Companie: Vestiaire Collective
Fondatori: Fanny Moizant, Sophie Hersan, Sébastien Fabre, Alexandre Cognard, Henrique Fernandes şi Christian Jorge (2009)
Sediu central: Paris, Franţa
CEO: Maximilian Bittner
Domeniu: e-commerce/second-hand fashion
Total finanţări: peste 560 de mil. dolari, atingând o evaluare de 1,7 miliarde de dolari în 2021, după o rundă de finanţare de 210 mil. dolari condusă de SoftBank
Evaluare curentă: 1,1 miliarde de euro, după ce a ridicat 3,6 mil. dolari ca parte a unei operaţiuni de crowdfunding
Model de business: platformă globală pentru cumpărarea şi vânzarea de articole de îmbrăcăminte, de încălţăminte sau accesorii de lux
Cifre cheie: peste 5 mil. de articole disponibile pe platformă; 30.000 de noi produse adăugate zilnic; comunitate activă în 70 de ţări; peste 2,5 mil. de articole autentificate de la înfiinţare; venituri de 157 de mil. euro în 2023, cu pierderi de EBITDA de 77 de mil. euro.
Povestea Vestiaire Collective pe larg
Start-up-ul Vestiaire Collective a fost înfiinţat în 2009 de Fanny Moizant, Sophie Hersan, Sébastien Fabre, Alexandre Cognard, Henrique Fernandes şi Christian Jorge, care au vrut să dezvolte o platformă care să faciliteze vânzarea şi achiziţia de produse şi articole fashion de lux, potrivit informaţiilor de pe site-ul companiei.
Sophie Hersan
Lansată în Franţa, Vestiaire Collective s-a extins rapid la nivel global, devenind una dintre cele mai mari platforme de revânzare de modă second-hand premium. În 2017, Alexandre Cognard şi Christian Jorge au părăsit echipa Vestiaire Collective, potrivit informaţiilor pe de paginile lor de LinkedIn. În 2019, şi Henrique Fernandes a părăsit echipa, conform informaţiilor publicate pe pagina personală de LinkedIn.
În timp, start-up-ul francez a atras investiţii semnificative din partea unor giganţi precum Kering şi SoftBank, consolidându-şi poziţia pe o piaţă pe care concura cu diverşi jucători, precum start-up-ul lituanian Vinted.
Sébastien Fabre
Alexandre Cognard
Astfel, în 2020, compania Vestiaire Collective a atras o primă rundă de finanţare în valoare de 59 milioane de euro, scrie Tech.eu.
Tot în 2020, aproximativ 80% din tranzacţiile companiei aveau loc în afara Franţei, iar finanţarea atrasă avea ca scop susţinerea planurilor de expansiune internatională, conform sursei citate. Reprezentanţii companiei estimau o creştere semnificativă în Statele Unite, precum şi lansarea serviciului de expediere directă al platformei. De asemenea, cu ajutorul noului investitor Korelya, compania franceză avea planuri să exploreze oportunităţile din Japonia, potrivit Tech.eu.
În martie 2021, Vestiaire Collective a obţinut o investiţie în valoare de 178 de milioane de euro într-o rundă de finanţare condusă de Kering şi Tiger Global Management, iar în septembrie 2021, compania a atras o nouă investiţie de 210 de milioane de euro - a patra rundă de finanţare majoră, având ca lideri SoftBank şi Generation Investment Management. La acel moment, compania era evaluată la 1,7 miliarde de dolari.
Henrique Fernandes
În 2023, Vestiaire Collective a avut venituri de 157 de milioane de euro în 2023, cu pierderi de EBITDA de 77 de milioane de euro, conform Sifted.eu.
În ianuarie 2024, Vestiaire Collective a deschis o campanie de finanţare colectivă pentru a strânge cel puţin un milion de euro de la investitori individuali, potrivit Reuters. Conform sursei citate, compania avea ca obiectiv să devină profitabilă până la sfârşitul anului 2024.
Însă, în 2024, Vestiaire Collective a strâns 3,6 milioane de dolari ca parte a unei operaţiuni de crowdfunding care a evaluat compania la 1,1 miliarde de euro (1,13 miliarde de dolari) – cu 600 de milioane de dolari mai puţin decât la finanţarea din 2021 când era evaluat? la 1,7 miliarde de dolari, scrie Sifted.eu.
Christian Jorge
Un moment important în evoluţia companiei a fost parteneriatul cu branduri de lux precum Gucci, Burberry şi Chloé, care au început să colaboreze cu platforma pentru a încuraja sustenabilitatea în industria modei, arată sursa citată anterior. În 2023, Vestiaire Collective a interzis vânzarea articolelor de fast fashion.
În prezent, compania are milioane de utilizatori în peste 70 de ţări şi peste 5 milioane de articole disponibile pe platformă – cu 30.000 de noi produse adăugate zilnic, conform informaţiilor de pe site-ul propriu. Comisionul perceput variază în funcţie de preţul articolului şi de tipul de serviciu ales, dar detaliile specifice nu sunt disponibile public.