Business Hi-Tech

Un grup de 3 români discreţi au făcut o reţea de cablu în Belgrad, pe care au vândut-o unuia dintre cele mai mari fonduri de investiţii din America pentru aproape 50 de milioane de euro

Un grup de 3 români discreţi au făcut o reţea de...

Autor: Adrian Seceleanu

20.07.2017, 00:08 4676

Mihai Şotropa, unul dintre puţinii antreprenori locali care au intrat pe piaţa de cablu TV la începutul anilor ’90 şi care încă sunt activi în industrie, a vândut alături de ceilalţi doi asociaţi ai săi din România compania de cablu IKOM, înfiinţată la începutul anilor 2000 în Belgrad. Compania, care a ajuns între timp unul dintre cei mai mari jucători de profil din capitala Serbiei, a fost preluată de gigantul american KKR (Kohlberg Kravis Roberts), un fond de private equity cu investiţii în real estate, telecom, energie şi infrastructură.

Tranzacţia dintre IKOM şi KKR (prin com­pania de cablu SBB) a fost semnată în toam­na anului trecut şi a primit în urmă cu 3 luni acordul Comisiei pentru Protecţia Com­pe­tiţiei din Serbia, ultimele formalităţi urmând să fie finalizate în această perioadă.

Tranzacţia a avut o valoare de aproximativ 50 de milioane de euro, sumă care va fi achitată integral într-o perioadă de 5 ani de zile, conform datelor ZF.

IKOM, un business care a fost lansat iniţial în Serbia cu 5 acţionari din România, era controlat la data vânzării către gigantul american de către Mihai Şotropa, Nicolae Gavra şi Marcel Martin, potrivit datelor din surse publice şi a informaţiilor obţinute de ZF din industrie. IKOM era al doilea jucător de pe piaţa de cablu din Belgrad, cu un număr de aproximativ 100.000 de abonaţi la servicii de televiziune, internet şi telefonie, conform datelor ZF.

Niciunul dintre cei trei acţionari români ai IKOM nu a putut fi contactat de ZF până la închiderea ediţiei pentru a comenta informaţiile despre tranzacţie.

Mihai Şotropa a dezvăluit în urmă cu un an de zile, într-un interviu pentru ZF, date despre operatorul din Serbia, despre care afirma la acea dată că este liderul pieţei de cablu din Belgrad.

„Suntem lideri de piaţă în Belgrad, nu în Serbia. Avem circa 35% din piaţa de cablu din Belgrad“, a spus Mihai Şotropa pentru ZF în martie 2016, fără a oferi alte detalii. El a precizat că businessul din ţara vecină a fost lansat cu banii obţinuţi din vânzarea în anul 2000 către compania de cablu UPC a operatorului de cablu pe care îl dezvoltase începând cu anul 1992 în regiunea Botoşani.

„Nu au fost puţini banii pe care i-am luat din tranzacţia cu UPC, trei sferturi din ei i-am investit în Belgrad, alături de alţi colegi.“

Şotropa, care a absolvit Electronică şi Telecomunicaţii în 1980 în Iaşi, a lucrat la Direcţia de Poştă şi Telecomunicaţii, iar la doi ani după căderea regimului Ceauşescu şi-a deschis primul business în cablu, pe care l-a vândut în 2000 către UPC. Până la tranzacţia cu UPC din anul 2000, operatorul deţinut de Şotropa intrase şi pe piaţa din Bucureşti, de unde a ieşit printr-o tranzacţie cu RCS, în prezent cel mai mare jucător de pe această piaţă, companie deţinută de antreprenorul Zoltan Teszari din Oradea.

După 15 ani de la prima tranzacţie cu UPC, Mihai Şotropa a ajuns din nou, în 2015, la un acord cu subsidiara gigantului american din cablu, pentru cele câteva zeci de mii de abonamente la cablu TV, net şi telefonie fixă ale companiei Novasat din zona Suceava.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO