şi Techcelerator. Iar un alt proiect de suflet este Fundaţia Calea Victoriei, unde ţin un atelier despre people management pentru managerii aspiranţi sau la început de drum.

# de ce a lansat un business propriu - M-am format că om de business de creştere, aceasta este zona pe care o stăpânesc, nu mi-e la îndemână să fiu responsabilă de proiecte de downsizing, de exemplu. De asemenea, am nevoie de o componenta de inovaţie în activitatea mea, nu-mi plac rolurile în care trebuie să menţin un business şi unde nu e nevoie de schimbare. 

# planurile de viitor - În 2018 am explorat mediul, piaţa, cum e să acţionezi pe cont propriu şi nu dintr-o poziţie de putere într-o  firmă mare, m-am adaptat la noile condiţii, am identificat tipare comportamentale şi de gândire care nu mai sunt potrivite şi am dezvoltat altele care sper să mă ajute în noua postură. Cu alte cuvinte, acest an a fost despre explorare, transformare şi definirea strategiei personale. Viitorul este despre execuţie şi aşa cum spuneam, sper să fiu o parte a unei industrii IT româneşti care va juca un rol important în lume mulţi ani de acum înainte.

 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO