Business Hi-Tech

Un miliard de oameni au telefon mobil

11.03.2003, 00:00 11

Sezonul cadourilor si ofertele speciale lansate de vanzatori au dus la vanzarea a peste 423 de milioane de telefoane in 2002, cu 6 procente mai multe decat in 2001 si cu mult peste asteptarile celor mai optimisti analisti, releva un studiu realizat de Gartner Dataquest. Iar vanzarile vor creste si anul acesta, spun specialistii din domeniu.
Nokia a ramas in prima pozitie, vanzand de doua ori mai multe telefoane decat numarul doi mondial, Motorola, comform datelor Garner, si castigand cota de piata in detrimentul competitorilor mai mici. "S-a inregistrat o crestere spectaculaosa a vanzarilor in special in Germania si zona asiatica", a apreciat Ben Wood, analist al Gartner. Majoritatea clientilor si-au inlocuit anul trecut telefoanele vechi, mai repede decat credeau analistii pietei. Reducerile oferite de operatorii de telefonie mobila au contribuit de asemenea la cresterea vanzarilor, mai releva studiul Gartner.
"Noi credem ca vanzarile vor creste anul acesta cu inca 10%, poate chiar 15 procente", a apreciat Ben Wood, subliniind faptul ca se spera intr-o revenire la cresterea din perioada de dinainte de 2000, cand s-a atins si 50% pe an. Producatorii de telefoane mobile spera ca aceasta crestere sa se menitina macar la nivelul actual, mai ales datorita nevoii constante a clientilor de a cumpara telefoane noi. Studiile indica faptul ca, la ora actuala, un miliard de oameni detin telefon mobil. Astfel, producatorii au inceput sa includa din ce in ce mai multe utilitati in telefoanele mobile, care sa convinga utilizatorii sa achizitioneze un produs nou. Apelarea vocala, tonurile de apel polifonice si logo-urile au devenit necesare si in cele mai modeste telefoane, iar competitia se accentueaza intre marii producatori. "Noile mobile cu camera digitala si ecrane color au incurajat multi utilizatori sa isi abandoneze vechile telefoane si sa treaca la cele noi", a explicat Wood. El a atras atentia insa, ca operatorii de telefonie mobila vor incepe sa reduca treptat subventiile acordate unor tipuri de telefoane, ceea ce ar putea duce la o scadere a vanzarilor.
Conform Gartner, cota de piata a Nokia a fost de  35,8 procente in 2002, in crestere fata de anul precedent (35%), in timp ce Motorola nu detine decat 15,3 % din piata, de asemenein crestere fata de 14,7% in 2001.  Unii dintre producatori sunt deja nelinistiti de faptul ca Nokia domina piata", a relevat Wood, apreciind ca unii concurenti vor icnerca aliante pentru a contracara tendinta de monopol. Numarul trei mondial in domeniu, Samsung, a inregistrat probleme in trimestrul al patrulea al anului trecut, din cauza deciziei guvernului sud-coreean de a bloca subventiile acordate la unele telefoane mobile. Cu toate acestea Samsung a ajuns la o cota de piata de 9,8% la nivel mondial, in crestere de la 7,1% in 2001. Pe pozitia a cincea s-a aflat compania formata din unirea diviziilor producatoare de telefoane mobile ale firmelor Sony si Ericsson, cu o cota de piata in scadere de la 6,7% in 2001 la la 5,5 procente in 2002.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO